ANNONS
Annons

Hjälp! Modellfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

AngelKiller

Aktiv medlem
Hejsan!
Har en liten fundering då jag fått tips om ett ev fotograferings uppdrag till en bekant.
Det är så att personen vill ha lite reklambilder för
skor, kläder, väskor och smycken och sen bilder på bara henne som modell.

Nu är det som så att iom att jag inte fotat så mycket porträtt så jag söker nu tips
och råd om jag ev ska ställa upp som fotograf

Titta i min kamera väska för tips av vad jag ska använda...

Info Ang det hela:
"
det ska vara lite olika porträtt och vissa helkropp.
det ska vara bilder både inomhus och utomhus vid vatten i skog på stan
och lite så där så det spelar ingen roll alls jag har pratat med dom som
ska ha bilderna och dom har sakt att det blir bra som dom blir.
Bilderna kommer att sättas ut på en hemsida som skulle bli klar i slutev av den här veckan"

Nu är det så att jag har bara ett 518mb minneskort och om jag kör min d70 på raw så blir det ju bara 78bilder vilket jag tycker låter lite lite, ska jag köra på max jpeg och få runt 150 eller gå ner ett snäpp till och få typ 500bilder?
men man vill ju inte få för dålig kvalite heller.. vad tycker ni?

Det kanske är dags att investera i ett 1 GB minneskort. Du kommer att behöva det förr eller senare. Om du har med dig båda minneskorten bör du kunna ta uppemot 250 bilder raw.

Ska du köra allt på en dag så blir det nog lite knappt med ett så litet kort. Fast raderar du under tiden så kan det nog fungera.
Jag får strax över 90 bilder på mitt 4gig kort. Det brukar fungera vid sån här slags fotografering.

Fredrik B-T: joo det är sant, men har dock inte tid med det nu då det hela kanske kommer att ske under helgen...

Jens Öst: men å andra sidan är det verkligen så stor skillnad på att köra en level osv i photoshop som att ändra en raw?

peter kardne: joo som du säger man kan ju tabort dom som blir total fjasko, men ändå så känns det som att 78bilder på en heldag är lite,
90bilder på 4gig, ganska stora filer då...

eventuellt kanske man kan minska storleken ett snäpp och köra jpg? jag menar om dom bara ska va till webben

har precis fått reda på att korten kommer sättas ut på hemsidor och stora affischer...
då krävs nog raw ialf...
sen verkar det inte funka nu till helgen utan om2veckor..
men ska man verkligen skaffa större minneskort enbart för detta?
iofs har man ju användning av ett större minnes kort annars också..

joo det är sant, tycker jag dock har handlat för en hel del nu, fick idag hem ett paket för 4600:- med fotogrejer, så känns inge vidare att slänga ut minst 1000:- till på ett minneskort skulle ju också helst haft ett batteri till då jag bara har 1 och då är det runt 1500:- för det kanske även mer.. ev om man hittar billigt begagnat

hittade denna annons annars:
"X-Drive II VP2060 USB 2.0 inkl 6 GB HD. När du fyllt minneskortet under en fotografering, flyttar du över bilderna till denna bärbara lagringsenhet så att du kan ta nya bilder. Läs mer här:
http://www.vosonic.co.uk/vp2060.html
Bra skick,kan skickas"

Någon som har erfarenhet av en sån här?
den som säljer den ska ha 1000:- betydligt billigare än att köpa SanDisk CompactFlash på 1gb som kostar 1293:- för lite högre hastighet

Senast ändrad:
joo det är sant men annars hur är en sån där bärbar hd då?
känns ju bättre att få 6gb för 1000:- än 1gb för 1000:-
en 512mb kostar runt 550:- och det känns ju som att ska man köpa minne kan man ju lika gärna köpa större...

Tänk på att det tar tid att kopiera till hårddisken på en sån enhet. Dessutom måste disken på 6GB vara rejält gammal.

Minneskort är snabbare, mindre och dessutom hållbarare.

SanDisk CF Ultra II - 1,0 GB kostar 999:- hos
Kjell & Company

joo det kan hända såg att den skickade data i 3.8mb/s så det är klart att tömma ett 512mb kort tar ju ialf några minuter....

var hittade du din amitech?
känns ju bättre att ha någon liknande då det blir betydligt billigare än ett minneskort,
är det rörliga delar i dom där bärbara hd'arna? eller är det något flash minne?

Du har ingen direkt erfarenhet av modellfotografering och ska göra en session i reklamsyfte och alla funderar över behovet av minneskort?

Låna ett minneskort av någon så har du löst det problemet:)

Är modellen en kompis så gå ut och öva en gång före det är skarpt läge.
Över till konkreta tips, du har en blixt använd den så får du mycket bättre ljus i ögon osv. Ett halv stegs underexponering av bakgrunden där blixten ger dig rätt exponering på modellen gör henne tydligare som huvudobjekt.Kort skärpedjup är oftast att föredra.Sista men ett av dom viktigaste tipsen köp ett mode Magazine och fundera på vilka bilder du gillar och varför.
Lycka till och lägg upp någon av bilderna här.

Tore: det är sant känns som det hela hänger på ett minneskort nu när det inte alls är så då är jag får jag heller få bra bilder än många misslyckade...

Bra tips tänkte kolla på lite bilder på nätet men det är ju härligare med en tidning, titta, analysera, göra lika :p nedå..

tänkte faktiskt att jag skulle ut med enkompis nu i helgen och öva/testa lite så där iförväg så man får prova på lite olika, även om hon inte tyckte att det spelade någon roll över hur bilderna blev (hon skrev ialf så) så vill man ju givetvis göra ett bra intryck och försöka så gott det går..

ang minne så har jag ingen kompis som har ett cf minne

Eller kanske satsa på ett billigare minneskort, t.ex. det här och få råd med ett extrabatteri också?
Jag vet inte exakt hur stor skillnaden är i snabbhet, men sekvenstagningar är väl inte så aktuellt, och utan ett fungerande batteri spelar snabbheten hur som helst ingen roll...

Jag hade också 512 Mb till min D70 men i stället för att köpa 1-2 GB minneskort så satsade jag på en portabel hårddisk på 40GB. Kostnad ca 2000:- vilket innebär rejält mycket mer för pengarna jämfört med ett minneskort extra.

- Andreas skrev:
Jag hade också 512 Mb till min D70 men i stället för att köpa 1-2 GB minneskort så satsade jag på en portabel hårddisk på 40GB. Kostnad ca 2000:- vilket innebär rejält mycket mer för pengarna jämfört med ett minneskort extra.

jag har sett en 40gb för 1442:-
http://www.butik.it/?artnr=14781&top=true
och en 80Gb för 1855:-
http://www.butik.it/?artnr=14783&top=true

men tror 40Gb räcker ett tag...
det är ju runt 10000-15000 bilder i raw med min d70

Min imagetank har pajat och tog med dom bilder jag slarvat med backupen på i graven.

Inget kul alls:)

Jag rekommenderar nog extra kort och täta backuper.

hmm varför inte föra överbilderna direkt till datorn och spara dom på bärbara hårddisken så man har dubbletter och ev tabort dom från bärbar hårddisk när korten är brända på dvdr? då har man ialf alltid två kopior..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar