Annons

HJälp mig att vällja kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Visionfruit

Aktiv medlem
Tjenare allihopa

Jag vet att jag kommer få svar som det är du själv som måste välla i slutändan och det är jag medveten om men vill ändå ha tipps av er.

Jag har varit iväg och kollat på

Nikon D50
Nikon D70s
Canon eos 350d

Nu behöver jag hjälp med att bestämma mig för en kamera och just nu så står det framför allt mellan d50 och 350 d

Då jag var i en affär och frågade om d50 fick jag ett pris på 11350kr för kamerahuset och ett tamron 18-200 Var det ett bra pris eller finns det billigare på nätet?

Länka om ni har bra sidor.

//
Robban

Hej

Jag kan bara Canon, så du vet.

Min erfarenhet från då jag köpte första gången är:
1. Kolla vad dina kompisar har så du kan låna prylar, du kommer aldrig att ha råd att köpa allt.

2. Ljusstarka gluggar är ett måste efter ett tag, den du refererar till är inte en sån. Bättre att bränna dessa pengar direkt, tex en 350D (eller Nikons motsvarighet), en bra allround, tex Sigma EX 18-50/2,8 DC till Canon/Nikon och så ett tele av nått slag, optimalt med liten budget tror jag vore ett ca 70-200/2.8 och sen en telekonverter 1,4 eller 2.0 (något sämre kontrast) av nått märke, Sigma vet jag inget om där, men det kanske andra kan svara på.

3. Vad du skall ha kameran till styr ju också. Med de gluggar jag skrev håller det för inne, bröllop o modellfoto. Naturfoto så måste du ta kamerans brus vid höga ISO med i beräkningen, o där vet jag inget om Nikon, men min 350D e klart bra där.

4. Programvara för att bearbeta dina filer. Efter ett tag du kanske vill köra RAW så du kan ha mer koll efteråt, vad finns då från leverantören o vad kostar det. Tro, men vet ej säkert, att Canons program e gratis o Nikon tar betalt för sitt top of line program.

5. Begagnatmarkanden för de tillbehör du tror du behöver, tror det finns mer Canon i omlopp än Nikon, men vet ej. Nikon har ju fler varianter på objektivsystem, Canon har manuellt FD (funkar ej) o EOS (Autofokus) funkar. Enklare. Nikon funkar med vissa begränsningar och vissa om och men i många fall med äldre prylar. En extern blixt är väl det man kan misstänka är det första tillbehör som dyker upp förutom objektiv.

6. Minneskort. Dessa du nämner tror jag har motsvarande kostnader/behov. I min värld just nu så är SanDisk ultra II 2GB mest prisvärt o åtminstone 350D har nytta av dess snabbhet.

7. Glöm ej filter, åtminstone ett UV filter för att skydda objektivets frontlins

Roine

rob_08 skrev:
Tjenare allihopa

Jag vet att jag kommer få svar som det är du själv som måste välla i slutändan och det är jag medveten om men vill ändå ha tipps av er.

Jag har varit iväg och kollat på

Nikon D50
Nikon D70s
Canon eos 350d

Nu behöver jag hjälp med att bestämma mig för en kamera och just nu så står det framför allt mellan d50 och 350 d

Då jag var i en affär och frågade om d50 fick jag ett pris på 11350kr för kamerahuset och ett tamron 18-200 Var det ett bra pris eller finns det billigare på nätet?

Länka om ni har bra sidor.

//
Robban

Varför inte d70 med kitgluggen 18-70 3,5-5,6?
Mkt bra och prisvärt kit!

Hej igen
såg sammaslagningen

D70 med den uppsättet e gammal idag, som att köpa en 300D canon ny idag tycker jag.

Den utnyttjar inte snabba minnen o brusar nog mer än efterföljaren, men det e en gissning.

Roine

tack för all info jag har tänkt att använda kameran hm lite allround utomhus hmm jag är nybörjare på systemkameror så det är därför jag frågar så mkt.

men som sagt jag vill kunna använda kameran både inomhus ta familjebilder ta landskapsbilder kasnke lite sportbilder ja kameran är tänkt för att ta rätt olika bilder.

vad rekomenderas då för objektiv till respektive kameror första hand d50 och 350d

om ni har nån bra länk där kamerahuset är billigt och vart jag kan köpa objektiv så får ni gärna länka

om ni kollar på www.fotokungen.com så har de ett erbjudande på

nikon d50 9.190,00 kr

AF-S DX Zoom-Nikkor 18-55mm f/3.5-5.6G ED, AF-S DX Zoom-Nikkor 55-200mm f/4-5.6G ED, kamerarem, blixtkontaktskydd kamerahuslock, okularlock, LCD skydd, Videokabel, USB kabel, batteriladdare (MH-18a), uppladdningsbart Li-ion batteri(EN-EL3a), gummiokular, PictureProject CD-Rom, Quick Start Guide, manual, och garantisedel.

Canon EOS 350D + 18-55/55-200/BG-E3 11.190,00 kr

Är d50 en bättre affär och hur fungerar de objektiven?

Vad skulle ni köpt av de här två paketen?

Om jag nu köper nåt av de behöver jag köpa nåt annat objektiv eller tror ni jag kommer vara nöjd ett tag eller ska jag slå till på något objektiv på direkten?

Mellan D50 och 350D verkar det ju inte skilja så hemskt mycket i pris, och det du betalar mer om du köper en 350D får du väl igen vad gäller funktion och bildupplösning.
Det jag tycker du framförallt skall väga in i ditt val är hur väl du trivs med kamerans system, dvs hanteringen, och hur dyr den optik du tänkt handla är på respektive sida. Fråga dig själv redan från början hur höga krav du har på bildkvalitén. Vet du att du är rätt petig med kvalitén så köp lite dyrare objektiv redan från början, det har du igen senare.

Kläm och känn... Känns de bra?
Är det lätt att komma åt alla reglage med så få händer om möjligt.. osv...
Är de nån känsla i dem... osv...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar