Annons

Hjälp med val av vidvinkelzoom

Produkter
(logga in för att koppla)

runohm

Aktiv medlem
Hej.
Jag saknar i dagsläget en bra vidvinkel zoom men är osäker vad som skulle passa mig bäst.
Jag har idag en d700 tillsammans med nikkor 35-70/2.8, 50/1.8 samt en 70-200/2.8 VR.
Jag tycker om att fotografera äldre byggnader, slott borgar mm även invändigt om man ges tillträde samt i museum mm. I viss mån även landskapsfoto om jag hittar en vacker vy, men oftast hellre experimenterar med något fast föremål med en vacker bakgrund.
Jag kommer även vara ute i skärgården på somrarna med min båt och fota då ett litet saltvattenstänk inte går att bortse ifrån att det kan hända.

Några frågeställningar jag brottas med:
Jag har tittat på Nikon 14-24/2.8 men funderar lika mycket på Nikon 16-35/4 VR.
Jag har även sneglat lite på Nikon 17-35/2.8 men lite osäker på avsaknaden av väderskydd och det lite höga priset för en äldre glugg? Hur viktigt är ett väderskydd egentligen?

14-24 verkar vara en fantastisk glugg, men är lite orolig för det lite korta zoom omfånget samt att det inte går att "skydda" den med filter samt dess dåliga motljusegenskaper. Jag inbillar mig även att ett polarisationsfilter kommer att vara bra då jag är ute i skärgården med risk för mycket reflexer i vattnet mm vilket jag då inte kommer att kunna använda.
16-35 verkar ha ett bättre praktiskt zoomomfång men är orolig för att den tydliga distorsionen vid 16 mm ska vara för stor då jag fotar byggnader/fasader? eller har det ingen praktIsk betydelse vilket jag ser som viktigt att få era erfarenheter av.
Kompenserar VR avsaknaden av 2.8? Fotar oftast stillastående motiv (än så länge).

Jag har läst tester fram och tillbaka och blir snart snurrig på alla för och nackdelar. Därför skulle jag bli väldigt tacksam för lite erfarenhet från andra när jag nu kan ange min fotostil och vilken glugg som totalt sett skulle passa mig bäst.

OBS. Jag har självklart läst de trådar som avhandlar jämförelser mellan dessa objektiv, men har inte kunnat härleda till vilket som skulle passa mig bäst med min fotostil:) Dessa råd tar jag tacksamt emot från er som har större erfarenhet av vidvinkelfotografering än mig.
 
Senast ändrad:
"Jag tycker om att fotografera äldre byggnader, slott borgar mm även invändigt om man ges tillträde samt i museum mm. I viss mån även landskapsfoto om jag hittar en vacker vy, men oftast hellre experimenterar med något fast föremål med en vacker bakgrund."

Det där låter inte som något större behov av VR. Inte speciellt stor ljusstyrka heller, om jag förstått rätt. Stativ och bl 8 verkar mera vara receptet.

Per.
 
Jag har en D700 som jag använder tillsammans med ett 16-35/4 och jag kan rekommendera den kombinationen. Ett av mina intressen är just att fota gamla byggnader (främst övergivna) och det funkar mycket bra med den kombinationen tack vare D700:s fina hög-iso-egenskaper samt funktionerna Auto-ISO och VR. Med VR påslaget kan man skjuta med långa tider men ändå få skarpa bilder. Vad gäller distorsionen så är den visserligen rätt framträdande om man har linjer längs bildkanterna men det går smidigt att justera i bildbehandlingen. Dock beskär man ju bilden något när man justerar distorsionen men oftast blir det bra ändå.

Det enda jag kan sakna är möjligheten till bländare 2,8 på grund av skärpedjupet men en vidvinkelzoom är ju ändå inte någon "cream-machine" som t.ex. 85/1,4 så det är ju inget jätteproblem att skärpedjupet är något större med bl.4.

Här är ett galleri som jag tagit helt på frihand med just det objektivet ovan. Där ser man också att det är långt ifrån alla bilder där distorsionen överhuvudtaget märks pga att motivet saknar linjer parallella med bildkanterna. http://www.jasifil.se/odehus/goling/pictures/album

Här är ännu ett men där har jag använt stativ till flertalet bilder. http://www.jasifil.se/odegard/mossaryd/pictures/album
 
Jag har en D700 som jag använder tillsammans med ett 16-35/4 och jag kan rekommendera den kombinationen. Ett av mina intressen är just att fota gamla byggnader (främst övergivna) och det funkar mycket bra med den kombinationen tack vare D700:s fina hög-iso-egenskaper samt funktionerna Auto-ISO och VR. Med VR påslaget kan man skjuta med långa tider men ändå få skarpa bilder. Vad gäller distorsionen så är den visserligen rätt framträdande om man har linjer längs bildkanterna men det går smidigt att justera i bildbehandlingen. Dock beskär man ju bilden något när man justerar distorsionen men oftast blir det bra ändå.

Det enda jag kan sakna är möjligheten till bländare 2,8 på grund av skärpedjupet men en vidvinkelzoom är ju ändå inte någon "cream-machine" som t.ex. 85/1,4 så det är ju inget jätteproblem att skärpedjupet är något större med bl.4.

Här är ett galleri som jag tagit helt på frihand med just det objektivet ovan. Där ser man också att det är långt ifrån alla bilder där distorsionen överhuvudtaget märks pga att motivet saknar linjer parallella med bildkanterna. http://www.jasifil.se/odehus/goling/pictures/album

Här är ännu ett men där har jag använt stativ till flertalet bilder. http://www.jasifil.se/odegard/mossaryd/pictures/album

Tack för dina erfarenheter. Underbara bilder. Vi verkar ha samma typ av fotostil. En av mina favoriter bland dina bilder var stolen i det tomma rummet med ett underbart ljus som föll perfekt och du fångade det verkligen klockrent.

Ja, bländare 2.8 vs VR med f 4 är en av mina funderingar. Var bilderna tagna med 16mm och sedan fixade i något bildredigeringsprogram? Är det en nödvändighet att fixa till bilderna efteråt med denna lins och 16mm?
 
"Jag tycker om att fotografera äldre byggnader, slott borgar mm även invändigt om man ges tillträde samt i museum mm. I viss mån även landskapsfoto om jag hittar en vacker vy, men oftast hellre experimenterar med något fast föremål med en vacker bakgrund."

Det där låter inte som något större behov av VR. Inte speciellt stor ljusstyrka heller, om jag förstått rätt. Stativ och bl 8 verkar mera vara receptet.

Per.

Vill helst inte släpa på ett stativ om jag inte måste eller har planerat för ett speciellt foto.
Har ifs ett enben som är enklare att släpa med, men helst inte...
Däremot så är min erfarenhet att när man fotar inomhus så behövs ofta stora bländare även om man skruvar upp ISO. Får ofta fota på 2.8-3.5 för att inte riskera rörselseoskärpa
Kanske jag som gör något fel?

Förordar du nikon 14-24 eller 16-35 för mina behov?
 
Tack för dina erfarenheter. Underbara bilder. Vi verkar ha samma typ av fotostil. En av mina favoriter bland dina bilder var stolen i det tomma rummet med ett underbart ljus som föll perfekt och du fångade det verkligen klockrent.

Ja, bländare 2.8 vs VR med f 4 är en av mina funderingar. Var bilderna tagna med 16mm och sedan fixade i något bildredigeringsprogram? Är det en nödvändighet att fixa till bilderna efteråt med denna lins och 16mm?
Nej alla bilderna var inte tagna med 16 mm. I första länken är dock alla bilder tagna med 16-35:an och i andra länken är några även tagna med 50/1,8. Den bild du refererar till är tagen i 16mm och den har bildbehandlats på så sätt att jag ljusat upp mittenpartiet för att framhäva ljusinsläppet. Däremot har jag inte rätat upp bilden eller justerat distorsion eftersom den inte märks i den typen av bilder.

För egen del som rör mig i mycket ruffiga miljöer så var 16-35 ett naturligt val eftersom frontlinsen är bättre skyddad. Dessutom är det lättare att använda filter av olika slag. Ljusstyrkan är som sagt inget problem då man har D700 samt VR i linsen. Skärpan är dessutom fullt tillräcklig för mina behov. 16-35 är också billigare än 14-24 samt har ett mer användbart zoomomfång. Detta är dock mina högst personliga åsikter är väl bäst att tillägga. 14-24 har nästan lika mycket distorsion vid 14 mm som 16-35:an vid 16mm. Skillnaden är inte så stor.
 
Däremot så är min erfarenhet att när man fotar inomhus så behövs ofta stora bländare även om man skruvar upp ISO. Får ofta fota på 2.8-3.5 för att inte riskera rörselseoskärpa. Kanske jag som gör något fel?

Nejdå, säkert inte. Jag tycker personligen att bl 2.8 ger alldeles för kort skärpedjup inomhus. Men det beror givetvis på vad man vill uppnå.

Jag har tyvärr ingen erfarenhet av de där fina vidvinklarna för FF själv. Jag använder Nikon 12-24 på en D90. Och är nöjd med det, iofs.

Per.
 
Nejdå, säkert inte. Jag tycker personligen att bl 2.8 ger alldeles för kort skärpedjup inomhus. Men det beror givetvis på vad man vill uppnå.

Jag har tyvärr ingen erfarenhet av de där fina vidvinklarna för FF själv. Jag använder Nikon 12-24 på en D90. Och är nöjd med det, iofs.

Per.

Precis, det kortade skärpedjupet ger en negativ del som konsekvens. Eftersom jag endast haft en 35mm att tiilgå så har jag fått öka avståndet så gott det har varit görligt och med ökat avstånd så ökade skärpedjupet. Tyvärr så går det inte alltid att göra så. Fotade Wasa i sthlm förra veckan och då saknade jag verkligen en vidvinkel. ISO på 3600 gav ändå relativt stor bländare (men underbara kort om man bortser från resultatet om jag haft en vidvinkel)
På en d90 så blir väl egentligen en 12-24, en18-36 med cropfaktorn för en dx sensor (ungefär), sedan så blir väl distorsionen betydligt mindre med en dx kamera (har jag läst i alla recensioner), eftersom den inte nyttjar hela linsen, så du blir sannolikt av med en FF nackdelar men tappar i vidvinkel istället?

Hur har du upplevt den praktiska hanteringen av din 14-24, där jag antar man måste vara noga med att hela tiden sätta på linsskyddet efter man fotograferat? En liten farhåga jag har med en linsen...
 
Nej alla bilderna var inte tagna med 16 mm. I första länken är dock alla bilder tagna med 16-35:an och i andra länken är några även tagna med 50/1,8. Den bild du refererar till är tagen i 16mm och den har bildbehandlats på så sätt att jag ljusat upp mittenpartiet för att framhäva ljusinsläppet. Däremot har jag inte rätat upp bilden eller justerat distorsion eftersom den inte märks i den typen av bilder.

För egen del som rör mig i mycket ruffiga miljöer så var 16-35 ett naturligt val eftersom frontlinsen är bättre skyddad. Dessutom är det lättare att använda filter av olika slag. Ljusstyrkan är som sagt inget problem då man har D700 samt VR i linsen. Skärpan är dessutom fullt tillräcklig för mina behov. 16-35 är också billigare än 14-24 samt har ett mer användbart zoomomfång. Detta är dock mina högst personliga åsikter är väl bäst att tillägga. 14-24 har nästan lika mycket distorsion vid 14 mm som 16-35:an vid 16mm. Skillnaden är inte så stor.

Jag måste hålla med dig och jag lutar nog åt 16-35 med dessa motiv. Jag är även nyfiken på att experimentera med vidvinkel, alltså inte bara att få med allt utan att komma riktigt nära och experimentera med lite roliga effekter. Funkar det med 16mm utan alltför mycket distorsion jmf med 14-24 tror du?
 
Jag måste hålla med dig och jag lutar nog åt 16-35 med dessa motiv. Jag är även nyfiken på att experimentera med vidvinkel, alltså inte bara att få med allt utan att komma riktigt nära och experimentera med lite roliga effekter. Funkar det med 16mm utan alltför mycket distorsion jmf med 14-24 tror du?
Jag tycker nog inte att det är distorsionen som är problemet vid närbilder med vidvinkel utan snarare hur perspektivet förändras. Vid vissa bilder är det dock "förvrängningen" av perspektivet som man är ute efter. Ta tex denna bilden http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2047196.htm?set=mp Effekten är ju helt annat än om bilden tagits från längre håll med 50mm eller ett tele. Däremot i denna bilden http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2152795.htm?set=mp så blir ju dörren onödigt bred just på grund av perspektivet eller det relativa avståndet mellan linsen och de olika delarna i motivet.
 
Hur har du upplevt den praktiska hanteringen av din 14-24, där jag antar man måste vara noga med att hela tiden sätta på linsskyddet efter man fotograferat?

(Min 12-24, menar du.)

Jag har inget UV- eller annat skyddsfilter på min 12-24. Däremot brukar jag använda ett linsskydd när objektivet inte sitter på kameran. Under mina många år har jag aldrig skadat en lins, någonsin. Jag gissar att det kan hända, men någon överhängande fara kan det inte vara.

Per.
 
Jag tycker, ffa vid applikationen att fota byggnader, att distorsionen är en viktigare faktor än kantskärpan per se. Det får gärna finnas distorsion - så länge den är enkel tunnformig och t ex inte mustacheformad. Ren tunnformig distorsion kan du enkelt kompensera i bildbehandligen då du även korrigerar perspektivet (konvergerande vertikala linjer). I regel har zoomar mer komplex distorsion än fasta brännvidder. Kolla dock distorsionsbilderna på www.photozone.de för just dessa zoomar. Den zoom som faktiskt har minst distorsion tycks vara Sigma 12-24 så här blir det endast perspektivkorrigering. Att kanterna är lite luddiga kan lösas med en lätt beskärning då du ändå får en kraftig vidvinkelbild efter detta på bekostnad av lite pixlar. Andra alternativet är att titta på fasta gluggar som t ex Nikkor 18mm. Tyvärr är 14/2,8 ganska dålig vad gäller kantskärpa, Sigma 14/2,8 ännu värre och Samyang 14/2,8 har mustacheformad distorsion. Carl Zeiss 18/3,5 är också ett bra val vid 18mm. Men det finns egentligen inget bra fast under 18mm.
 
(Min 12-24, menar du.)

Jag har inget UV- eller annat skyddsfilter på min 12-24. Däremot brukar jag använda ett linsskydd när objektivet inte sitter på kameran. Under mina många år har jag aldrig skadat en lins, någonsin. Jag gissar att det kan hända, men någon överhängande fara kan det inte vara.

Per.

Ber om ursäkt Per, jag läste fel. Läste/trodde du hade en 14-24. Din 12-24 är väl en dx-lins antar jag, så bortse från mitt inlägg.
Intressant det här med Uv-filter mm. Jag har fått för mig att jag kommer behöva ett polarisationsfilter när jag ska ut i skärgården med alla reflexer från vattnet mm i fint väder och få lite bättre färg på himlen. Inbillar mig även att nikons 14-24 med dess flarebenägenhet i den miljön kan bli en nackdel, kanske inte.
Usch vad svårt det är. Man borde få en provmånad med alla linser:))

Tack för alla era synpunkter och erfarenheter, men är fortfarande inte 100 på vilken lins jag ska köpa för mitt behov.... Ge mig gärna fler råd....
 
Jag tycker nog inte att det är distorsionen som är problemet vid närbilder med vidvinkel utan snarare hur perspektivet förändras. Vid vissa bilder är det dock "förvrängningen" av perspektivet som man är ute efter. Ta tex denna bilden http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2047196.htm?set=mp Effekten är ju helt annat än om bilden tagits från längre håll med 50mm eller ett tele. Däremot i denna bilden http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2152795.htm?set=mp så blir ju dörren onödigt bred just på grund av perspektivet eller det relativa avståndet mellan linsen och de olika delarna i motivet.

Men dom effekterna som du visar tycker jag om...
Kanske jag har förstorat distorsionsproblemen med 16-35 alldeles i onödan?
 
Men dom effekterna som du visar tycker jag om...
Kanske jag har förstorat distorsionsproblemen med 16-35 alldeles i onödan?

Tja, jag undrar om det finns någon vidvinkel neråt 14-16 mm på fx som inte lider av distorsion. Kollar du in Photozone.de och jämför 14-24:an med 16-35:an i vidaste lägena så är skillnaden tämligen liten enligt min uppfattning. Jag valde 16-35 på grund av det större zoomomfånget, VR, vikt, storlek samt möjlighet till filter. Den optiska kvaliteten är för mina behov fullt tillräcklig och skärpan är i mina ögon mycket bra. Sedan går det ju att plocka bort motljusskyddet på 16-35 vilket, tror jag, inte går på 14-24 plus att frontlinsen är mindre utsatt på 16-35.

Lycka till med ditt val!
 
Tja, jag undrar om det finns någon vidvinkel neråt 14-16 mm på fx som inte lider av distorsion. Kollar du in Photozone.de och jämför 14-24:an med 16-35:an i vidaste lägena så är skillnaden tämligen liten enligt min uppfattning. Jag valde 16-35 på grund av det större zoomomfånget, VR, vikt, storlek samt möjlighet till filter. Den optiska kvaliteten är för mina behov fullt tillräcklig och skärpan är i mina ögon mycket bra. Sedan går det ju att plocka bort motljusskyddet på 16-35 vilket, tror jag, inte går på 14-24 plus att frontlinsen är mindre utsatt på 16-35.

Lycka till med ditt val!

Tack Jan. Jag tror du satte pricken över i där:) Det blir nog en 16-35:a:)
 
Hej Runar.
Lång tid sedan tråden var igång. Blev det 16-35 / 4 eller 14-24 2:8? såg på din profil att du hade båda. Om det stämmer så vilken föredrar du. Jag har tänkt att använda den till landskap och natur. Priset på optiken är inte avgörande för mig, men det drar iväg med slantarna när man ska köpa filter till 14-24:an. Vill ha gråfilter samt graduerade gråfilter, några stycken med olika styrkor. Har idag en 24-70 2:8 som jag är nöjd med och den kan ju använda samma filter som 16-35 /4.
Man känner sig lätt fåning som inte kan bestämma sig för vad man ska köpa.
Logiskt så är 16-35:an mest lämplig. Men när man läser alla tester och forum så är alla lyriska över 14-24:an och man vill ju inte köpa 16-35:an och ångra sig.

Vilka filter har ni till dessa objektiv?

Ruggit i-lands problem!! Men åsikter är välkomna.
 
Hej Runar.
Lång tid sedan tråden var igång. Blev det 16-35 / 4 eller 14-24 2:8? såg på din profil att du hade båda. Om det stämmer så vilken föredrar du. Jag har tänkt att använda den till landskap och natur. Priset på optiken är inte avgörande för mig, men det drar iväg med slantarna när man ska köpa filter till 14-24:an. Vill ha gråfilter samt graduerade gråfilter, några stycken med olika styrkor. Har idag en 24-70 2:8 som jag är nöjd med och den kan ju använda samma filter som 16-35 /4.
Man känner sig lätt fåning som inte kan bestämma sig för vad man ska köpa.
Logiskt så är 16-35:an mest lämplig. Men när man läser alla tester och forum så är alla lyriska över 14-24:an och man vill ju inte köpa 16-35:an och ångra sig.

Vilka filter har ni till dessa objektiv?

Ruggit i-lands problem!! Men åsikter är välkomna.

Hej:)
Kul att se att tråden väcktes till liv igen:).
Det blev en 16-35/4 VR och jag är jättenöjd med den, förutom att den ger rejäl distorsion vid 16mm läget. Jag provade parallellt även med en 17-35/2,8 och tyckte persoligen16-35 var något vassare.
Vr funktionen är också bra och ger möjlighet till skarpa bilder å ganska långa slutartider, under förutsättning att det är stillastående motiv, vilket det handlar om i de flesta fall för mig när jag använder vidvinkel.
Sen fick jag aldrig ur skallen hur pass skarp 14-24 skulle vara, så den blev en sådan också, typ 6 mån senare:). Kanonoptik och ett optiskt fenomen, men alldeles för snävt omfång i de flesta situationer. Utav 16-35 och 14-24 så är det 16-35 som jag använder mest, och precis som du nämnde så är det väldigt praktiskt med filter. Om jag använder filter så kör jag ett Nikon original polfilter. Har faktiskt funderat på om jag ska sälja 14-24 då den används för sällan. Den köparen får en mycket fin glugg i så fall:)
Om jag ska råda vid ett nyköp, så tycker jag tveklöst 16-35/4 VR.

Som en liten nackdel (jmf med 14-24) så vill jag bara nämna att 16-35 är "öppen" baktill, dvs bakre linselementet rör sig när du zoomar så du kan lättare få in damm in i kameran. 14-24 har som 24-70 och 70-200 en fast bakre lins, så risken för att få in damm i kameran torde vara minde med 14-24 än 16-35. Detta är inget som bör avgöra vid ett köp, men vill ändå nämna det.
Lycka till:)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.