Annons

Hjälp mina blixtar krånglar!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Fjärilen

Aktiv medlem
Har ett electra 300i paket.Har haft dom i ca 1,5 år. Dom fungerade jättebra från början men nu är dom supersega.Det kan ta ca 8 sek innan blixtarna är nog laddade för nästa bild. Vad kan felet vara? Dom är ändå inte använda så himla mycket att dom kan vara slut.Är det någon som vet var problemet kan vara så skulle jag bli jätteglad. Behöver mina blixtar men det känns onödigt att köpa nytt innan man vet vad felet är..

Jo jag har pratat med Photax men garantin räcker ju brara i ett år och blixtarna är äldre än så.
Dom kunde inte ge något tips om vad felet kunde vara så det kändes ju lite hopplöst=(

Har du köpt dem i egenskap av privatperson?

Enligt konsumentköplagen kan du reklamera en felaktig vara i tre år. Men bevisbördan ligger tyngre på dig vad gäller att visa att felet funnits där från början.

Underligt fel, låter som dom inte får den spänning dom behöver.

Prova ett annat vägguttag som går över en annan säkring om du inte redan gjort det.

Jo,jag har köpt dom som privatperson.
Jag har provat olika uttag och i två olika byggnader så det kan inte vara något med uttagen.
Konstigt nog så fungerar dom bäst på 1/4.
Det var någon som sa att blixtar kunde börja krångla om man använde dom för lite. Jag har ju bara använt dom högst ett par gånger i mån.
Men tycker att det verkar konstigt ändå.

Det kan mycket väl vara att kondensatorerna är kass i blixtarna. Om dom är tillverkade samtidigt så är ju risken uppenbar att båda går sönder samtidigt. Elektronik är på det viset då det är serietillverkat i batcher. Kontrollera vad det är för kondensatorer det sitter i blixtarna och kolla sedan på www.elfa.se vad nya kostar. Om du tyckera att det är värt det så... Det är enkelt att byta dem, bara lite skruv och lödjobb. Kanske dessa passar direkt! http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=2012730.htm

skillnaden mellan ca 250 till 300 ws, gör mycket i tid..

pröva att peta ner dom lite i effekt så blir dom ganska mycket snabbare. Mina är oxå grymt söliga på full fräs..

Yttligare problem jag haft med dom är att kameran blir strömförande (sticker i fingrarna), kan bero på att man ogjordat...

var nån mer här på FS som hade samma prob..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar