Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp välja kamera 2-3000kr.

Produkter
(logga in för att koppla)

ConnyFox

Medlem
Vill ha en smidig digitalkamera med något i stil med 5mp eller mer och gärna 3x zoom. viktigast är såklart bildkvalliten.

Den får kosta 2-3000kr.

alla tips välkommna.
 
Verkar vara en kompetent kamera. fler tips är välkommna dock, kommer inte bestämma mig föränns jag fått höra fler personers förslag och åsikter ;)
 
Fuji F11. Fuji F10 och F11 är i en klass för sig när det gäller möjlighet till höga ISO och lågt brus. Dessutom väldigt bra bildkvalitet över lag. Det är i stort sett samma kameror men F11:an har bättre inställningsmöjligheter och mer högupplöst display. Mycket bra batteritid också. Jag har tänkt att köpa en F11 själv, vet dock inte om den går att få tag på än...

Lycka till med kameraköpet!
 
Canon A610 har bättre zoom, och är lite billigare medans Fiji F10 har högre MP och rejält högre ISO... svårt detta..

Hur viktigt är det med ljuskänsligheten egentligen om man som jag är ganska nybörjare på detta och knappast kommer fota några mästervärk utan mer plåta för att det e kul?
 
Det viktigaste på kompakter som man tänkt använda inomhus vid normal belysning är dess förmåga att hitta skärpa. Många är rent hopplösa där & jag hör ofta folk ondgöra sig över detta & ser även själv många skräckexempel på bilder folk visar mig.

Jag har ingen totalkoll på vilka kameror som grejar detta bra men vet att A610 är outstanding på området. Fick till uppgift av min son, som haft två hopplösa kameror på området, att kolla upp en modell som är duktig på detta. Efter lite hjälp härifrån FS samt testande så föll valet på Canon A520 som är lillebror till 610.

Att en kamera är bra brus & upplösningsmässigt har ju noll betydelse om de ofta missar skärpan i normalbelysning inomhus. Utomhus dagtid funkar dock alla mer eller mindre bra.

Jag har dock ingen aning om de nämnda fujikamerornas kvaliteer på detta område? En kompakt kan dock aldrig bli för bra på detta & jag funderar själv på att köpa en A520 som festkamera då den verkar vara bombsäker i AF...

//Larsa
 
Ok jag slog till på en Canon PowerShot A620 istället för A610 eftersom jag fick ett riktigt bra pris. Lite mer pixlar i den och det verkar onekligen vara en kompetent kamera.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.