Annons

Hjälp mig lista äldre kameror

Produkter
(logga in för att koppla)

pettisson

Aktiv medlem
Det är så att jag blev intresserad av Diana Mini http://www.fotosidan.se/cldoc/36073.htm pga av dess enkelhet (fanns t.ex bara 4 fokuslägen och 2 bländare). Men äldre kameror kan ju vara både bättre och billigare.

Jag kan dock inget om modeller eller tillverkare på äldre analoga kameror. Tänkte om ni kunde hjälpa mig lista några?

Det jag önskar av kameran är:

Helt analog, inget batteri. Den ska inte ha så långt objektiv, men det gör inget om det sticker ut en bit - Jag vill att kameran ska vara ganska liten. Det vore dock JÄTTEBRA om den kunde ta half-frame bilder (Diana Mini kunde det) så jag får fler bilder på rulle.
Sist så hade det varit jättekul om detta passade in på en rysktillverkad kamera. Av någon anledning skulle jag vilja ha en sån.

Finns det någon modell som passar in på detta tror ni?

Jag är Voigtländer-frälst. De är visserligen inga toycams utan högkvalitativa tysktillverkade kameror.

En favorit är Voigtländer Vitomatic II. Den kom i slutet på 50-talet. Fast 50mm/f2,8. Bländare mellan 2,8 och 22. Tider mellan 1sek och 1/500 (de långsamma tiderna brukar sega). Kameran är en mätsökare, så det är relativt enkelt att fokusera. Kameran är liten, men något tung.

Med andra ord, inte rysk och inte heller half-frame, men jag vill ändå slå ett slag för den.

Bildresultat (visserligen inte en vitomatic utan en automatic, men linsen är i stort densamma): http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1386888.htm?set=mp

Med en rulle film kostar kameran knappast mycket mer än en engångskamera.

Det är så att jag blev intresserad av Diana Mini http://www.fotosidan.se/cldoc/36073.htm pga av dess enkelhet (fanns t.ex bara 4 fokuslägen och 2 bländare). Men äldre kameror kan ju vara både bättre och billigare.

Jag kan dock inget om modeller eller tillverkare på äldre analoga kameror. Tänkte om ni kunde hjälpa mig lista några?

Det jag önskar av kameran är:

Helt analog, inget batteri. Den ska inte ha så långt objektiv, men det gör inget om det sticker ut en bit - Jag vill att kameran ska vara ganska liten. Det vore dock JÄTTEBRA om den kunde ta half-frame bilder (Diana Mini kunde det) så jag får fler bilder på rulle.
Sist så hade det varit jättekul om detta passade in på en rysktillverkad kamera. Av någon anledning skulle jag vilja ha en sån.

Finns det någon modell som passar in på detta tror ni?

Agat 18K är den enda ryska halvformatare jag någonsin hört talas om, och den är helt mekanisk har jag för mig. Men du lär få leta ett tag. Jag vill minnas att de är rätt svåra att hitta.

I övrigt har jag hört massa gott om Superheadz halvformatare Golden Half. Dessutom är den lätt att få tag på, då den bara har något år på nacken. Toycam, så den är också helt mekanisk.

Tack allihopa för alla svar! Nu ska jag kolla upp det ni rekommenderat.

Jag var över till min farföräldrar för att se om dom hade några gamla kameror och det hade de! En Agfa Optima III S och en Kodak Dualflex!

Tyvärr verkar slutaren vara trasig på Afgan. Den hoppar runt lite som den vill efter varje avtryck. Om den ens går att laga så är det säkert svindyrt. Det var synd.

På Dualflex:en så står det att man ska använda 620 film. Sån finns säkert inte ens idag. Den verkar mycket bredare än "vanlig" film. Sen så vettetusan hur man ens ställer slutartiden på den. Bulb finns men annars verkar det bara vara en hastighet.

Så jag får nog leta på loppisar ändå ^_^

Bilagor

• Optima-02.jpg
    Optima-02.jpg
    51.1 KB · Visningar: 440
  • Optima-01.jpg
    Optima-01.jpg
    47 KB · Visningar: 452
  • Optima-03.jpg
    Optima-03.jpg
    33.4 KB · Visningar: 433
  • Duaflex-01.jpg
    Duaflex-01.jpg
    41.6 KB · Visningar: 463
  • Duaflex-02.jpg
    Duaflex-02.jpg
    47.2 KB · Visningar: 444
Tack allihopa för alla svar! Nu ska jag kolla upp det ni rekommenderat.

Jag var över till min farföräldrar för att se om dom hade några gamla kameror och det hade de! En Agfa Optima III S och en Kodak Dualflex!

Tyvärr verkar slutaren vara trasig på Afgan. Den hoppar runt lite som den vill efter varje avtryck. Om den ens går att laga så är det säkert svindyrt. Det var synd.

På Dualflex:en så står det att man ska använda 620 film. Sån finns säkert inte ens idag. Den verkar mycket bredare än "vanlig" film. Sen så vettetusan hur man ens ställer slutartiden på den. Bulb finns men annars verkar det bara vara en hastighet.

Så jag får nog leta på loppisar ändå ^_^

Det går eventuellt att fixa om vanlig 120-film till 620, alternativt få tag på 620-spolar och rulla över 120-film från sin spole. Det enda som skiljer 120 från 620 är nämligen spolen, själva filmen är samma sak. Slutarhastigheten brukar ligga mellan 1/25-1/50 på äldre kameror.

Det går eventuellt att fixa om vanlig 120-film till 620, alternativt få tag på 620-spolar och rulla över 120-film från sin spole. Det enda som skiljer 120 från 620 är nämligen spolen, själva filmen är samma sak. Slutarhastigheten brukar ligga mellan 1/25-1/50 på äldre kameror.

Så hur vet jag eller kameran när jag exponerat rätt? Med bulb måste jag chansa. Och med en konstant hastighet på 1/25 - 1/50 då kan jag ju bara ta kort när det si och så mycket ljus på dagen. Eller hur? Annars får jag mörka bilder på kvällarna och ljusa vid soliga dagar.

Nackdelarna med halvformat är större fördelarna - i synnerhet om det bara är fler bilder per film som du själv ser som en fördel. Det är nämligen för småbild det finns service från labbens sida. En småbildskamera är nog det långsiktigt klokaste, och det finns mycket du kan köpa på loppisar. Ofta är de dock mer eller mindre defekta. Det behövs lite kunskap för att man åtminstone ska kunna gallra bort en del av de kameror som det inte är värt att lägga pengar på. Jag vet, för jag har både gjort fynd och köpt en del kameror som tyvärr är oanvändbara.

Det finns för mycket att välja på för att jag ska vilja ge ett konkret råd.
Men det är bättre att köpa något man vet funkar, än att lägga pengar på något billigt renoveringsobjekt. Agfan som du hade fått eller lånat var en fin kamera när den var ny, men den är automatisk och ljusmätaren på den är av selentyp, så det är en kamera som p g a konstruktionen blir opålitlig med åren. Om detta ämne, köp av begagnad analog kamera, skulle jag kunna skriva hur mycket som helst.

Det finns för mycket att välja på för att jag ska vilja ge ett konkret råd.
Men det är bättre att köpa något man vet funkar, än att lägga pengar på något billigt renoveringsobjekt. Agfan som du hade fått eller lånat var en fin kamera när den var ny, men den är automatisk och ljusmätaren på den är av selentyp, så det är en kamera som p g a konstruktionen blir opålitlig med åren. Om detta ämne, köp av begagnad analog kamera, skulle jag kunna skriva hur mycket som helst.

Yes. Du verkar vara ett mindre uppslagsverk =) Jag ska kolla runt lite efter andra kameror så kan jag ställa mer konkreta frågor till dig senare ;)

Allt vet jag givetvis inte, men vad gäller kameror från 50-talet till och med 80 talet har jag hyfsad överblick. Jobbar du själv med svartvitt? Har du tillgång till ett mörkrum? I så fall kan en kamera för 120 film vara aktuell, annars tycker jag du ska satsa på en småbildskamera (24x36mm).

Så hur vet jag eller kameran när jag exponerat rätt? Med bulb måste jag chansa. Och med en konstant hastighet på 1/25 - 1/50 då kan jag ju bara ta kort när det si och så mycket ljus på dagen. Eller hur? Annars får jag mörka bilder på kvällarna och ljusa vid soliga dagar.

Du följer sunny 16-regeln, och räknar utifrån den. Då vet du när du exponerar rätt enl. den konstanta hastigheten.
När det gäller bulb behöver du inte just chansa. Endera fixar du en separat ljusmätare och får fram expotid på så vis, eller så lär du dig räkna ut det hela. Efter ett tag brukar man hamna någorlunda rätt bara på känslan. Själv tycker jag det här är roligt och blir lika glad varenda gång jag ser att "jo, min bulb-chansning funkade bra den här gången med".

Dessutom kan man styra filmhastigheten, vilket gör att man kan exponera efter vad man vill, även om det är lite krångel. Jag brukar köra på iso100 i retrokameror. Det brukar ge kopierbara negativ, även om man sällan får ut en perfekt rulle. Några överexponerade, några underexponerade men i regel alltid användbara.

De flesta kameror går att testa relativt enkelt. Öppna backluckan, dra fram, håll kameran mot något ljust och klicka. Då ser du om slutaren öppnas eller ej (det finns vissa kameror som kräver film för att slutaren ska fungera). Testa olika bländarvärden och tider för att se om även dessa fungerar. Det blir dock ett tämligen ovetenskapligt test, men du kan lätt plocka bort de kameror som definitivt inte fungerar som de ska. Verkar allt okej är det bara att testa med film.

Jag rekommenderar att du köper en som tar vanlig 135-film. Det blir tveklöst billigast i längden, eftersom både film och framkallning blir billigare än vid mellanformat eller andra bortglömda format.

Många gamla kameror är mekaniska. De kräver inga batterier, vilket är underbart. Nackdelen är dock att kamerornas ljusmätare sedan länge sett sina bästa dagar. Även tidverken för slutaren brukar krångla. Så vitt jag vet är det olika verk för olika tider, och det verk som har hand om de långsammaste tiderna (1sek-1/10sek) tenderar att bli väldigt sega. Jag har många kameror där slutaren mer eller mindre låser sig på de långasamma tiderna.

Testa att söka på Tradera. Där finns massor med billiga kameror. Visst, det blir nog till att köpa grisen i säcken. Jag har köpt ca 10 gamla mätsökare därifrån, och två har varit helt trasiga, ett par tre stycken har haft sega tidverk och/eller icke-fungerande ljusmätare. Snittpriset har dock legat runt 100:- inklusive frakt. Se dock till att undvika alla kameror som heter något med instamatic. De är alltid billiga, men filmen tillverkas inte längre. Hittar du något du tror kan vara lämpligt är det bara att göra en google-sökning. Testa även att inkludera "manual" i sökfältet. Ibland händer det att man har turen att hitta en gammal manual inskannad.

Ja det kanske är lika bra att inte försöka sig på half frame då. Jag varken har eller kan något om mörkerrum så jag kan inte fixa framkallningen själv.

Men hur mycket är egentligen dessa kameror värda? Jag har tittat på eBay i USA, England och Frankrike. Kollade på Vitomatic II och vissa vill ha 300 kr medan andra uppåt tusenlappen (plus frakten då). Är dom verkligen värda så mycket? 300 kr hade jag mer tänkt mig att lägga ut på en sådan här kamera om den funkar. Och ha den mer som en lekkamera.

Jag betalade ca 50:- för min Vitomatic. Hittar du ingen i lämplig prisklass kan du testa en annan kamera. Det finns väldigt många olika kameror att välja på. Kolla den här katalogen på Tradera: http://www.tradera.com/Samlar-aldre-c3_302626 . Där finns massor, och mycket till billigt pris.

Jag hittade bland annat dessa två:
http://www.tradera.com/Voigtlander-kamera-color-skopar-1-3-5-50-auktion_97766096
Samma lins som en Vitomatic. I skrivande stund 50:- plus 40:- i frakt.

http://www.tradera.com/Fin-Olympus-Trip-35-auktion_97427846
Verkar inte behöva batterier (http://www.kenrockwell.com/olympus/trip-35.htm).

Senast ändrad:
halv format

jag ycker vist det att du kan gå på halvformat trots avsaknaden av mörkrum.
Jag gav en kompis en Chaika II i studentpresent häromåret. det kan bli riktigt fett. det blir ju typ diptyker på varje pappersbild. jag tycker det är trevligt.

ligger en chaika IIa och väntar på att bli såld. drygt 2 timmar kvar på tradera, samlar/äldre.

rysk halvformatare...

en annan intressant kamera är canon dial. Lite svår/dyr att få tag på då den är lite kultförklarad men det dyker upp ett gäng på tradera då och då.

Gamla klassiska mätsökare/genomsiktare har en himla charm, jag har en hel hög liggande här hemma.

Vad kamerorna är värda är ju jävlit svårt att säja.
Tex min Vilia fick jag för 50 spänn med frakt men ibland ser man dem gå för 3-400 och ska man köpa den av lomographic soc. så kostar den multum.

Ooh Jag såg dom där kamerorna igår. Det är bara det att jag är lite osäker på tradera. Jag registrerade mig nyss och har aldrig lagt bud eller köpt saker därifrån. Måste läsa in mig på hur det fungerar lite mer.

Så jag fixade en kamera Minolta Uniformat. Den verkar funka och så. Men även om ljusmätaren ger utslag så tror jag den verkar ta sina sista andetag. Kan man reparera såna på något sätt?
Det var i alla fall häftigt när man ställde in skärpan med hjälp av den där lilla rutan i mitten i sökaren. "dubbelbilden".

Tyvärr, om ljusmätaren på en Uniomat håller på att lägga av är det inte läge att tro att den ska gå att fixa. Det är ju en selencell. Men om jag förstått saken rätt går kameran att ställa in manuellt, (tid och bländare) och är då användbar, helst med annan ljusmätare som hjälpmedel.

http://www.camerapedia.org/wiki/Minolta_Uniomat

ANNONS