Annons

Hjälp mig välja ny kompaktkamera! (4 alternativ)

Produkter
(logga in för att koppla)
Okej, sista nu !

Nu har jag kommit fram till dessa alternativ i slutet

Canon S90

Panasonic TZ7

Canon Digital IXUS 100 IS

sony cybershot wx1

Så rösta på den ni tycker och gärna med en motivering till, bestämmer mig imorgon kväll!
 

ALLA kameramärken framhåller sina sensorer och processorer som om de alla vore fullständigt revolutionerande.

Denna länk leder till en reklamtext skriven av Sonys
marknadsavdelning.

Därmed inte sagt att kameran inte är bra, men lite källkritik får man nog be om.
Läs vad Canon, Panasonic, Casio mfl säger om sina prylar så förstår du nog att det är en hel del sales talk inblandat.
 
ALLA kameramärken framhåller sina sensorer och processorer som om de alla vore fullständigt revolutionerande.

Denna länk leder till en reklamtext skriven av Sonys
marknadsavdelning.

Därmed inte sagt att kameran inte är bra, men lite källkritik får man nog be om.
Läs vad Canon, Panasonic, Casio mfl säger om sina prylar så förstår du nog att det är en hel del sales talk inblandat.

Jag har inte lagt upp länken för att bevisa att sensorn är bäst. Jag la upp länken eftersom någon undrade vad det var för något.
 
Var idag på en expertbutik för att känna lite på Canon S90 samt TZ7, snackade också med en försäljare där och han ratade TZ7 helt och hållet och sa att bildkvaliten var rent utsagt dålig? Nån som kan bekräfta det?

Sen sa han att om jag skulle köpa en kamera är det bästa en casio ex-h10... Vad tycker ni om det?
 
Var idag på en expertbutik för att känna lite på Canon S90 samt TZ7, snackade också med en försäljare där och han ratade TZ7 helt och hållet och sa att bildkvaliten var rent utsagt dålig? Nån som kan bekräfta det?

Sen sa han att om jag skulle köpa en kamera är det bästa en casio ex-h10... Vad tycker ni om det?

Du skall inte lita på försäljare, dom är bara intresserade av en sak och inte är det ditt bästa.
Jag har provat alla tre och anser att TZ7 är bättre än Casio, men inte lika bra som S90.
Skillnaden är dock så liten att du knapast märker den på en datorskärm om du inte viger ditt liv åt att navelskådar pixlar, Gör du det så är ingen av dessa något att ha.

PS Jag tjuvlyssnade på en expedit på en expertbutik som rekommenderade en enkel digitalkamera till en kvinna som egentligen var ute efter en scanner!?
Om hon hade gått på hans bluff hade jag tänkt berätta min åsikt i fallet, nu fattade hon att säljaren sket i henne och bara ville ta hand om hennes pengar.
 
Var och kände på en S90 i dag -- och blev mycket förtjust. Väldigt trevlig kamera, smarta reglage, mycket "vill ha"-känsla. Och förmodligen marknadens bästa kompaktkamera för den som vill plåta i halvdåligt ljus (t ex inomhus).

Tyvärr är den ganska dyr, men var jag inte så inställd på en kamera med optisk sökare skulle jag köpa en S90. Kanske blir det en sådan ändå. Den enda vettiga kompakt med optisk sökare tycks ju vara Canon G11 -- och den är ju inte speciellt "kompakt"...
 
Tycker det skulle vara bra att i sammanhanget om du Viktor kunde definiera vad du menar med "bra bildkvalitet". Säg också vad det är i din S220 som du inte är nöjd med.

Är det prestandan i mörkare miljöer som är dålig (blir brusigt på högre isotal)? Är bilderna "tråkiga" eller "platta" direkt ur kameran? Blir färgerna ofta fel? Är skärpan dålig? Blir himlen ofta kritvit i motljus och resten mer eller mindre svart? Förvränger kameran bilden så linjer som borde vara raka blir böjda (alltså distortion)? Nåt annat?

När du har definierat vad du menar med "bra bildkvalitet" och vad det är du saknar, är det lättare för forumråttorna här att ge rätt tips. Det är inte heller vad jag vet ovanligt att ha för stora förhoppningar på de dyrare kompakterna. Ingen presterar t.ex. så värst bra på höga iso då en stor sensor (än så länge) är ett krav för det. Högt iso behövs t.ex. i mörkare miljöer då man inte vill använda blixt. Alla kompakter har en intern blixt som pangar rakt på och gör ljuset hårt och tråkigt. Endast några modeller har möjlighet till extern blixt.

När man vet begränsningarna med en kompakt och accepterar dem, då blir man säkert också nöjdare med den man köper. Därmed inte sagt att det inte skulle vara någon skillnad mellan olika kompakter. Dessa vill jag dock inte uttala mig om då jag inte kan så mycket om dagens kompakter. Skulle jag köpa en till kompakt utöver min lilla Coolpix S210 skulle det vara en så ny modell som möjligt med så stor sensor som möjligt (bra högisoprestanda), kanske 5-10x optisk zoom som också ger lite vidvinkel, har blixtsko och möjlighet att fotografera i rawformat...
 
Köp s90

Hej

Jag köpte en S90 i November. Helt otrolig lite kamera. Gav den till min fru och jag förundras över hur smart den är i autoläge. Har ofta sett min fru knäppa motljusbilder och i smyg dragit på smilgroparna eftersom hon inte motljuskompenserat. När jag sedan sett bilderna har kameran hittat ansiktena och själv kompenserat perfekt.

Jag har även använt kameran i mer avancerade lägen och den fungerar som en systemkamera med fast objektiv. Det enda som är lite knöligt är att knapparna är så små men det blir ju så på en liten kamera.

Jag är annars en Nikon freek men Canon har gjort en pocketkamera som rockar.

Lars
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.