Annons

Hjälp till val av ny digital SLR

Produkter
(logga in för att koppla)
dpreview har jag varit inne och kollat en del på, håller med om att de har en väldigt bra sida, med mycket och bra information. Jag får helt enkelt se vad som händer nästkommande månad.

Problemet är ju trots allt att man kan vänta och vänta på nya modeller och märken hur länge som helst. Det kommer ju de facto aldrig att sluta komma ut nytt.

Tackar för bra synpunkter så långt.
 
CrazzlY skrev:
Om du inte ska köpa kamera förräns i september så är mitt tips att gå in på www.dpreview.com och lässa igenom alla deras kamerarecensioner. Antar att du redan har kikat på deras sida, men om inte - så gör det snarast! Du kan få OTROLIGT mycket information från dpreview.com!

Min personliga erfarenhet av Sony a100 är att den är otroligt (read: värdelös) dålig när det kommer till scener där det är dåligt ljus, högre ISO tal leder till otroligt mycket brus etc etc. Så mitt råd är att du undviker Sony a100 och satsar på någon annan kamera.

Men det är enbart du som kan göra valet i slutet - dock kan dpreview.com vara en otroligt bra guide och vägvisare! :)

Och exakt hur ofta tar man bilder med högre ISO400? Använd blixt då.

Här har vi ett exempel på en bild med ISO1600 handhållen utan stöd (tack för det SSS). Tycker nog den är helt ok.

http://www.720320.se/Pics/DSC00828.JPG

Jag kollade igenom alla mina bilder för ett tag sen och då var <5% tagna med ISO > 200.
 
CalleStahl skrev:
Och exakt hur ofta tar man bilder med högre ISO400? Använd blixt då.

Här har vi ett exempel på en bild med ISO1600 handhållen utan stöd (tack för det SSS). Tycker nog den är helt ok.

http://www.720320.se/Pics/DSC00828.JPG

Jag kollade igenom alla mina bilder för ett tag sen och då var <5% tagna med ISO > 200.
Personligen tar jag rätt ofta bilder med lite högre ISO och blixt är sällan ett alternativ för mig.
 
Re: Se till systemet som helhet

Sundvisson skrev:
De som mest argumenterar för att brus är ett problem, brukar vara de som minst har ett hum om vad de pratar om. Oftast har de inte ens fotat med kameran ifråga.
Att A100 har problem med brus är vida känt, och kan läsas på i princip vilket foto/kamera-relaterat forum som helst. Till och med dpreview erkänner att bruset är ett problem på högre ISO-tal, även om A100 även har unika funktioner (bl.a. DRO) kan stödja och lätta upp detaljer i vissa bilder.

Sundvisson skrev:
Ta t.ex. Sony Alpha 100 i detta fall, som ju kan använda både bildstabilisering och ljusstarka fasta objektiv tillsammans, vilket i många fall kan kompensera för åtminstone ett bländarstegs sämre egenskaper beträffande kamerans brus vid högre ISO-tal.
Pentax K10D samt Samsung GX-10 har både bildstabilisering och många alternativ till fasta, ljusstarka objektiv även dem.

Är inte säker på att en jämnförelse mellan dessa kameror och A100 under sådana omständigheter (dåligt ljus, bildstabilisering och ljusstarkt fast objektiv) har gjorts förut, men jag tror vi kan ta förgivet att A100 lär skapa mer brus på högre ISO tal - även om A100 nu har DRO som stöd.

CalleStahl skrev:
Och exakt hur ofta tar man bilder med högre ISO400? Använd blixt då.

Här har vi ett exempel på en bild med ISO1600 handhållen utan stöd (tack för det SSS). Tycker nog den är helt ok.

http://www.720320.se/Pics/DSC00828.JPG

Jag kollade igenom alla mina bilder för ett tag sen och då var <5% tagna med ISO > 200.
Alla är vi olika, och ingen människa är den andre lik - så även inom fotografins (underbara) värld. Bara för att du inte använder högre ISO tal än 400 behöver väl inte det betyda att ingen annan fotograf gör det heller? Om nu ingen fotar med ISO högre än 400, varför arbetar då kameratillverkarna för kung och fosterland med att försöka minska bruset på högre ISO tal?

Blixt kan vara en lösning i vissa fall, men även de har sina begränsningar. Har du någonsin sett en fotograf försöka fota ett landskap i skymning med en simpel blixt t.ex.? Så länge du inte använder en otroligt kraftig strålkastare (a lá Hollywood) i en sådan situation, så finns det ingen blixt som klarar av en sådan utmaning - än så länge. :)
 
Ber om ursäkt om jag verkar lite trög, men är pentax k10d och samsung GX-10 EXAKT samma kamera? Är i så fall den enda skillnaden att de har bytt logo på den eller skiljer det sig i materialval och vilka objektiv som passar?
 
Helena_S skrev:
Ber om ursäkt om jag verkar lite trög, men är pentax k10d och samsung GX-10 EXAKT samma kamera? Är i så fall den enda skillnaden att de har bytt logo på den eller skiljer det sig i materialval och vilka objektiv som passar?
Helt rätt! Pentax har ett samarbete med Samsung, och GX-10 är exakt samma kamerahus som K10D. Enda skillnaden är att greppet är omformat något, för att passa "europeiska händer" - samt att menysystemet är bättre gjort och något smidigare samt enklare att navigera. Dock är det EXAKT samma teknologi i de båda kamerahusen.

Anledninge till att Samsung GX-10 är såpass mycket billigare, är att det är ett förhållandevis "okänt" märke på marknaden.
 
Ok, där ser man. Fast så värst mycket billigare tyckte jag nog inte att GX-10 var (inte enligt pricerunner i alla fall...). Skiljer ungefär 500spänn med 18-55 kit objektivet och GX-10:an är faktiskt dyrare om man köper bara huset.
 
Helena_S skrev:
Ok, där ser man. Fast så värst mycket billigare tyckte jag nog inte att GX-10 var (inte enligt pricerunner i alla fall...). Skiljer ungefär 500spänn med 18-55 kit objektivet och GX-10:an är faktiskt dyrare om man köper bara huset.
På FotoKungen är det mycket större skillnad:
http://fotokungen.jetshop.se/ShowProduct.aspx?prodid=872&cat=258
http://fotokungen.jetshop.se/ShowProduct.aspx?prodid=818&cat=193

Detta är kittet med 18-55, men det kanske finns billigare? :)
 
Ok, nu är det ytterligare en kamera med i racet känner jag. Samsung ligger bra i pris, på bl.a. Fotokungen då...

Hur är det rent allmänt med hantering av menyer i tex Pentax/Samsung? Jag har ju inte alls testat någon av dessa 3 kameror, men får en känsla av att Sony skulle vara lite enklare i hanteringen. Dels pga den är utrustad med två hjul/rattar, som då skulle förenkla en del i tex inställningarna?
 
Niclo skrev:
Ok, nu är det ytterligare en kamera med i racet känner jag. Samsung ligger bra i pris, på bl.a. Fotokungen då...

Hur är det rent allmänt med hantering av menyer i tex Pentax/Samsung? Jag har ju inte alls testat någon av dessa 3 kameror, men får en känsla av att Sony skulle vara lite enklare i hanteringen. Dels pga den är utrustad med två hjul/rattar, som då skulle förenkla en del i tex inställningarna?
Ja, två hjul underlättar mycket. Men det har Pentax K10D/Samsung GX-10 också. Canon 400D har bara ett, och det tycker jag är väldigt omständigt. Nikon D40 tror jag bara har ett hjul, den med.
 
Sony A100 har bara ett inmatningshjul, precis som dess föregångare KM 5D.

Visserligen har dessa kameror två "funktionsrattar" istället, jämför med de flesta andra kameror som bara har en. Men det är bara en annorlunda lösning då de funktioner som finns på ena ratten har övriga tillverkar valt att lägga utspridda på flera knappar/reglage.
 
Jag kanske har dålig syn eller förstått fel, men jag kan inte se att varken Pentax K10D eller Samsung GX-10 har två funktionshjul/rattar, endast ett. Men oavsett, så verkar Samsung-kameran väldigt kompetent och bra, till det priset (ca 7400:- med 18-55 kit hos www.leiljung.se).

Ingen nackdel heller att den är lite bättre väderskyddad än tex Sony A100.
 
Båda kamerorna har två/dubbla inmatningnshjul.Möjligen kan det större greppet på Samsungkameran vara en fördel men det verkar som Pentax programuppgraderingar kommer ut lite snabbare.
 
ok, men jag menade mer de knapparna (på Sonyn) som man ställer exponeringsprogram, tex A, P, S, M, porträtt osv på den högra ratten samt ISO, WB, D-R osv på den andra vänstraratten.

På Samsung/Pentax kan jag bara se/hitta ratten för exponeringsprogram tex P, S, Tv, Av osv som då sitter till vänster.
 
Inmatningshjulen är de som finns framme vid avtryckaren och bak vid tumgreppet. Pentax/Samsung har båda dessa medans sony bara har den ena. Med dessa styr man en mängd av kamerans funktioner. att bara ha en är inte lika smidigt.

Fuktionsratten finns det bara en av hos Pentax/Samsung, men de funktioner Sony lagt på den andra funktionsratten finns dock att tillgå även hos Pentax/Samsung, men då på flera olika knappar/reglage.
 
Senast ändrad:
Här är bakre inmatningshjulet på Pentax K10D GP(specialverision):
 

Bilagor

  • bak-liten.jpg
    bak-liten.jpg
    44.2 KB · Visningar: 112
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.