Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp, tack!? [köp av systemkamera]

Produkter
(logga in för att koppla)

garagefynd

Ny medlem
Vet att det här är en väldigt vanlig fråga men jag är i stort behov av hjälp.

Jag ska köpa systemkamera men vet inte vad jag ska välja. Jag har fotat med d40x innan men jag vill ha en bättre nu. Har fått för mig att Canon är bättre men jag vet inte riktigt..
Nu vill jag ha en ruskigt bra kamera och är beredd att lägga en hel del på kamera och objektiv osv. Upp till 20000 får kalaset kosta.

Så till mina krav:
Jag använder kameran mycket till att fota djur och sport därför bör bilderna bli väldigt bra i rörelse.
Jag gillar när färgerna är lite 70-talsaktiga, lite mer åt det gula hållet alltså och jag upplever inte att bilderna blir riktigt så med Nikon.

I övrigt är jag ganska öppen för förslag så snälla hjälp mig välja - det känns som ett ganska stort beslut!

/Hanna

Hej Hanna,
nu kommer du förmodligen tycka jag är en spydig surkärring, men jag kan inte låta bli.
Jag ser att du är ny på Fotosidan. Medlem sedan idag... Du har ändå tagit dig tid att regga dig här för få hjälp.
Varför då inte börja med att söka bland alla de trådar som skrivs i ämnet? Och varför inte börja med att läsa forumreglerna innan du ens lägger in en tråd (citat forumregler:
"Skriv en vettig rubrik på foruminlägg. Undvik generella rubriker såsom "Hjälp!", "Jag måste fråga", "Vad tycker ni?" Skriv rubriken så att den kan stå för sig själv, tex "Min kamera surrar konstigt" istället för "Behöver hjälp". Då är det också större chans att andra läser inlägget." )

Men ett litet råd ska du ändå få.. Gå ut i fysiska butiker och kläm och känn på kameror där. Kolla priser på webben.
Jag tror säkert att du kan komma fram till ett par alternativ som känns vettiga för dig.
Ingen annan kan någonsin välja den kamera som känns bäst i d i n hand!

Lycka till!

Man kan nog inte generellt säga att Canon är bättre än Nikon eller tvärtom. Båda märkena har säkert modeller som passar det du vill fotografera.
Det bästa rådet är nog att du som sagt åker och klämmer lite på dom innan du bestämmer dig.

Hej Hanna,
nu kommer du förmodligen tycka jag är en spydig surkärring, men jag kan inte låta bli.

Ja lite faktiskt! Jag har kollat runt på sidan och läst trådar innan, har även kollat på andra sidor men tycker att det är svårt att hitta en trådskapare som söker efter exakt samma som jag. Jag är hemskt ledsen över att ta upp din tid eftersom det verkar vara väldigt jobbigt för dig.
Jag postade en tråd på den här sidan eftersom jag tror att det finns mycket kunniga fotografer som förhoppningsvis kan hjälpa mig välja då jag tycket att det är ett stort beslut med mycket pengar inblandade. Vill gärna höra fleras synpunkter än affärsbiträden innan jag bestämmer mig...

Angående Canon vs. Nikon är det klart att det finns lika många åsikter som människor men jag vill ju höra vad folk tycker för att kunna bilda mig en bättre uppfattnig!

Färgton i bilderna skapar du med bildprogram..

Bildtyp olika märken ger söker du via titta på bilder en massa över lite tid..

Och för dom kr du tänker dig lägga kan du få en fin utrustning med bra startoptiker med dessutom bra ljuskänslighet vilket avgör mer vad du sedan lyckas få på bild med kvalitet......

Och Canon samt Nikon är långt ifrån ensamma där ute på marknaden kommer du märka om du besöker ett Media Markt där alla märken finns oftast...

Så ta en resa till mediamarkt och prova ut tänkbara kamerahus du trivs med.. Så startar du därifrån sedan med mer personligt val för just ditt blivande inköp....

Mvh
Tobbe

Håller med de andra. Kläm och känn. Bestäm dig för vilken som ligger bäst i handen, välj den. Det är väldigt liten skillnad i bildkvalitet mellan dagens systemkameror, oavsett märke. Om det är andra speciella krav du har, så kolla upp om den kameran du fastnat för har den funktionen.
Färgtonen fixar du till i Photoshop.
När du har valt hus kan du återkomma, så kan du nog få hjälp med vilka objektiv som passa dina behov och den specifika kameran bäst.

Lycka till i ditt letande!

Jag använder kameran mycket till att fota djur och sport därför bör bilderna bli väldigt bra i rörelse.

Egentligen alla D-SLR klarar av att få tillräckligt korta slutartider för att såväl djur som sportbilder ska kunna bli bra. Det hänger väl egentligen mer på att optiken är ljusstark nog för att man ska åstadkomma korta slutartider utan att behöva tillgripa allra högsta ISO.

Vad har du för optik idag? Hur långt bort i fjärran är djuren?

Om vi antar att du byter upp dig inom Nikon för att få högre upplösning och framför allt bättre möjlighet att fota på högre iso så pratar vi om en D90 för cirka 9000. En populär brännvid för sport är en ljusstark 70-200 zoom (ofta med F2.8 som bländare). Nikons kostar mer än din budget men Sigma har en som går att få för strax under 9000. Med en hyfsad normalzoom bör du kunna få hela paketet under 20000.

Jag gillar när färgerna är lite 70-talsaktiga, lite mer åt det gula hållet alltså och jag upplever inte att bilderna blir riktigt så med Nikon.

Jag tror att du kommer att uppleva en stor skillnad om du börjar fota med raw. Då kan du få färgtonen som du vill genom att vitbalansen är ett mer "öppet kort" när du arbetar med bilderna.

Hej Hanna,
Jag ser att du är ny på Fotosidan. Medlem sedan idag... Du har ändå tagit dig tid att regga dig här för få hjälp.
Varför då inte börja med att söka bland alla de trådar som skrivs i ämnet? Och varför inte börja med att läsa forumreglerna innan du ens lägger in en tråd (citat forumregler:
"Skriv en vettig rubrik på foruminlägg. Undvik generella rubriker såsom "Hjälp!", "Jag måste fråga", "Vad tycker ni?" Skriv rubriken så att den kan stå för sig själv, tex "Min kamera surrar konstigt" istället för "Behöver hjälp". Då är det också större chans att andra läser inlägget." )

Men ett litet råd ska du ändå få.. Gå ut i fysiska butiker och kläm och känn på kameror där. Kolla priser på webben.
Jag tror säkert att du kan komma fram till ett par alternativ som känns vettiga för dig.
Ingen annan kan någonsin välja den kamera som känns bäst i d i n hand!

Lycka till!

Helt rätt svarat, ingen surkärring här inte alls!

Jag skulle kunna lägga till:

Några barn tror att FS Forum är ett typ "mamma/pappa forum för hjälp", men så lågt skall vi inte ligga!

Hej!

Om du kan tänka dig att köpa begagnat så kan du riktigt bra utrustning för dina tjugo tusen. Vill du ha en riktigt snabb kamera tex. canon 1d Mk 2 så finns dom för under tio tusen. Men som många har skrivit så är det bästa att klämma på kamerorna och köpa en som känns bra. 1D modellerna är väldigt stora och tunga.

Fotar du sport är det nog bra om kameran kan ta många bilder per sek. för att inte missa något. eos 40d 6,5 b/s, 1D mk2 8,5, nikon d300 6-8 b/s (ska visst vara en riktigt bra kamera).

Sen finns det jätte mycket begagnade objektiv som knappt har använts för halva priset. Sen är det bara att kompletera när det kommer in nya pengar :) Har du många nikon objektiv så tycker jag att nikons d300 är ett grymt bra val. Men canon har några kameror som ibland är bättre.

Inte solklart svar från mig men lycka till! :)

Om du definerar "sport och djur" lite bättre får du garanterat fler tips.

Det är ju väldig stor skillnad mellan olika sporter när det gäller optik.

Helt rätt svarat, ingen surkärring här inte alls!

Jag skulle kunna lägga till:

Några barn tror att FS Forum är ett typ "mamma/pappa forum för hjälp", men så lågt skall vi inte ligga!

Tack Lars, jag tror du förstod andemeningen i mitt inlägg....

Hanna, det handlar inte om att det är jobbigt för mig, för då hade jag inte svarat dig överhuvudtaget. Det är väl snarare just så att det inte går att ge dig ett konkret tips utan att du först gör det som står i din makt att göra, dvs kolla, känna , klämma, precis som majoriteten av inläggen här råder dig till.
Ta detta på rätt sätt, för min hjälp till dig ligger i att ge hjälp till självhjälp... ;-)

/Jenny

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto