Annons

Hjälp mig välja...!

Produkter
(logga in för att koppla)

Marols

Aktiv medlem
Hej!
Jag funderar på ett nytt objektiv och väljer mellan Canon EF-S 15-85 och Sigmas 17-70 f/2.8. Det som talar för Sigma är ju att man kommer ner till 2.8 och priset förstås. Det som talar för Canon är ju just att det är Canon. Har en 7D....

Har läst omdömen, och ser att Sigman får himla bra betyg....Velar fram och tillbaka, och inser att det är bara jag som kan göra valet - men har ni något tips/råd ändå?

/maria

Jag har ingen erfarenhet av Sigman, det finns en aspekt att ta i beaktande, nämligen kalibrering av autofocusen i objektivet, ifall det skulle vara nödvändigt. Får du ett Sigma-objektiv kalibrerat mot en Canon-kamera?

Olika typer av front- och bakfokusproblem är som att röra i ett getingbo och har väl diskuterats ett antal gånger på fotosidan. Grundproblemet är att autofokus-sensorerna enligt vilka avståndet ställs inte sitter på samma ställe som själva bildsensorn. Möjligheten finns således att de kan befinna sig på olika plan pga av toleranser i tillverkningen. Saken är givetvis betydligt mera komplex än så med komplicerade zoom-objektiv och dylikt. Det går i alla fall att låta kalibrera sin kamera med objektiven.

Jag har ett 15-85 mm som jag haft några problem med. Det lämnades in för kalibrering innan sommaren pga av ovannämnda problem, kom tillbaka och verkade vara bra. Jag beslöt mig för att inte ägna mig åt någon pixel-peeping eller uttömmande tester gällande saken. Bilderna från en vecka i Lappland var dock inte helt tillfredsställande. Jag analyserade saken och gjorde några tester och hittade ett problem: På alla andra brännvidder utom 15 mm ar allt ok. På 15 mm fokuserade objektivet dock på vissa avstånd märkbart för nära. Skillnaden mot (kontrast)fokusering med liveview var märkbar. Det märktes också i slutresultatet med f4. I de flesta fall räddar det störra skärpedjupet från mindre bländaröppningar saken, men då det är mörkare har man inte alltid den möjligheten. Problemet syntes faktiskt på direkta landskapsbilder med fokuspunkt någonstans 10-15 m bort. Nu är kameran och objektiven inlämnat för kalibrering igen.

Sannolikheten för denna typ av problem är liten, men inte obefintlig. Till sakens natur hör också att den som börjar testa saken nästan alltid hittar problem, som ändå inte har någon betydelse i verkligheten.

Nu när du säger det, så känner jag igen det...Har hört det från någon mer....då tappar ju egentligen Canon lite fart hos mig...
Hade egentligen tänkt mig ett 17-40, men det är ju för fullformatare...kanske skulle damma av den idén igen...?

Jag har ingen erfarenhet av Sigman, det finns en aspekt att ta i beaktande, nämligen kalibrering av autofocusen i objektivet, ifall det skulle vara nödvändigt. Får du ett Sigma-objektiv kalibrerat mot en Canon-kamera?

Kan bara hålla med...och tyvärr så får du vad du betalar för.
Canon +Canon och även Nikon+Nikon är nästan alltid bättre än ex Canon + xyz....

Hälsn.
Janne Höglund
www.helikopterbild.se

Har du nåt förslag på eventuellt objektiv Janne? Har ett Tamron 18-270 som jag är sådär nöjd med - är dessutom lite stort att ha på...
Canons 17-40 trots att jag inte har fullformatare? Eller finns nåt annat objektiv som du föreslår?

Hm...och där kom ytterligare ett objektiv! :) Och några tusenlappar till...:) Men kommer absolut att ta det i beaktande! Man kanske skulle kolla fotosidans köp och sälj....

Hm...och där kom ytterligare ett objektiv! :) Och några tusenlappar till...:) Men kommer absolut att ta det i beaktande! Man kanske skulle kolla fotosidans köp och sälj....

Japp, alla måste själva välja vilken nivå slutresultatet ska ligga på.
Vill man skaffa sig bättre verktyg så kostar de nästan alltid lite mera jfr sämre verktyg...

Hälsn.
Janne Höglund
www.helikopterbild.se

Har precis mailat en kille här på fs...hoppas att objektivet är kvar...! Gött att det äntligen börjar röra sig mot ett beslut känner jag!

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto