Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

hjälp till oteknisk....

Produkter
(logga in för att koppla)

mammeli

Medlem
finns det nån riktigt bra sajt eller nåt som förklarar alla fototermer och förklarar hur/vad man gör i olika situationer. typ: vilken film man ska ha om man vill ha så mycket färg som möjligt. vilken slutartid och bländare som är bra till ***.vad som menas med 80 zoom. hur mycket ljus som är lämpligt att ha i den och den situationen...
jag vill ha typ en grundkurs (fotokurs för dummies)
jag är inte nybörjare, men jag kan fasen inte såna där grejer. jag har systemkamera å så, men använder mest automatfunktionen bara för det.

mvh/Ameli

Hej Ameli,
Jag kan rekommendera National Geographics Guide till "nånting med photography". Köpte den när jag började fotografera för ett år sedan. Borde finnas i närmsta bokhandel.
Boken är en bra introduktion till kameran, objektiven och olika filmer m.m. Dessutom är den uppdelad i olika avsnitt som beskriver hur man bör tillväga vid naturfoto, nattfoto et.c. Som en bonus ingår ett par kapitel skrivna av fotografer på NG.
rekommenderas varmt.
God Jul!
Anders

Jag föreslår att du går till biblioteket & kollar vad dom har att erbjuda i fotoböcker. Jag kan rekommendera Ulf Sjöstedts böcker som brukar vara mycket intressanta samt lärorika.

Huruvida det finns nån heltäckande sight som behandlar grunderna i fotografi vet jag ej, tvivlar dock eftersom det som finns på nätet brukar vara lite mer "skummande på ytan".

Som sagt, kolla in några bra böcker istället!

Larsa

mammeli skrev:
finns det nån riktigt bra sajt eller nåt som förklarar alla fototermer och förklarar hur/vad man gör i olika situationer.
mvh/Ameli

Jag kan varmt rekommendera www.fotosidan.se!

Om du har frågor, varför inte ställa dem här? Jag tror ingen tar illa upp oavsett vad du frågar om.

Om du vill ha en bok att läsa kan du prova med Pär Lundqvists "Foto min hobby" (finns säkert i biblioteket). Eftersom du redan har kamera kan du börja med att läsa kapitlet som heter "Exponering", där PL tar upp de flesta begrepp som du kan ha nytta av att känna till, till att börja med i alla fall.

Fotografera! av John Hedgecoe är en väldigt pedagogisk bok. Upplagd med praktiska övningar, projekt, som man kan prova på.

Jag rekommenderar också Hedgecoes böcker, finns på bibblan att låna så kan du lägga pengarna på film:) tidningen Foto har några billiga häften också.

Lycka till
Göran

Varför alla dessa böcker, du kan väl gå en fotokurs hos ABF, medborgasskolan eller något annat studieförbund?

för att en bok kan man ha med sej i sängen, i bussen,på tåget,på jobbet, vi frukosten..etc etc etc..
Man kan aldrig läsa för mycket

/göran

Rekommenderar tidningen FOTO:s häfte "Sysytemkameraskolan" till att börja med, Tar upp grundera från början med tydliga exempel, och den kostar inte mer än en selma eller två.

hasse lundberg skrev:
Förutom att läsa så duger väl en kursledare till allt det övriga som du nämner!

Ironi/skämt
O ja, jag menade inte att förringa kurser, glömde bara bort att tillägga det..
Jag gick själv en 1964...och det var skoj o lärorikt även på den tiden..

Idag kanske man dessutom får kursmaterial i form av en bok eller häfte:)

Ha de gott
Göran

ghoaöre

Ja, just det. Systemkamera-skolan hade jag glömt bort att dom hade... =)
Men hur var det nu man beställde? Var det bara att typ maila till dom, eller är det nån speciell adress man beställde från?

//ameli

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar