Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

hjälp med val av 2 vidvinklar

Produkter
(logga in för att koppla)

Wally

Aktiv medlem
står mellan att köpa en tokina 12-24/4 eller en tamron 11-18/4,5-5,6

här på fotosidan har tokinan mer recensioner och alla är på topp, men nu när båda är utformade till dx-formatet så gäller det de vinklarna som står i specen om dom, tokinan har max 99 grader och tamronen 103 grader. så 4 grader gör inte så värst mycket?

tokinan är ju lite billigare och verkar vara lite bättre eller är det bara jag som är ute och seglar?

Tokinan har fått väldigt fina recentioner världen över, den är i klass med Nikons egna 12-24, sen har den bländare 4 genom hela zoomregistret, byggkvaliteten är också väldigt bra, som på alla Tokina objektiv.

Själv skulle jag tveklöst valt Tokinan av dom två.

/kent

jag har läst det också, funderar starkt på den när den har fått så fin kritik av dess ägare

så det va ungefär det svaret jag väntade på :)

Tokina = Nikkor light?

Förr sa man att Tokina var Nikkorobjektiv med enklare mekanik. Ett billighetsmärke från Nikon.
Istället för kullager till skärpeinställningen hade man två plåtbleck och en kladd fett.
Hur mycket sanning det ligger i detta vet jag inte. Men på analogtiden hade jag och kompisen två ljusstarka 135:eek:r Han en Tokina och jag ett Nikkor. La man två 18x24 bilder bredvid varandra såg man inte någon skillnad på om det var Tamron eller Nikkor.

Tokinan skall vara i det närmsta jämförbar med nikkorn i de tester jag läste innan jag skulle köpa ett vidvinkel. Tamronen hänger inte med lika bra, då hade nog sigma 10-20 varit bättre.

jag köpte ett tokina tidigare i somras. när jag läste recensioner så verkade inte tamron vara i klass med tokina eller sigma, så det blev tokina. jag är nöjd med objektivet, men jag har inte så mycket att jämföra med i vidvinkel-väg.
nu verkar ju inte sigma vara ett alternativ, men annars så verkar det vara bra oxå. får 2mm extra i vidvinkel, samt HSM-motor. men du förlorar å andra sidan fast f/4 hela vägen, samt så tror jag tokinat är mer välbyggt.
här finns lite tester: http://www.photozone.de/8Reviews/index.html
kanske kan vara till nån hjälp iallafall.
jag kollade på lite bilder här på fotosidan som var tagna med bägge objektiven, och det fanns bilder med bägge objektiven som plockade fram köplustan ytterligare :)
sen kom ett begagnat tokina upp till ett bra pris, så då slog jag till.

Ett knep med vidvinkelvalet

Sätt på gluggen och vrid kameran till höjdformat.
Rikta kameran rakt fram längs en smal gata eller liknande. Vrid kameran sakta ner mot dina fötter och se hur mycket linjerna börjar luta. Samma fenomen kan man kolla även i breddformat om man hittar bra linjer att kolla mot .Vid vidvinkelzoomar ska det helst vara ganska lika lutning på alla brännvidder. Se även upp för vinjetteringar på största och minsta bländaren Piratvidvinklar kan vara svårt att köpa på postorder för det kan skilja mellan exemplaren.

har i alla fall beställt en sån nu från cyberphoto, men jag funderar på om man får ut de hela 99 grader ifrån den? eftersom den är anpassad för dx-formatet så borde man få ut 12-24 från den?

12-24 har en bildvinkel motsvarande ungefär 18-36mm på DX-sensorn. Har för mig att 18mm motsvarar ca 100 grader.

Jag hade en Tokina 12-24 till min Canon 350D som jag var mkt nöjd med. Köpte en till min Nikon D200 och blev klart besviken. Tokina är min favorit bland tredjepartstillverkarna, men här kanske deras kvalitetskontroll brustit. Det händer ju även Canon och Nikon förhållandevis ofta, så man ska väl inte bli förvånad. Jag returnerade objektivet iaf, och inväntar en Zeiss ZF 21 eller 18mm...

Hej!
Noterbart är väl också att Tokinan egentligen är 13-24 mm, kan verka fjuttigt med Sigmas 10-20 är verkligen 10mm. Är helnöjd med mitt Sigma 10-20.

Sedan beror ju det på vad du ska använda gluggen till. Kör mest naturvyer på bländare 11 eller mindre och då är Sigmat riktigt bra.

Även bra bygkvalitet och tyst å snabb HSM motor.

/Magnus

Hur räknar ni?

En tokina 12-24 på ett Nikonhus motsvarar
en bildvinkel på 18-36 på den slutliga bilden,
dvs jämfört med småbild.
I alla fall i min värld.

Tokinan har bra mycket mindre distortion än Sigma 10-20, vilket imho är rätt viktigt. Den fasta ljusstyrkan över zoomomfånget är ett annat plus.

Nu vet inte jag hur mycket mitt svar hjälper, men... Jag har Tokina 12-24, innan mitt köp så stod jag länge och valde mellan den och sigma 10-20.

Jag pratade mycket med en av säljarna på scandinavian photo och han berättade att i princip alla hans kunder som stått i samma sits som mig och vägt för och emot till slut hade valt Tokinan. Enligt honom så ska den hålla bättre klass än sigman.

Jag är supernöjd med den men nästa objektivköp kommer nog bli Sigma 8mm ... bara för skoj skull:)

(ser att den bifogade bilden inte blir så stor så om bilden vill ses lite större kan du kika här: http://www.smultris.se/wp-content/uploads/siluettliten.jpg )

Bilagor

• pytte.jpg
    pytte.jpg
    76.9 KB · Visningar: 320
Läste precis tidningen Digital Foto # 9 och där testade de massa vidvinkelobjektiv och Sigma 10-20mm slår både Tokina och Tamron objektivet som nämnts i tråden.

Kostar även ca 800kr mindre. Det enda de hade att klaga på Sigman var bildkvalitên, blev genast avskräckt men kolla på lite bilder på flickr exempelvis så kan man se riktigt fina bilder tagna med Sigma objektivet.

Fråga: EX vad står det för (i Sigma sammanhang)?

har för mig att ex va deras pro-serie, samma som tokinas at-x är deras pro-serie, men överallt jag har googlat så skulle tokinan gett bättre bild så jag köpte tokinan

nu efteråt undrar jag bara lite om de 2 mm hade gett mkt mer bild, i mina uträkningar skulle det gett max 3-5 grader extra och det borde inte göra så mkt direkt.

Digital Foto säger inte direkt att Sigma objektivet är bättre men bägge har fördelar och nackdelar. Det värsta med Tokinan var väll vinjettering uppkom så man fick blända ned.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar