Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp! Modellfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)
Meningen med en portabellagringsenhet är väl att man skall tanka ner bilderna under själva fotosessionen/fototuren för att sedan föra över dem till en dator för lagring och backup. Inte att använda den som ett permanent lagringsmedia. Det hade inte jag vågat i alla fall. I och med att man har med sig disken överallt så ökar givetvis risken för att den tar lite stryk. Visst - det är illa om några laddningar bilder försvinner men å andra sidan så kan minneskort också gå sönder. Det har jag varit med om. Så för min del var valet inte svårt. Hellre 40 GB disk än 2 GB kort för samma pengar.

CompactDrive PD70X 20GB

Hej Simon!

Den här skall du köpa från www.zebramedia.com

CompactDrive PD70X 20GB

och dina problem är lösta för all framtid, en ohyggligt snabbt mellanlagringsmedia istället för massor av minneskort, tömmer ett 1gig kort på ca 2min.

CompactDrive PD70X 20GB

lika snabb som att fota med min 1D MK II.

// Håkan

dude skrev:

Över till konkreta tips, du har en blixt använd den så får du mycket bättre ljus i ögon osv. Ett halv stegs underexponering av bakgrunden där blixten ger dig rätt exponering på modellen gör henne tydligare som huvudobjekt.Kort skärpedjup är oftast att föredra.Sista men ett av dom viktigaste tipsen köp ett mode Magazine och fundera på vilka bilder du gillar och varför.
Lycka till och lägg upp någon av bilderna här.

Tänkte bara på en sak,
hur gör man för att underexponera bakrunden och ändå få bra färger och ljus på modellen?

vad är det för skillnad med dom där mm i blixten funderade lite på det, iom att den ändrar sig beroende på hur man har objektivet från 28mm till 70mm tror jag det är...

provade fota lite på en kompis igår,
det jag tyckte va det absolut svåraste va just att vägleda/styra modellen, även fast det va en nära kompis..
kändes liksom lite dumt, hade inga direkta poser jag ville testa + att jag inte hade helt 100% på vad jag skulle kolla efter ex håret ligger för ena ögat, vänster axel ser ut att vara ur led osv...

Bakgrunden fixar du genom att ställa kameran på manuellt med lagom underexponering, allt som träffas av blixten blir normal exponerat. Se exempel här.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=297158

Kameran talar om för blixten vilken brännvidd linsen står på 24 mm behöver bredare ljus än 70mm.

Posera modellen är inte alltid lätt, ta med ditt modemagazine eller lite utskrifter från nätet med poser du tycker funkar och visa din kompis sen är det bara att öva.

Senast ändrad:
Få bort tanken på porträtt. Att fota mode är inte att fota porträtt. Det är kläderna som ska var i fokus...

Mycket handlar om planering. Vissa väljer att skissa på ett papper - jag tycker om att skissa mina uppdrag i huvudet. Åka ut till location och se bilderna formas framför mig. Jag vet i stora drag hur fotningen ska se ut men man måste också vara beredd att ta impulsiva beslut när grundtanken inte fungerar.

Har man en van modell brukar det räcka med att beskriva vilken känsla man vill förmedla så styr man bara detaljer (ner med axeln, ut med armbågen etc). Har man en ovan modell så be henne kolla poser innan och kopiera dessa. Hon måste också vara förberedd som du.

Har du möjlighet att ordna sminkös (finns många som vill sminka TFP) så gör det. Det lyfter hela bilden.

Rent bildmässig finns det ju massor av saker att tänka på...men där är det bara övning som gäller.

Lycka till!

Re: CompactDrive PD70X 20GB

melker2001 skrev:
Hej Simon!

Den här skall du köpa från www.zebramedia.com

CompactDrive PD70X 20GB

Tänkte just skriva just det, så nu slipper jag o skriver bara under på Håkans råd. Läs recensionerna här på fotosidan så ser du... funkar klockrent. I nästa nummer av FOTO testar de PD70x, i nuvarande nummer testar de en bunt till.

Ändå skulle jag aldrig åka nånstans utan två minneskort, dels kan du tömma det ena medan du fotar vidare, även om 60 sekunders paus då o då knappast kan vara störande, dels har du ett reservkort om ditt kort får spel!

Edit: Du kan köpa PD70x med olika hårddiskar, jag köpte min utan eftersom jag hade en 20 GB disk liggande till ingen nytta redan. Storleken påverkar inte överföringshastigheten. Jag har en äldre 20 GB, 4200-varvare o den tömmer 1 GB Microdrive på ca 2 minuter. Tidningen FOTO var mäkta imponerade när deras snabbaste i aktuellt test fixade 1 GB på 4 minuter... de anser 7 minuter vara "klart godkänt". (FOTO nr 10/2005)

Lycka till!

Senast ändrad:
Lars Johnsson & Lars Johnsson:
hårddisk grejerna är fixade skaffade en
CompactDrive PD70X 20GB kommer nog i morgon kom
på att den kan vara bra i alla fall, ex
om jag ska bort och fota.
hittils har jag bara varit i trakterna runt mitt hem så det har räckt med runt 100 bilder per gång...

Tore Nilsson: ok, fin bild..
Förstår hur du menar så nu är jag med i leken igen :)

Ska nog leta tag på lite bra poser och liknande måste också höra lite mer om det hela, men som det verkar så är det bara frågan om en prova på för henne också...

Freddie Hall: joo, tyvärr är topicen lite vilseledande det är en hel blandning med olika kort..
några porträtt, par bild och modellbilder tydligen..
men ska kolla runt lite får se, ska försöka att inte ta det hela så allvarligt men man vill ju ändå försöka ha ett så bra utgångsläge som möjligt...

Fick min CompactDrive PD70X 20GB i torsdags
och det är något fel på den tyvärr antagligen
hårddisken som är sönder...
så fotograferingen idag får jag klara mig med runt 150bilder (största jpg)...

Kvalité är viktigare än kvantitet 150 bilder räcker långt om du tänker före du trycker av.
Lägg upp något här när du är klar. Jag tar nästan aldrig mer än 180 exponeringar vid en session. Lycka till.

Beror lite på vad du har för möjlighet att efter justera.
Jag är helfrälst i capture ones programvara, med ett bra gråkort så kan du fixa till bilderna ganska snabbt och bra i den.

Möjligheten till att efterjustera vitbalans osv är riktigt bra. Kör jpg nu om du har brist på minneskort men testa capture ones 30 dagars demo vid tillfälle.

Lägg upp lite bilder från sessionen sen, jag börjar bli nyfiken på resultatet :)

Nu har jag ialf för första gången försökt mig på lite fotografering med 2st nybörjar modeller...
behöver jag säga hur det gick?
Ok själv tycker jag inte att det gick något vidare alls, men som alla säger, "Övning ger färdighet"...

Till att börja med så regnade det ute så det blev inte några bilder varken på stan eller i naturen...
Vi va inne i ett litet rum med så gott som ingen belysning alls lakan på väggen...
2av modellernas vänner var också med...

Så det blev inte som jag hade tänkt mig jaja det va inte så noga (låter som jag försöker hitta på ursäkter nu...)

Kände också att jag hade för dålig koll på olika poser (men då va det bra att kompisarna va där och kom med lite idér)

det blev 211kort varav 2st ni får se...

http://www.deviantart.com/view/23541434/

http://www.deviantart.com/view/23541574/

tips att tänka på till nästa gång?

Som sagt Simon. Planering :)

Att det kan regnar i Sverige lär väl inte ha kommit som någon överraskning för dig? Ska man plåta utomhus i detta land måste man alltid ha studio eller annan inomhusmiljö i beredskap. Allt för ofta slutar man inomhus...

Freddie skrev:
Som sagt Simon. Planering :)

Att det kan regnar i Sverige lär väl inte ha kommit som någon överraskning för dig? Ska man plåta utomhus i detta land måste man alltid ha studio eller annan inomhusmiljö i beredskap. Allt för ofta slutar man inomhus...

Joo det är sant men iom att jag åkte bort och fotade hade jag inget med det på platsen att göra, dom hade fotat på förmiddagen,
hade iofs kunnat ta med mig 2halogenlampor men gjorde inte det...
joo det är sant vi bor i sverige...
I vilket fall som helst gillar jag utomhus mycket mer, blir så mycket bättre med ljus och bakrund då man kan styra det hela på ett annat vis...

sen blev det ju extra svårt då det va två ovana modeller också (skyller inte på dom säger bara att det blev svårt) då den ena ex såg glad och tittade in i kameran blundade den andra.. ni försår nog problematiken...

Det blev väl inte så illa ändå, ett tips om bägge modellerna är ovanan är att undvika bilder med flera personer på det kan vara svårt nog ändå.

Men jag håller med Freddie övning ger färdighet!

En sak till, kolla på bilderna som inte blev bra och fundera över varför du inte är nöjd så vet du vad du ska förbättra tills nästa gång.

dude skrev:
Det blev väl inte så illa ändå, ett tips om bägge modellerna är ovanan är att undvika bilder med flera personer på det kan vara svårt nog ändå.

Men jag håller med Freddie övning ger färdighet!

En sak till, kolla på bilderna som inte blev bra och fundera över varför du inte är nöjd så vet du vad du ska förbättra tills nästa gång.

Ok, joo det är nog sant att inte ha båda samtidigt men det va ett måste denna gång...

Joo det är sant övning ger färdighet.

Ja jag får göra det, kan nog vara bra att analysera lite. Tackar för tipsen

AngelKiller skrev:
Joo det är sant men iom att jag åkte bort och fotade hade jag inget med det på platsen att göra, dom hade fotat på förmiddagen,
hade iofs kunnat ta med mig 2halogenlampor men gjorde inte det...
joo det är sant vi bor i sverige...
I vilket fall som helst gillar jag utomhus mycket mer, blir så mycket bättre med ljus och bakrund då man kan styra det hela på ett annat vis...

sen blev det ju extra svårt då det va två ovana modeller också (skyller inte på dom säger bara att det blev svårt) då den ena ex såg glad och tittade in i kameran blundade den andra.. ni försår nog problematiken...

Hej Simon!

För att inte låsa sig vid fotograferingstillfället så kan du sitta och surfa runt på FS och ev på modellbilder.se och hitta vilka bilder du vill ta. När du hittar en bild du vill ta så trycker du ut denna bild på ex vis en s/v laserskrivare. Sätt in dessa bilder i en pärm och skapa kategorier för olika fotosessioner. Exempel på dessa kan vara parfoto, mode, produktfoto etc.

Innan en session kan du sedan förbereda dig genom att "titta"-på vilka bilder du vill ta. Ta sedan med pärmen vid fototillfäller ifall du får en blackout, när otåliga modeller undrar vad du håller på med.

Du kan även ha genomgång innan fotosessionen börjar med modellen om vad du vill göra så kan ju även modellen komma med idéer till denna session. (Samt i sann medbestämmande-anda så skapar detta ett gemensamt mål med sessionen)

// Johan

Johan Maxe: tack för tipset!
Det är ju en jätte bra idé, det ska jag göra...
kan ju som sagt vara bra att ha något att luta sig tillbaka på om man får idé stopp...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar