Annons

hjälp med systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Vet inte vad du upplever som trögt, för egen del tycker jag nog det är mera snabbarbetat.
Capture One har avsevärt bättre tethering funktioner, bla can du med nikon och canon kameror få upp en live view direkt på datorskärmen vilket skulle kunna vara användbart vid t.ex. klock- och smycke fotot.
Du har även bättre möjligheter att styra output vid för att generera bilder av olika storlek till skärm, t.ex. om du vill göra både thumbnails för din websida, och en lite större bild, eller samtidigt vill göra en bild för tryck. Dessutom bra (fokus peaking liknande) verktyg för att snabbt se var skärpan ligger.
Bättre verktyg för att justera färger och vitbalans. Mera konfigurerbart användargränssnitt gör att man kan plocka bort funktioner man sällan använder för att få verktygen mera överskådliga.

Hur som helst man kan prova gratis i 30 dagar så TS kan se om det är något som passar henne.

trögt var kanske fel ord det flera tycker är att det har högre inlärnings faktor o det är phase one som har tagit fram det till sina bakstycken. CO brukar få beröm för sina färgegenskaper men jag skulle påsta att LR är dels billigare o enklare att lära sig jag föredrar PS men det är samma (motor) som i LR ras konv.

tack för hjälpen alla. nu va jag nyss och köpte en canon 70D men bara huset.
nu lär jag beställa lite delar.

några förslag på vad jag borde ha :)
länken på objektivet tidigare verkar bra och bra pris.

några mer tips. ska beställa idag :)

vågar man köpa begagnade grejer? vad borde man hålla koll på då?

vad passar till min 70D?

en bra normal zoom är en bra start om jag inte minns fel så är denna från sigma prisvärd o rätt ljusstark .
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=si1750osC

70D är ett bra val, gratulerar!

Objektivförslag (köp gärna begagnat så länge du litar på säljaren, öppet köp en vecka kan vara ett bra alternativ):

För porträtt och närbilder av juveler:
EF 100/2,8 Macro USM (går att få tag på för cirka 2600 kr)

För allmän fotografering (du behöver ett litet vidvinkel som normalobjektiv i och med att du har en crop-kamara):
EF 24/2,8 IS USM (som motsvarar cirka 38 mm i fullformat)

Sedan längre fram kan du komplettera med den gulliga:
EF-S 24/2,8 STM (som motsvarar 64 mm i fullformat)

Jag tycker du bara ska köpa EF-objektiv och inga EF-S. På så vis kan du alltid byta upp dig till fullformat när du känner för det.

Lycka till!

om jag vill ha en bild som bild nummer två. vilket objektiv hade varit bra?

För bild nr 2 är detta objektiv bra:
EF 85/1,8 USM

Men med det objektivet har du ingen makro för närbilder.

Du kan ta samma bild med EF 100/2,8 Macro USM, men då behöver du gå längre från motivet i och med att det blir ett längre tele. Fördelen med detta objektiv är att du också kan ta mycket fina närbilder/makro.

båda dessa finns i butiken vid mig. verkar inte finnas nån av dom du skrev. de är kanske något jag kan beställa sen. känner att jag vill ha en NU. dessa två finns där jag bor.
är det bara skit eller funkar det just nu tills jag hittar något bra begagnat ?

http://www.siba.se/foto-och-video/k...70-300-4-5-6-di-ld-objektiv-till-canon-109262

http://www.siba.se/foto-och-video/k...tamron-af-di-ii-18-200-f-3-5-6-3-canon-106285

Den som är 70-300 passar dig knappast, medan den som är 18-200 troligen kan allt som du behöver. Eventuellt kan du komplettera med en närbildslins, helst akromatisk, med styrka på minst tre dioptrier. Canon har en lins på fyra dioptrier som kostar ungefär en tusenlapp, och som kan användas på Tamron-zoomen med en anpassningsring som gör att man kan sätta ett 58 mm filter på ett objektiv med 62 mm gänga.

Med det objektivet kommer du troligen inte att behöva något mer objektiv för det du vill göra, men du kan möjligen föredra ett riktigt makroobjektiv framför att använda närbildslins för de små föremålen. Troligen kan du få fullt godtagbart resultat med den zoomen och en akromatisk närbildslins för allting du har nämnt här. Det enda du kanske inte klarar är att få rejält suddig bakgrund. Det behöver man en större bländaröppning för att göra, men å andra sidan kan man fixa det i efterbehandlingen.

okej då kan jag skippa ena. funderade på at ha en som jag kan ha till allt möjligt och en fin för närbilder.

men på den för allt möjligt skulle jag just nu uppskatta att få suddigare i bakrunden då det är det jag tänkte knäppa nu under sommaren innan jag kommer använda den för webben. men behöver jag lägre F antal då?

får väl be dom att beställa in om ingen av dessa passa.
vill helst att den jag ska ha nu under sommaren är av billigare typen

Jäpp, det är en lägre siffra för f/ som behövs för att få suddigt i bakgrunden.

Och du har tydligen hittat det till bra pris. Det är 50/1,8 eller 85/1,8 som kan passa dig, men det längre kostar mer.

Det objektivet du pekar på duger bra.

okej då kan jag skippa ena. funderade på at ha en som jag kan ha till allt möjligt och en fin för närbilder.

men på den för allt möjligt skulle jag just nu uppskatta att få suddigare i bakrunden då det är det jag tänkte knäppa nu under sommaren innan jag kommer använda den för webben. men behöver jag lägre F antal då?

får väl be dom att beställa in om ingen av dessa passa.
vill helst att den jag ska ha nu under sommaren är av billigare typen

Du hade lika gärna kunna beställt kit zoomen som brukar ingå med kamera huset från början man brukar märka när man behöver bättre,ljusstarkare optik osv. Jag hade nog hellre köpt kitzoomen än 18-200 den blir lite för mycket kompromisser.

Och du har tydligen hittat det till bra pris. Det är 50/1,8 eller 85/1,8 som kan passa dig, men det längre kostar mer.

Jag tycker att det är ett huvudlöst råd. Eftersom att vi vet att Emma vill fota med makroobjektiv.
1,8 eller 2,8 är ingen big deal.
nä gå in på cyberphoto.se klicka på objektiv välj EF
bocka i macro
nu ser du alla makroobjektiv som passar.
Välj ett och köp det någonstans.
troligtvis behöver du en brännvidd runt 50-100mm

Jag tycker att det är ett huvudlöst råd. Eftersom att vi vet att Emma vill fota med makroobjektiv.

men på den för allt möjligt skulle jag just nu uppskatta att få suddigare i bakrunden då det är det jag tänkte knäppa nu under sommaren innan jag kommer använda den för webben. men behöver jag lägre F antal då? ...
Det där ljusstarka objektivet är så klart inte tänkt för makro, utan är svaret på en ganska rak fråga från Emma. Det är ett objektiv som funkar för att vid "allt möjlgt" kunna få huvudmotivet att stå ut i skärpa mot en oskarp bakgrund.

Det där ljusstarka objektivet är så klart inte tänkt för makro, utan är svaret på en ganska rak fråga från Emma. Det är ett objektiv som funkar för att vid "allt möjlgt" kunna få huvudmotivet att stå ut i skärpa mot en oskarp bakgrund.
Jo men om man läser tråden så har Emma ingen riktig koll. O det är helt i sin ordning, alla är barn i början. Men det har du.
Det funkar alldeles ypperligt med ett Tamron 90/2,8 eller Canon 100/2,8 istället för 85/1,8.
Till Slut så skall man också först betala o sen bära på allt.

Ok, för att inte få för mycket att bära då.

Och oops, jag blandade ihop ett par trådar.

Det går bra att ta bilder med oskarp bakgrund med ett 90 mm objektiv som det som är nämnt tidigare, ja. Det har rätt så smal bildvinkel, så att man kanske i en del fall måste backa en bra bit för att få med det man vill fotografera.

okej kanon då blir den riktigt bra men det måste tyvärr beställas. men jag ska nog ha det där, Tack :)

Nu vet jag inte var du bor, och vilka alternativa butiker man isf kan rekommendera (om det inte absolut måste vara just på Siba som du skall handla), men ytterligare ett alternativ är att beställa på postorder/internet.

Finns många firmor som levererar på 1-2 dagar direkt hem till dig (eller ditt närmaste postombud).

Cyberphoto, Scandinavian, Hegerthon, Fotokungen, etc, är bara ett par exempel på bra butiker som jag beställt ifrån och som normalt levererar väldigt snabbt (och till bra pris).

jag beställde denna http://www.cyberphoto.se/info.php?article=ef5018stm

och är jättenöjd :) fick den dagen efter så det va ett stort plus.

bilderna blir jättefina.

men nu när jag ska ta vissa produktbilder så lär jag backa en bit för att det ska bli bra.
avd skulle behövas som ett kompliment?

det stör mig inte så mycket men om jag ska skaffa ett andra objektiv vilket skulle det då vara?
vanliga modellbilder vart riktigt bra med det jag har nu :)

vill senare köpa ett sånt där litet fototält och då måste man väl vara ganska nära :)

Hej.
Blir lämpligt med ett Canon EF-S 24/2,8 STM.
Du får ett bra litet vidvinkel (motsvarande 38,4mm fullformat) med tysta fokusmotorn till lågt pris.
T.ex. Cyberphoto pris 1790:-. Rullar du ner på sidan finns provbilder tagna med lika stor sensor som du har så bilderna får samma bildvinkel.
Däremot är bilderna vid 50:an du har köpt tagna med fullformat så dina bilder får en snävare bildvinkel med din kamera/50:a.
Mycket smidigt att ha på kameran normalt och byta till 50:an för olika utsnitt/ändra proportionerna. Täcker den mesta fotograferingen och du har en fantastiskt fin utrustning.
Mycket bra prylar att lära dej ta bilder med (i motsats till att knäppa kort).

Så småningom kanske du köper ett macro-objektiv för att underlätta fotograferandet av små saker och motiv. T.ex. Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1 (Canon) för 2990:- just nu. Ingen stabilisering men det inverkar mest vid vanliga bilder (ej macro) och kan naturligtvis kompenseras med snabbare tid/högre iso. Detta objektiv är inte lämpligt som nästa köp eftersom brännvidden blir motsvarande 144mm fullformat och alltså ändå längre (mindre utsnitt) än din 50mm(80mm).

Enklast och billigast är ju som vanligt att prova det man har.
Din 50mm har närgräns 35cm och ovan 24mm har närgräns 16cm. Det går alltså att ställa skärpan ner till de avstånden från sensorplanet (utmärkt på ovansidan av kameran). Kommer du väl rätt långt med?
Räcker inte det finns billiga närbildslinser 49mm filtergänga för 199:- hos t.ex. Kaffebrus som du kan prova för att se hur det fungerar.
För seriöst/smidigt småpryls-fotograferande bör du senare köpa ett macro-objektiv.

Men det du nu först behöver är ett moderat vidvinkelobjektiv (ovanstående 24mm) för att använda som ett normalobjektiv för allmänt fotande.
Då har du prylarna sedan är det kunnandet som ska tränas upp.
Ödmjukast.
Med vänlig hälsning.

tack för att du förklara tydligt. jag är nybörjare men jag tycker det är väldigt kul :)

läste nu och tror att jag är otydlig, eller bara borde tillägga en sak

det är inte det att det inte går att fota EN liten pryl. det går jättebra.
men när jag har något som är längre eller flera små prylar bredvid varandra så får dom inte plats.
jag behöver något som gör att jag får in mer i bilden.
om en sak är lång på längden måste jag backa en bit. men det kanske är så man måste göra?

hoppas på snabbt svar då jag tänkte beställa lite små saker i natt :)

Vet inte riktigt vad du menar?
Det jag försökt säga är att objektivet du köpt 50:an blir ett kort tele på din kamera. Alltså som en kikare med en låg förstoringsgrad.
Objektivet jag föreslår Canon EF-S 24mm/2,8 STM är den andra typen av objektiv, sådana som återger ett större område än den föregående (kikar)-typen.
Men båda dessa objektiv har bara en lite lagom effekt jämfört med normalobjektivet som ligger i mitten av skalan.
Eftersom inget av dem ger överdriven effekt så är 24:an lämplig att ha på som standardobjektiv för vanlig fotografering. Typen av bilder som finns när du rullar ner på Cyberphotos sida med 24:an. Familjebilder t.ex.
50:an som du har använder du när du vill skära ut en mindre del av ett motiv. Kanske ansiktsporträtt eller helfigur med utsuddad bakgrund. Också när du vill skära ut en del av en utsikt t.ex.
Ödmjukast.
Med vänlig hälsning.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar