Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp mot knepig kvinna som driver mig till vansinne

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är ju heltokigt. Du behöver nog inte vara ett orolig om hon (om det är en hon) skulle driva det till process (vilket knappast är troligt). Betala ingenting. Försök vara cool, fast jag vet att det kan vara väldigt jobbigt att råka ut för sånt här.

Jag har inte varit utsatt för exakt den här typen av bedrägeriförsök men däremot bluffakturor. Jag har bestritt, polisanmält och anmält till Svensk Handel. Dom hotade med inkasso och kronofogde och process men tröttnade till slut när de insåg att skrämsel inte fungerade på mig. Sedermera har jag förstått att de som stod bakom det hela blivit dömda för bedrägeri. Det kändes skönt!

Det här kanske är en ny metod för samma sorts klientel nu när folk blivit mer uppmärksammade på bluffakturor och inte går på det längre.
 
Eftersom köparen verkar något opålitlig kanske det bästa är att deponera köpeskillingen hos t ex en jurist som sedan även tar hand om konvertern och därefter lämnar ut respektive ting till motparten. Lämpligen ska konvertern inspekteras för ev skador innan returen accepteras. Man får en uppfattning att konvertern kan ha tvingats på objektiv där den inte passar.
OM nu köparens advokat är medlem i advokatsamfundet kanske det kan vara en väg till lösning. Definitivt ingen pengar utan konverter.
 
Jag kanske har missat om det har tagits upp tidigare, men kan den här telekonvertern förstöra objektiv på det sättet som hon säger?
 
Tittar man på språkbruk och stavning så verkar det mer vara en yngre tonåring.Men det kan ju vara upprördheten som ställer till det
 
Jag kanske har missat om det har tagits upp tidigare, men kan den här telekonvertern förstöra objektiv på det sättet som hon säger?

Jo, en telekonverter kan inte användas med vilka objektiv som helst …
Nikon har för sina konvertrar en lista på objektiv som de kan användas med. Använder du fel objektiv kan linselement krocka med konverten när du zoomar eller fokuserar.

Men i detta fall tycker jag det är tydligt att köparen har sig själv att skylla … och jag hoppas att även en domstol skulle se det så. Om du köper en produkt av en privatperson och använder den på ett felaktigt sätt bör det aldrig bli säljarens ansvar. Om då inte säljaren ljuger och säger att just den kombinationen objektiv-konverter fungerar. Skulle det vara så att man kan få rätt i ett sådant fall som köpare, skulle jag aldrig våga sälja något som privatperson till en privatperson …
 
Vi har fortfarande rätt att försvara oss i Sverige som tur är, trots ständiga oigenomtänkta kommentarer som denna som propagerar för totalitär "politik".

När det handlar om brott så är det pappa staten som ska ta hand om varje lilla detalj, ja.
Vi vill inte gärna ha det så att var och en "tar hand om" brott riktade mot sig.
 
Vi har fortfarande rätt att försvara oss i Sverige som tur är, trots ständiga oigenomtänkta kommentarer som denna som propagerar för totalitär "politik".

Vi har nödvärnsrätt i Sverige, ja. Den är dock inte tillämpbar i det här fallet.

När det gäller lagbrott så är det statens ansvar att hantera sådana. Alternativet ä den form av anarki som rådde i Sverige under vikingatiden; Att var och en var skyldig att själv försvara sin rätt med svärd i hand.
 
Vi har nödvärnsrätt i Sverige, ja. Den är dock inte tillämpbar i det här fallet.

När det gäller lagbrott så är det statens ansvar att hantera sådana. Alternativet ä den form av anarki som rådde i Sverige under vikingatiden; Att var och en var skyldig att själv försvara sin rätt med svärd i hand.

Det är klart den är när kvinnan hotar att komma hem till honom eller skicka andra till hans hemadress för att i princip råna honom...

Jag säger inte att polisen inte borde vara inkopplad. Vad jag säger är att om något händer så hjälper det inte med såna här kommentarer och be offret ifråga att spela offer och lägga sig under sängen med telefonen i handen och ringa polisen som troligen inte hinner dit innan onödig skada är skedd.

Men vad gäller det juridiska så föreslog jag tidigare att jurist troligen kan avgöra ärendet vad gäller affären i sig.
 
Tolka mig rätt.

Men varför dra in jurister i detta case, var det 900kr som han sålde convertern för?

Det är 15 minuter med en billig jurist.

Som diskuterats i tråden, detta är den typ av grej som polisen vanligtvis inte ens tittar åt. Gör dom det och pratar med kvinnan vilket ev. kunde vara en bra lösning så är det ju jättebra.

Vad gäller vad som sålts, om det varit helt när det sålts, vad säljaren resp. köparen har för rättigheter och bevisning är ju inte ett polisärende. Det är juridiskt.
Hoten i sig är polisärende.
Jag har inte heller avrått att kontakta polisen utan påminner endast om rätten att försvara sig och stå upp för sig. Du har rätten juridiskt. Men vad som är ännu viktigare är psykologin bakom det.
Vi kan dra paraleller till mobbning i skolan eller vadsomhelst. Lägga sig under sängen-mentalitet är vad som drar den här typen av personligheter till sig.
 
Kan du inte spärra hennes mailadress i ditt mailprogram? I Hotmail kan man det i alla fall.

Det är ju faktiskt jättepraktiskt att man kan spärra hotbrev i Hotmail. ;-)

Vad gäller det obehagliga ärendet, så kan man inte nog påpeka att trådskaparen absolut inte bör agera på egen hand och hitta på något dumt. Eftersom polisen är inkopplad och faktiskt tycks ta det på allvar så är det bra mycket bättre att fortsätta låta polisen ta hand om all ny email som droppar in.

Jag gissar, precis som flera andra, att det är väldigt mycket väsen och väldigt lite ull bakom de där emailen, men viss försiktighet kan nog vara lämplig ändå. T.ex. så kan det ju tänkas vara en liga som står bakom, och då är ett hembesök till "kvinnan" knappast lyckat.
 
Ungefär så i förkortad version.

Tack för sammanfattningen.
Någon tokig en tyckte tidigare i tråden att du skulle deponera 25000 hos en jurist, för att vara säker på att verkligen få tillbaka konvertern värd en tusing. Det rådet måste du naturligtvis ignorera, på samma sätt du ignorerar token som skickar brev till dig.
Nu ligger det ju en polisanmälan. Fortsätt skicka in breven dit bara, ingen kommer skicka benknäckargänget på dig för 900kr glas :)
Ta det bara lungt. Det är iallafall vad jag skulle gjort.
Du sitter ju mitt i det, men för oss med lite distans till det är situationen rätt tydlig. Låt kärringen skrika sig trött. Ingen advokat kommer ta i ärendet med polygrip.
 
Det är klart den är när kvinnan hotar att komma hem till honom eller skicka andra till hans hemadress för att i princip råna honom....
När de står på hans tröskel så blir nödvärnsrätten relevant, ja. bara "pågående eller överhängande brottsliga angrepp" kan avvärjas med nödvärn. Tror inte att hot över internet kan räknas dit.
 
Hur eller hur så ska TS inte blanda in någon advokat. Advokater kostar pengar, mycket pengar, och i detta fallet är det ju TS som utsätts för brott. Inte ska TS heller uppsöka "kvinnan" eller svara på mailen. Ge polisen alla mail och låt dom ta i det.

/Patrik
 
Hur eller hur så ska TS inte blanda in någon advokat. Advokater kostar pengar, mycket pengar, och i detta fallet är det ju TS som utsätts för brott. Inte ska TS heller uppsöka "kvinnan" eller svara på mailen. Ge polisen alla mail och låt dom ta i det.

/Patrik

Kan meddela att det blev som alla trodde. Fick brev idag från polisen att ärendet lagts ner. Har inte kommit några nya mejl idag. Någon som vet om man kan spärra en avsändare i Gmail eller om man bara kan få det att hamna i skräpposten?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.