Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp! Tappar färger, JPEG konvert till FS.

Produkter
(logga in för att koppla)

emji

Aktiv medlem
Hej!
Jag blir inte klok på detta problem....
Finns det någon som kan hjälpa mig med detta?

Jag är nöjd med färgerna på bilden i Phase One. Efter konvertering av bilden till Fotosidan blir färgerna dassiga. Så här går jag tillväga:

1. Menyn "Bild". Väljer bildstorlek.

2. Upplösning 72 DPI eller så hög DPI tills det inte överstiger 250K. Detta går hand i hand med steg 5.

3. Menyn "Filter". Väljer Skärpa/Oskarp Mask värderna: 85% /1.0 / 4. (detta för att skärpa upp bilden efter DPI ändringen).

4. Menyn "Bild". Väljer Konvertera till profil. Väljer Aktuell RGB - Adobe RGB (1998).

5. Menyn "Fil". Väljer Spara för webben. JPEG maximum. Drar i kvalitet tills det inte överstiger 250K,

6. Sparar filen och laddar upp till Fotosidan.

Thats it!

Men som sagt jag tappar v ä l d i g t mycket "edge" i bilden och färgerna ser matta ut mot sitt orginal.
Finns någon som kan få en rätsida på mitt problem?

//Michael Jönsson

Hej,

FS använder sRGB-IEC profilen(eller rättare sagt, IE och Windows gör det). Så kör PS->Edit->Convert To profile, sRGB-IEC så kommer färgerna att vara intakta.

// Lazze

...och för enkelhetens skull, strunta i steg två då det ändå är helt onödigt...och i steg fem kan du välja "optimize to file size" och skriva i värdet 245K så fixar Ps att filen blir lagom stor dvs under 250K.

emji skrev:

3. Menyn "Filter". Väljer Skärpa/Oskarp Mask värderna: 85% /1.0 / 4. (detta för att skärpa upp bilden efter DPI ändringen).

Du skulle vinna mycket på att dra ner din radie till kanske 0,3 och istället öka mängden till dess att det ser snyggt ut. Blir mycket bättre skärpning för skärmen då.

Stefan

Hej och tack för alla svar :)
En liten fråga när skall man göra Oskarp mask? Innan eller efter "spara för webben"

Är det någon som "orkar" får ni gärna skriva stegen i den rätta ordning... Jag är lite småtrög ;)

//Michael Jönsson

emji skrev:
Hej och tack för alla svar :)
En liten fråga när skall man göra Oskarp mask? Innan eller efter "spara för webben"

//Michael Jönsson

Innan "spara för webben" som ju är det sista man gör innan man lägger ut bilden.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar