Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp mig välja ny kompaktkamera! (4 alternativ)

Produkter
(logga in för att koppla)

VGrim

Medlem
Hej !
Jag ska nu handla en ny kompaktkamera, den jag har nu är en Nikon S220, men jag är inte nöjd.

Jag använder väl kameran mest när jag är ute och reser eller när man är ute på någon speciell tillställning, men jag är ändå ganska kräsen av mig och vill ha bra bildkvalitet.

De alternativ till ny kamera jag hittat hittils är följande

Canon S90
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=473028

Panasonic Lumix TZ7
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=394733

Panasonic DMC-FZ38
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=468070

Canon PowerShot SX200 IS
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=403506

Det är dessa jag hittat just nu, men behöver råd från de som kan lite bättre! De ni ska veta är att jag kan få tag på alla kamerorna lite billigare än marknadspris, så tänk inte på priset när ni tipsar, utan vad ni tror passar mig bäst.

Visst uppskattar jag en bra zoom, men det huvudsakliga är egentligen väldigt bra bildkvalitet och bra upplösning.

Det jag nu hoppas är att ni kan guida mig mellan dessa modeller, men även komma med andra tips på vad ni tror passar mig !

Mvh Victor
 
Smyg iväg till biblioteket och läs testerna i de senaste fototidningarna. Själv hade jag valt Canon S90 efter att ha läst några fototidningar.

Tidningen Foto, nr 1/2010 sid 45 "Nu finns det äntligen ett fickvänligt alternativ som erbjuder både manuell kontroll och hög bildkvalitet - Canon Powershot S90."
 
G11 vs LX3 vs D-Lux 4

Måste ställa frågan. Varför har du hoppat över Canon G11? och Leica D-Lux 4, 7.495 eller Panasonic Lumix DMC-LX3, 4.590:-?

Dessa båda är "samma kamera" under olika fabrikat. Ger fantastiska bilder och är inte allt för stora. Kan vara lite svårt att motivera Leicans högre pris (3.000:) även om du får ett bättre RAW-program till den och 3 års garanti när du registrerar kameran. Har själv en D-Lux 4 och är toknöjd med den.
 
Anledningen till att de modellerna inte är med är pga jag inte får billigare pris på dem. De jag listat över får jag alla för 2-3 tusen kronor.

Det här med RAW filer och så är ingen prioritet för mig. Utan det handlar mer om att jag vill ha schyssta bilder på datorn som går att förstora upp en del och zooma in på utan att det blir suddigt.

Men av de jag listat där, vilken tror du passar mig bäst?
 
Okej Sven !

Ja S90 är ju definetivt en riktigt bra kamera, men det enda som jag tvekar på när det gäller den är zoomen..

Det är väl egentligen S90 och Tz7 som gäller, och där vinner ju Tz7 ganska rejält när det gäller zoomen(12ggr) men frågan är hur bildkvaliten blir på de bilderna.. Hur tror du zoomen funkar på S90 i jämförelse med Tz7
 
Du betalar alltid med sämre bildkvalitet för en lång zoom. Dessutom begränsas användningen av det långa zoomläget av sämre ljuskänslighet (f6,3) i ett läge där du behöver mer ljus för att klara den längre brännvidden. Det blir lite av en pappersfunktion som oftast inte räcker till i verkligheten. Därför S90, som har bra ljuskänslighet och en rimlig zoom som matchar bländarmöjligheten (2,0 - 4,9 mot 3,3-6,3). Det ser inte ut som en större skillnad men det är ju den ljussvagare zoomen som behöver mer ljus, inte tvärtom.

Båda kamerorna är bra men jag hade inte fallit för långzoomargumentet utan köpt S90.

Okej Sven !

Ja S90 är ju definetivt en riktigt bra kamera, men det enda som jag tvekar på när det gäller den är zoomen..

Det är väl egentligen S90 och Tz7 som gäller, och där vinner ju Tz7 ganska rejält när det gäller zoomen(12ggr) men frågan är hur bildkvaliten blir på de bilderna.. Hur tror du zoomen funkar på S90 i jämförelse med Tz7
 
Det är genom en kompis till mig som är bosatt i USA, Han ska köpa med lite kameror tills han kommer hem, och ska sälja två stycken S90 för 4000/styck, nya med garanti.

Jo där har du rätt i faktiskt, gällande zoomen, men samtidigt har ju också Tz7 en HD videoinspelning och där sackar ju S90 efter ganska mycket, å andra sidan kanske jag inte använder videoinspelning så mycket..

Det är svårt..
 
Det är genom en kompis till mig som är bosatt i USA, Han ska köpa med lite kameror tills han kommer hem, och ska sälja två stycken S90 för 4000/styck, nya med garanti.

Jo där har du rätt i faktiskt, gällande zoomen, men samtidigt har ju också Tz7 en HD videoinspelning och där sackar ju S90 efter ganska mycket, å andra sidan kanske jag inte använder videoinspelning så mycket..

Det är svårt..

Skall du enbart visa bilderna i dator så spelar inte bildkvaliteten så stor roll.
Då föreslår jag TZ7an. S90 har bättre bildkvalitet men mindre zoom och sämre videofilmning.
S90 är som en Porsche, liten och snabb.
TZ7 är mer som en Volvo V70, mångsidig.
 
Har du nytta av zoomen är den oerhört praktisk. Jag är fågelskådare och har alltid med mig min Panasonic FZ-18. Den har en 18x zoom samt bildstabilisering vilket gör att jag kan lätt ta kort på fåglar för dokumentation och identifiering, på frihand dessutom. Dessutom är den så liten och smidig att den alltid kan följa med. En kamera med 3-5x zoom hade varit helt oduglig för mig, för detta syfte. Däremot ska man inte köpa en långzoom om man inte behöver räckvidden. Inomhus tex är den ingen höjdare.
 
Okej, men hur mycket skiljer bildkvaliten då ?

Vi säger att jag bara har bilderna på datorn och lägger upp dom på diverse sidor. Där är jag övertygad om att båda ger riktigt bra kvalite? Men hur stor är skillnaden när man zoomar in bilden på datorn i efterhand, tror ni då bildkvaliten skiljer sig i hästlängder till S90s fördel ?
 
Du kan inte zooma in 18ggr digitalt för att kompensera för att den saknar lång optisk zoom. Det kommer bli fruktansvärt dåligt resultat. Behöver du optisk zoom ska du köpa en långzoomare.


Okej, men hur mycket skiljer bildkvaliten då ?

Vi säger att jag bara har bilderna på datorn och lägger upp dom på diverse sidor. Där är jag övertygad om att båda ger riktigt bra kvalite? Men hur stor är skillnaden när man zoomar in bilden på datorn i efterhand, tror ni då bildkvaliten skiljer sig i hästlängder till S90s fördel ?
 
Det förstår jag att man inte kan göra ! :p

Det var bara lite för att få en överblick över skillnaden. Nu är det så att jag inte riktigt vet om jag kommer behöva så mycket Zoom, även fast jag helt klart anser det vara ett plus att kunna zooma in bra..
 
Okej, men hur mycket skiljer bildkvaliten då ?

Vi säger att jag bara har bilderna på datorn och lägger upp dom på diverse sidor. Där är jag övertygad om att båda ger riktigt bra kvalite? Men hur stor är skillnaden när man zoomar in bilden på datorn i efterhand, tror ni då bildkvaliten skiljer sig i hästlängder till S90s fördel ?

För datorbruk kommer du att få BÄTTRE resultat med FZ7 eftersom den har 12 gånger optisk zoom. Skillnaden i ren bildkvalitet är så liten att du kan bortse från den.
Viktigare är hur du behandlar kameran och hur bra du är på bildbehandling.
Skall du fota mest utomhus i dagsljus så vinner P.
Skall du mest plåta festbilder inomhus välj S90.
 
Okej Johan !

Men om det är en blandning mellan resebilder från exempelvis thailand & vietnam, sen hemma mer festbilder

Vilken tycker du då ?

Eller har du någon annan att rekomendera?
 
Leta upp en affär och känn på dem. Jag gillar rattar som låter mig ändra iso, bländare, slutare osv utan att det blir för pilligt. Men det kanske kvittar för dig. Är du naturintresserad och tänker fota djur är långzoomaren given förresten.
 
Okej Johan !

Men om det är en blandning mellan resebilder från exempelvis thailand & vietnam, sen hemma mer festbilder

Vilken tycker du då ?

Eller har du någon annan att rekomendera?

Om jag vore i dina kläder (som jag tror) så skulle jag välja panasonicen. Det är en bra kamera med många fördelar.
 
Blev nu tipsad om en annan kamera, en Sony cybershot WX1 som tydligen har Exmor R sensor.

Nån som har en åsikt om den ?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.