Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp mig med mitt ingångsköp!

Produkter
(logga in för att koppla)

Charlesaid

Ny medlem
Tja!

Jag har väldigt länge varit jätteintresserad av fotografering och bestämt mig för att införskaffa en med skatteåterbäringen!

Jag kommer att få tillbaka några hundralappar mer än 6 000 kronor och det är väl det som min budget ligger på. Jag har pluggat på ganska mycket och har ett par alternativ som jag tänker att ni får kommentera och gärna tipsa på nytt men innan jag visar dem så vill jag gärna berätta vad jag menar att fota :)

Kameran kommer nog att framförallt användas till porträttfoton men även fota mycket mat, mingel och arkitektur. Jag söker ingen proffskamera men det betyder inte att jag inte vill ha vilken kamera som helst.

Jag skulle föredra en spegellös kamera men har ingenting emot att ha en spegel. Jag tänker att jag vill köpa in mig i ett "eco-system" som är lätt att uppgradera inom både vad gäller objektiv och tillbehör! Tänker att jag kommer köpa fler objektiv under året, t.ex. en snabb 50/1.8/1.4

Här är då tre kameror jag har i åtanke som ni gärna får kommentera:

Olympus E-PL7 med 14-42/3,5-5,6 och ett stativ för cirka 6 300.

Fördelar:
Spegellös
Bra bilder
Lätt att uppgradera inom systemet och stor tillgång av objektiv.

Nackdelar:
Ingen EVF
Micro 4/3 verkar vara begränsade till 16 MP
Att micro 4/3 sensorerna är så små att det påverkar saker som bokeh ganska mycket

Sony A6000 med 16-50/3,5-5,6 för 6 000

Fördelar:
Samma som Olympus

Nackdelar:
Redan uppgraderad vilket innebär att andrahandsvärdet bör sjunka
Ingen stabilisering i huset
Priset innebär att jag inte kan köpa stativ till

Canon EOS 750D med 18-55/3,5-5,6 för 6500

Fördelar:
Bra bilder
Lätt att uppgradera inom systemet
Har använt Canon förr

Nackdelar:
Har spegel
Ingen stabilisering i huset
Priset innebär att jag inte kan köra ett stativ till

Vore tacksam om ni kunde kommentera alternativen eller komma med helt andra tips!
 
Tänkte föreslå Fujis väldigt trevliga X-T10 med 16-50, men ser att priset är lite högre nu än när jag köpte i våras. Ganska ofta kör olika butiker kampanjer, så med lite tur kan du nog hitta den inom din budget innan pengarna kommer.
 
Instämmer i Erlands rekommendation med Fuji-paketet. Undvik dock om du skall filma - då är Sony eller Pansonic bättre.
 
omd

Även om den ligger nån 100-lapp utanför budget tror jag du ska fundera på en omd 10 ist för elp 7 i din lista. Sen om det är rätt kamera för dig får du fundera på!
 
Välj något med EVF, lättare att se i starkt ljus lättare att hålla kameran stadigt när du kan ta stöd mot huvudet. Möjlighet för korrigeringar för synfel.
 
Tja!

Jag har väldigt länge varit jätteintresserad av fotografering och bestämt mig för att införskaffa en med skatteåterbäringen!

Jag kommer att få tillbaka några hundralappar mer än 6 000 kronor och det är väl det som min budget ligger på. Jag har pluggat på ganska mycket och har ett par alternativ som jag tänker att ni får kommentera och gärna tipsa på nytt men innan jag visar dem så vill jag gärna berätta vad jag menar att fota :)

Kameran kommer nog att framförallt användas till porträttfoton men även fota mycket mat, mingel och arkitektur. Jag söker ingen proffskamera men det betyder inte att jag inte vill ha vilken kamera som helst.

Jag skulle föredra en spegellös kamera men har ingenting emot att ha en spegel. Jag tänker att jag vill köpa in mig i ett "eco-system" som är lätt att uppgradera inom både vad gäller objektiv och tillbehör! Tänker att jag kommer köpa fler objektiv under året, t.ex. en snabb 50/1.8/1.4

Här är då tre kameror jag har i åtanke som ni gärna får kommentera:

Olympus E-PL7 med 14-42/3,5-5,6 och ett stativ för cirka 6 300.

Fördelar:
Spegellös
Bra bilder
Lätt att uppgradera inom systemet och stor tillgång av objektiv.

Nackdelar:
Ingen EVF
Micro 4/3 verkar vara begränsade till 16 MP
Att micro 4/3 sensorerna är så små att det påverkar saker som bokeh ganska mycket

Sony A6000 med 16-50/3,5-5,6 för 6 000

Fördelar:
Samma som Olympus

Nackdelar:
Redan uppgraderad vilket innebär att andrahandsvärdet bör sjunka
Ingen stabilisering i huset
Priset innebär att jag inte kan köpa stativ till

Canon EOS 750D med 18-55/3,5-5,6 för 6500

Fördelar:
Bra bilder
Lätt att uppgradera inom systemet
Har använt Canon förr

Nackdelar:
Har spegel
Ingen stabilisering i huset
Priset innebär att jag inte kan köra ett stativ till

Vore tacksam om ni kunde kommentera alternativen eller komma med helt andra tips!

Som alltid, kläm och känn. Det går inte att beskriva hur viktigt det är att en kamera känns bra i handen. Den tekniskt bästa kameran i världen är ganska kass om den känns jobbig och obekväm att fota med, så känn på de olika modellerna, pröva menysystemen, osv. Tänk också på objektiven; om du fotar länge kommer du byta kamerahus några gånger, men ett bra objektiv kan du lätt använda 15+ år. Så se till att du väljer ett system som har de objektiv du gillar.

Om du befinner dig nära Stockholm så har Scandinavian Photo ett event på Sveavägen imorgon, där de bland annat säljer A6000 till reducerat pris. Dessutom Fujifilm XT-10 med kitobjektiv, vilket förvisso ligger lite utanför din budget (men det är därför det finns Klarna och delbetalning). Hur som helst en bra chans att känna på lite olika hus och objektiv.
 
Om jag utgår från det du fotar behöver du förmodligen följande brännvidder (vid fullformatssensor): för porträtt cirka 80mm, för mat ett objektiv med bra närgräns alternativt ett makro, för mingel ett ljuskänslig vidvikel på cirka 25mm, för arkitektur cirka 25 mm. Givetvis är inte detta en exakt uträkning, men det ser ut som om du skulle klara dig med ett standardzoom 24-105mm. I och med att du inte fotar sport tycker jag att autofokus som 6D eller 5D ii har räcker för dig. Du får då fullformatskamera med god kvalitet. Detta kostar nytt mer än dina 6 000 kronor, men det kan vara värt att kolla begagnatmarknaden. Ett objektiv Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM kan du få för cirka 4 000.- och en begagnad 5D ii kan du förmodligen snart kunna köpa för cirka 5 000 kronor eller mindre om du prutar. Om du inte kan köpa allt på en gång, då föreslår jag att du skaffar ett begagnat hus typ 6D eller 5D ii och ett begagnat Canon EF 40mm f/2,8 STM tills vidare.
(Nu kommer många att säga att du klarar dig bra med mindre sensorer, och det är helt rätt, min rekommendation gäller bara om bildkvalitet är det viktigaste för dig.)
 
Hej!

OBS!!
Ett helt annat tips!
OBS!

Jag skulle säga inget av alternativen!

Du nämner porträttfoto först i raden av fototyper, då är det bra med en kamera som har tumfokus vilket alla nikons D70/80/90/200/300 har. Om det är studiofoto är någon av mina tips alldeles utmärkta objekt för de kan alla styra blixt trådlöst, nikon cls. Dessa funktioner är mkt mer värt än ursäkta uttrycket krafs i form av evf med antingen 1,4 MP eller 2,4 MP osv, en kamera på stativ som man ska ta porträttfoto som hela tiden käkar batterier är inget annat är jobbigt. Sen har spegellösa den egenheten att "glömma bort" vilket fokusavstånd som just gällde när den stängs av och på eller byter objektiv osv. Jag ska inte säga att jag är totalmotståndare till spegellösa kameror, jag äger en själv utöver spegelkamera, de är mindre och behändigare än spegelreflexkameror dock är det ganska förbryllande att man kan köpa till grepp och andra plast/plåtbitar för att få bättre grepp.

Köp gärna begagnat, det finns någon på blocket som säljer en D80 med två sigmagluggar för 2800kr, inte jag dock, det är ingen ny modell och många skulle säga att den är helt värdelös, men det var fler än en som var redigt stolta på stan när de gick med en sån hängandes på magen för säg sex-sju år sedan, alltså är den inte helt kass, det är bara utvecklingen som har gått framåt. En äldre mer välspecad kamera är en rymligare kostym som medger mer möjligheter för utveckling än en ny snålare instegskamera. Se köpet som ett långsiktigt intresse, då spelar inte första kamera så stor roll, du byter upp dig ändå och då är det smart att inte köpa något som tappar så mkt i värde eller något som man snabbt växer ur. Beggade blixtar kostar inte heller värst mycket du kan hitta kanske två-tre stycken nikon SB600 för mellanskillnaden upp till dina sex tusen kronor och kan jag nästan garantera riktigt fina resultat med en del övning, eller lägg 1200kr på adobe lightroom 6 vilket kommer betyda fruktansvärt, nästan ofattbart mycket mer än vilken superkamera eller superobjektiv du än använder alldeles oavsett pris.

http://tv.digitalrev.com/v/T4ZvAFCt5Sk
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.