Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp mig hitta objektiv till canon 10D

Produkter
(logga in för att koppla)

nothing_records

Ny medlem
Hej alla!

Jag har en canon 10d som jag vill komma igång och ta lite bilder med. Jag tar nästan bara uteslutande bilder på hundar och kampsport. Så det blir ju en hel del snabba bilder och framför allt i miljöer som inte har så mycket ljus.

Jag har fortfarande inte grepp om alla tekniska termer så jag undrar om någon av er har lust att föreslå ett objektiv till mig som kan passa de foton jag tänker plåta.

Tyvärr har jag en ekonomisk gräns på enbart 2500 kr. Vad har jag att välja på? Visst jag kan försöka spara ett halvår och hitta nåt riktigt dyrt och fint men jag vill komma igång att fota nu. Helt igår ;)

Länka gärna om ni hittar något

En svår fråga. Jag menar, om du disecerar ditt önskemål så kommer du fram till följande:

1) ljusstark glugg
2) variabel brännvid
3) billig

Problemet är ju att de tre sakerna KAN inte finnas på en och samma glugg. Det ÄR bara så. Om du istället väljer bort en sak, så har du gjort ett stort steg och därefter kan vi kanske ge dig tips om vad du ska titta på.

Svårt fall...

Kommer du hyffsat nära inpå hundarna och står nära ringen vid kampsportsevenemangen?

Då är ett Canon 50mm f1.8, en ljusstark, skarp och billig glugg. c:a 1000:- nytt plus nån hundring i frakt. Men det är ju en fast brännvidd så du får ju förflytta dig för att zooma... Du kommer ju inte så nära inpå vid kampsporterna men det är nog utmärkt till hundarna.

Ett Tamron 28-75 f2.8 kan du nog hitta beggat för 3000:- (eller beställa nytt från Technikdirekt.de)
Det tror jag skulle passa dina ändamål ganska bra, kanske ändå aningen lite för kort i tele läget, men den är bland det ljusstarkaste och skarpaste du hittar för dom pengarna.

Jag skulle satsat (jag har satsat) på Tamronet, känner du sedan att du inte kommer tillräckligt nära så kommer det att kosta pengar att skaffa ett objektiv med mer tele och liknande ljusstyrka, då är det nästan bättre att köpa ett billigt Canon 75-300 eller 100-300, dom är inte lika ljusstarka men då får du prova på hur det känns att fota med dom brännvidderna och kan själv basera en åsikt på vad du behöver istället för att fråga dom på fotosidan som kommer säga åt dig att lägga 10.000 på en vettig glugg :0)...

Och du vet att det blir en brännvidds förlängning med 1,6 på en 10D? så ett 28-75 blir egentligen ett 45-120.

Jag tror Tamronet eller nåt liknande är rätt väg att gå, skulle själv fota lite kampsport som inte blev av men jag var och kikade hur ringen såg ut och tamronet hade varit utmärkt där iaf.

Tackar Artur för det utförliga svaret. Precis ett sånt svar jag behövde :) Jo jag kommer nog oftast väligt nära det jag ska fota. Jag ska genast kolla efter det du föreslog. Kommer du eller någon annan på nåt lika bra alternativ så fyll jättegärna på.

Ett begagnat 85mm f/1,8 är inte dumt för kass belysning och snabb action. Borde gå att hitta för 2500kr. Men då har du ingen zoom.

/Pontus

Om jag hittar ett sånt här för under 2500. Skulle det vara bättre än det Artur tipsade om? Tokina 28-80 F2.8 AT-X 280 AF Pro Lens for Canon EOS NR

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar