Annons

hjälp med val av 2 vidvinklar

Produkter
(logga in för att koppla)
jo har läst det med
men där jag har läst på nätet att tokinan presterar lika bra som nikons 12-24 som var med i tidningen med, och den fick bättre betyg än sigman, men det finns så många olika ställen att läsa på så det blir mest jobbigt att välja ett objektiv utfrån vad man har läst

men nu har jag ju redan köpt tokinan och än så länge tycker jag att den är bra, har ju inte testat sigman, kanske hade gillat den mer, men det lär jag aldrig få veta :)

Wally skrev:
jo har läst det med
men där jag har läst på nätet att tokinan presterar lika bra som nikons 12-24 som var med i tidningen med, och den fick bättre betyg än sigman, men det finns så många olika ställen att läsa på så det blir mest jobbigt att välja ett objektiv utfrån vad man har läst

men nu har jag ju redan köpt tokinan och än så länge tycker jag att den är bra, har ju inte testat sigman, kanske hade gillat den mer, men det lär jag aldrig få veta :)

Det är sant. Finns så många olika källor.
Helst vill man prata med någon som kan / se bilder och se hur den egentligen presterar.

Är den ljusstark Tokinan?
Om man gämför med en vanlig 18-55glugg (f3,5-5,6 typ)...

Vad har du tagit för typ av bilder? Den är lite för vid för vimmel etc?

inte hunnit testa så mkt än, köpte den precis innan jag åkte på lite spelningar där jag står nära och vill få med så mycket som möjligt. men att jämföra den och mitt 18-70 jag hade innan tycker jag att den här ger något skarpare bilder vid de fotona jag har tagit vid spelningarna

men jag tror jag är fel person att fråga när jag är nybörjar och inte är så skillad på att fota :)

Ursäkta att jag lånar tråden med en liten fråga men det känns som om ni kan svara på den ganska lätt.

När använder man en vidvinkel på 10-14mm?
Jag kan förstå runt 16-18 men ner mot 10 så borde väl även bilderna bli lite av "fisheye"?

Vad är det för typ av bilder man tar med dessa brännvidder?

Än en gång, förlåt för att jag lånar tråden lite.

egentligen är ju tråden värdelös för mig nu när jag redan har köpt en

men landskap och höga byggnader kan man få rätt fräsiga bilder med en vidvinkel

Visar bara skillnaden mellan 10, 13, 17 och 20mm även om tråden är död. Finns säkert någon som vill se.
10mm

Bilagor

• 10a.jpg
    10a.jpg
    90.5 KB · Visningar: 110
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar