Annons

Hjälp med upplättningsblixt.

Produkter
(logga in för att koppla)

kalf

Medlem
Hej jag är relativt ny på fotografering. Jag har köpt mig en extern blixt till min canon 350D och övar lite på upplättnings blixt teknik. Jag tänkte att ni kunde hjälpa mig att bli bättre.

Jag har bifogat en bild på min kompis som cyklar. Jag har använt upplättningsblixt riktad emot honom. Slutar tid: 1/25
Bländare: 3,5
ISO: 400

Jag följer självklart honom med kameran. Hur får jag honom ännu bättre utan att bakgrunden också blir skarp?

http://www.laddaupp.se/files/HWfmM4674545300_cykling_051.jpg

//Kalf

Ser snyggt ut.

Jag föreslår att du helt enkelt prövar med längre exponeringstid. Bakgrunden blir kanske lite ljusare men mer rörelse ökar oskärpan i bakgrunden.
Samma bländare för blixtens skull.

Mvh J O

Detta var den bästa utav en serie utav bilder jag tog den dagen. Jag skall eventuellt(beroende på väder) ut och fota samma situation imorgon och vill gärna veta vad jag kan göra för att det skall blit bättre.

Skall testa lite olika slutartider då och liknande bländare, eller förstog jag dig rätt?

//Kalf

Att tänka på

Jag skulle också prova att blända ner något steg (ifall blixtljuset räcker till det - annars höj ISO till 800 och kompensera tiden för det) samtidigt som jag öppnar slutaren motsvarande för att få samma exponering på bakgrunden. Härigenom får bakgrunden mer rörelseoskärpa och du löper mindre risk att det naturliga ljuset blir för starkt (i jämförelse med blixtljuset) och kan ge oskärpa på cyklisten. Om du bara ändrar slutartiden finns alltid en risk för att det naturliga ljuset blir starkare än blixten och att du kanske får rörelseoskärpa på cyklisten (blixten fryser inte huvudmotivet). MAO prova dig fram.

panoreringen är mycket bra
om man tittar på armen ser man att den rör sig ungefär 1 cm under din 25dels sekund. bakgrunden
rör sig mycket mer så du behöver inte längre tid
för att få få bakgrunden oskarp.

Om du vill göra något åt den suddiga centimeter
så kan du tvinga fram starkare blixt i förhållande till bakgrundsljuset. Jag skulle sänka känsligheten
till 200. Då kommer blixten att få jobba mer och
blixtexponeringen bli mycket kraftigare än naturliga ljuset.
Alternativ är att blända ner till 4,5 så har du lite bättre skärpa i objektivet.

Eller kortare exponeringstid
jag tror jag du panorerar så bra att det skulle kunna funka med 50dels sekund

jag skulle prova (med samma ljus som när bilden togs)

iso200 f3,5 1/25 (1cm armsudd men suddet
i början bara hälften så kraftigt
iso400 f4,5 1/25 samma sak men bättre skärpa
på objektivet men mer brus

iso400 f3,5 1/50 hälften så kort sudd

alla varianter tvingar blixten att slå mer

Varning dock för
grässtråt i förgrunden
allt i förgrunden träffas mycket kraftigare av blixten och kommer att lysa

ta helst bilden på något ställe där du inte har något i bakgrunden så nära. På din bild ser man att din blixt även fryst trädet. Om det bara varit ett par meter längre bort hade blixten knappt orkat dit.

Om möjligt gå ännu närmare, just för att blixten då inte orkar nå bakgrunden.
stäng av autofokus och förfokusera

lycka till!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar