Annons

Hjälp mig välja - digitalt eller analogt

Produkter
(logga in för att koppla)
Man måste verkligen vara bitter för att häva ur sig en kommentar som han gjorde i Foto. Tycker att en erfaren fotograf borde veta bättre faktiskt, eftersom det kan finnas personer som tar till sig vad han säger just därför att han är berömd.

Lyssna inte för mycket på tvärsäkra kommentarer, dom är ofta personliga för den som säger dom. Då är det väldigt bra att istället ha ett öppet forum som här och lyssna på vad många olika personer tycker. Och även om vi inte alla är berömda så finns det mycket kunskap att hämta.

Som många redan svarat, så tycker jag att en hyfsat bra digital + billig, hyfsat bra film-kompakt vore en bra ide i ditt fall. Sälj inte eos 5:an bara, för du kommer nog vilja känna den rejäla underbara känslan av en slr i handen ibland iaf ;)

För 1000:- får du en bra analog kompakt, vad får du för 1000:- när du köper en digital kamera.....

Jag har plåtat lite med Canon IXUS 400 och jag saknar inställningsmöjligheter. (har iof ej läst manualen noga..).

Manuell fokusering saknas
Möjlighet att påverka bländare och slutare manuellt.

I övrigt är jag mycket imponerad av kameran.
Liten och oväntat fin kvalite på bilderna.

Dessutom saknar jag vidvinkel. Typ motsvarande 28mm på vanlig småbild.

Kanske Sonys ny kompakt kan vara något (Sony Cyber-shot DSC-V1)?
Kommer att testas av FOTO i aug.nr.

Dock dyr 7400:-.

Eller Nikon CoolPix 5400 som har bättre vidvinkel än sony. Dock ännu dyrare....

Dessa kompakter kostar så pass mycket att steget upp till en digital systemkamera börjar kännas litet....Och det var ju inte vad du eftersökte.

Morten Krogvold sa detta, men jag felciterade han sa: "Digitalt är jävligt tråkigt och bara medelålders, manliga idioter tror att den analoga fotografin är död." Jag skulle inte uttrycka mig som han, speciellt inte idiotdelen, ville bara visa att uttryck som"att rekomendera anlaoga kompakter är nästan tjänstefel" är otroligt enfaldigt. Tidningen foto skriver i nr. 6 2003 att: "den digitala kompakten bör snarare betraktas som ett komplement än en ersättare till småbildskompakten. Ytterligare argument är priset i årets stora test finns flera bra kameror för 1000. För en motsvarande digitalkamera med någorlunda jämförbara kvaliteer får man betala betydligt mera." Säger allt tycker jag.

Jag respekterar Morten, är medelålders, man och min fru kallade mig idiot igår.

Men jag tror inte silverfoto är dött.

Det bara minskar i betydelse för mig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar