Annons

Hjälp! Tänkte fota med en RIKTIGT gammal kamera.

Produkter
(logga in för att koppla)

robilibob

Aktiv medlem
Har en kamera av märket AGFA, AGFA ISOLETTE, står det på den. Den är riktigt gammal och jag har aldrig fotat med den. Tänkte försöka mig på det, men min fråga är:

Hur ska jag göra för att få bilderna rätt exponerade?

Här är en bild på kameramodellen: http://www.paulfvs.dds.nl/photo.html

Man ställer ju liksom in bländaren och slutartiden helt manuellt utan att veta om mängden ljus blir lagom. Någon som har någon erfarenhet av såna här kameror? Behöver man någon slags ljusmätare för att ta med den?

Är med på hur man ställer in bländaren, men slutaren är värre, den funkar men jag vet inte hur man ser tiden, alltså hur länge den tar in ljus.

All hjälp uppskattas.

/Robin

Bernt

Tack! Laddar ner manualen nu!
Ska se om jag kan få tag i någon annan kamera som jag kan mäta ljuset med den. Känns ju som det skulle kunna bli rätt grymma bilder, lite äldre look liksom:)

Förresten, någon som har nån aning om priset på en sån här kamera? Min farsa köpte den för 40 kr i en prylaffär för några månader sedan.

Tack igen!

Vad har du för objektiv och slutare på den? Verkar slutartiderna funka?

Agfa Isolette är en mycket vanlig kamera på marknaden, och finns i lite olika utföranden.

I stort sett är det dessa skillnader:

Objektiv:

Solinar = fyra linser i tre grupper. Högklassigt objektiv.

Apotar = tre linser i tre grupper. Ett av de bättre trelinsiga objektiven med speciellt glas för bästa färgåtergivning.

Agnar = enklare trelinsigt objektiv.

Slutare:

Compur-Rapid, eller Syncro-Compur = Högklassig slutare.

Prontor-S, eller Prontor-SVS = Bra slutare.

Pronto eller Vario = Enklare slutare med ett fåtal tider.

Isolette I, II och V har ingen avståndsmätare, utan man får uppskatta avståndet själv eller ha en lös avståndsmätare, och ställa in objektivet.

Isolette III har avståndsmätare, men inte kopplad. Man mäter först och ställer in objektivet.

Sedan finns det Super-Isolette med kopplad avståndsmätare, och den bästa Agfa Automatic 66 med både kopplad avståndsmätare och slutarautomatik. Dessa är mycket dyra kameror.

De enklare Isoletterna brukar man få billigt, och de med Compurslutare går får någon hundralapp. Dyrare med Solinaroptik.

Vanliga problem med Isolette är små hål i hörnen på bälgen. De måste fixas till. Helst bör man då byta bälg, men att måla med svart nagellack i hörnen, eller svart tejp är en nödlösning, men fungerar. Kolla bälgen med en ficklampa inuti och se om det lyser igenom i hörnen.

Ett annat vanligt fel är att fettet i objektivgängorna blivit stelt, och då måste avståndsringen och frontlinsfattningen demonteras och gängorna rengöras och lätt fettas in på nytt, och därefter skärpan justeras.

Prontor/Prontoslutarna kan ha olja på bländar- och slutarlamellerna, vilka måste rengöras i sådana fall. Ibland är de längre tiderna, 1/5 - 1sec hackiga pga smuts/härdat fett i långtidsverket. Pronto/Vario brukar klara sig bättre.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar