Annons

hjälp med systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)
dom jag just nu håller på att läsa om är:

Nikon D7200 10649kr Möjligen för dyr
Nikon D7100 7990kr
Nikon D5500 6990kr
Nikon D5300 5880kr

Canon 70D 8990kr
Canon 760D 7490kr
Canon 750D 6990kr
Canon 700D 5990kr

Vad tycker ni om dessa?
nån för lätt eller svår? nån man borde stryka direkt?
fördelar nackdelar?

elelr borde man kolla på fullformats?

dom jag just nu håller på att läsa om är:

Nikon D7200 10649kr Möjligen för dyr
Nikon D7100 7990kr
Nikon D5500 6990kr
Nikon D5300 5880kr

Canon 70D 8990kr
Canon 760D 7490kr
Canon 750D 6990kr
Canon 700D 5990kr

Vad tycker ni om dessa?
nån för lätt eller svår? nån man borde stryka direkt?
fördelar nackdelar?

Alla kameror är ungefär lika lätta att använda om man använder dem som det är tänkt. Så kallade instegsmodeller fungerar bäst om man kör med automatik eftersom man rationaliserat bort en del reglage så att fler reglage får dubbelfunktioner eller lagt funktionalitet som menyval för att spara pengar. Vad värre är med dessa modeller är att de ofta även har sämre sökare som ofta inte visar riktigt allt som kommer med på bilden. Sökarbilden är dessutom ofta mörkare i och med att man sparat in på ett riktigt pentaprisma i glas och i stället använder så kallad pentamirror.

Så räknar vi bort pentamirror kamerorna blir Nikon D7200, D7100, Canon 70D kvar. Dessa fungerar lika bra på automatik som för manuellt bruk. Canon 70D är nog den som är bäst för video på grund av fasdetekterande autofokus i videoläge, men Nikon kamerorna kommer att ge lite bättre dynamiskt omfång vid låga iso. Dock inga jätteskillnader.

Alla de här kamerorna är klart overkill för att generera bilder för webben. En 24megapixelbild kommer att vara alldeles för tung att ladda ned, så du behöver absolut inte fundera över om antalet pixlar räcker. De är alldeles för många på samtliga modeller du räknar upp.

Skulle föreslå att du istället tittar på en begagnad D7000 som ger 16Megpixeli och i stort sett fungerar och känns som Nikon D7?00 men blir billigare och ger mera pengar över till bra optik. T.ex. kan det ju vara bra att ha ett macroobjektiv för dina smycken och klockor. Du lär även behöva blixtar m.m. för ljussättning så du behöver inte vara orolig för att inte bränna de pengar du sparar in.

Canon 70D-Nikon D7000.

Hej,
ingen av dessa kameror är för svår.
Tvärt om.
Nikon D7xxx och Canon 70D som är snäppet över instegsmodellerna har flera direktknappar (slipper bläddra i menyer) och betydligt flera inställningsalternativ inne i menyerna (när man blivit lite van).
Men i början går det alldeles utmärkt att fota i automatläge med alla dessa kameror.. Alltså P-läge där man har kontroll över de viktigaste inställningarna (iso/fokus). Sedan provar man med de andra exp.-lägena för att lära mera.
Bländarval för att ta kontroll över skärpedjup och tidsval för att frysa/sudda rörelser t.ex.
Fullformat?
Ja om du har råd. Allt blir betydligt dyrare.
För bildkvalitens skull? Naturligtvis inte. Skillnad bara om det är perfekt exponerat med en bild som har jämn exponering över hela bilden och granskat på labb-maner.
Objektiven har större betydelse.
Är bara på internet (sådana här ställen) som man håller på och tjafsar (osams) om ifall eventuellt en av 20+ mp från en kamera visar en liten skillnad mot de andra modellerna.
Fotar du på med vanliga bilder och försöker lära dej mera vartefter så ser du ingen skillnad mellan aps-c/fullformat.

Dina förslag.
Har du råd välj Canon 70D. Fantastiskt bra kamera som dessutom är bäst på filmning med sin fungerande autofokus vid filmning. Pekskärm, lätt att peka för val av fokuspunkt vid filmning. vikbar skärm. Bra vid filmning och du kan se framifrån vid foto.
Nikon D7000 säljs hos Cyberphoto för 5990:-. Mycket bra och robust men sämre autofokus vid filmning. Den är vädertätad och är visserligen en generation äldre med sin sensor men du ser naturligtvis ingen skillnad på vanliga bilder tagna med de här två kamerorna.

Har man råd är det ju bäst att köpa så ny teknik som möjligt men rent praktiskt är det väldigt små steg framåt.
Det är mest företagen och deras svans media som håsar upp de små skillnader och så dessa tomtar som sitter på nätet 70-80 % av sin avsatta fototid för att tjafsa med varandra om olika detaljer i nya/kommande kameramodeller. Oftast blir dom osams och hotar att aldrig köpa den kameran för att t.ex. färgen på en viss knapp är fel och då är naturligtvis hela konstruktionen fel.
Det är precis som när man ska köpa ny telefon och man ramlar in på någon nalle-sida och hamnar mitt i den våldsamma striden mellan de bortskämda fjortisarna om vilken modell av den senaste presenten från mamma som är bäst.
Ödmjukast Med vänlig hälsning.

Hej,
ingen av dessa kameror är för svår.
Tvärt om.
Nikon D7xxx och Canon 70D som är snäppet över instegsmodellerna har flera direktknappar (slipper bläddra i menyer) och betydligt flera inställningsalternativ inne i menyerna (när man blivit lite van).
Men i början går det alldeles utmärkt att fota i automatläge med alla dessa kameror.. Alltså P-läge där man har kontroll över de viktigaste inställningarna (iso/fokus). Sedan provar man med de andra exp.-lägena för att lära mera.
Bländarval för att ta kontroll över skärpedjup och tidsval för att frysa/sudda rörelser t.ex.
Fullformat?
Ja om du har råd. Allt blir betydligt dyrare.
För bildkvalitens skull? Naturligtvis inte. Skillnad bara om det är perfekt exponerat med en bild som har jämn exponering över hela bilden och granskat på labb-maner.
Objektiven har större betydelse.
Är bara på internet (sådana här ställen) som man håller på och tjafsar (osams) om ifall eventuellt en av 20+ mp från en kamera visar en liten skillnad mot de andra modellerna.
Fotar du på med vanliga bilder och försöker lära dej mera vartefter så ser du ingen skillnad mellan aps-c/fullformat.

Dina förslag.
Har du råd välj Canon 70D. Fantastiskt bra kamera som dessutom är bäst på filmning med sin fungerande autofokus vid filmning. Pekskärm, lätt att peka för val av fokuspunkt vid filmning. vikbar skärm. Bra vid filmning och du kan se framifrån vid foto.
Nikon D7000 säljs hos Cyberphoto för 5990:-. Mycket bra och robust men sämre autofokus vid filmning. Den är vädertätad och är visserligen en generation äldre med sin sensor men du ser naturligtvis ingen skillnad på vanliga bilder tagna med de här två kamerorna.

Har man råd är det ju bäst att köpa så ny teknik som möjligt men rent praktiskt är det väldigt små steg framåt.
Det är mest företagen och deras svans media som håsar upp de små skillnader och så dessa tomtar som sitter på nätet 70-80 % av sin avsatta fototid för att tjafsa med varandra om olika detaljer i nya/kommande kameramodeller. Oftast blir dom osams och hotar att aldrig köpa den kameran för att t.ex. färgen på en viss knapp är fel och då är naturligtvis hela konstruktionen fel.
Det är precis som när man ska köpa ny telefon och man ramlar in på någon nalle-sida och hamnar mitt i den våldsamma striden mellan de bortskämda fjortisarna om vilken modell av den senaste presenten från mamma som är bäst.
Ödmjukast Med vänlig hälsning.

Helt riktigt det går inte att se skillnad, fullformats fördel är att en stor sensor samlar in mer ljus, och att man därigenom får bättre signal brus förhållande. Nyckelordet här är mer ljus, och det kan även åstadkommas genom att använda större bländaröppning. Det skiljer ungefär ett bländarsteg mellan fullformat och APS-C och två bländarsteg mot m43 format. Problemet här är att ljusstark optik är tung och dyr så hur man än vänder sig har man en viss kroppsdel bak. Den ökade bländaröppningsstorleken gör även att skärpedjupet får liknande egenskaper.

Nu kommer förmodligen TS att vilja ha stort skärpedjup för sina smycken så det är inget problem för henne. Hon kommer att behöva stänga igen bländaren tills skärpedjupet blir lagom, oavsett vilket format hon väljer och sedan kräma på med blixt/lampor/sol tills iso blir så lågt att bruset håller sig inom acceptabel nivå. Möjligtvis kan hon kanske vilja ha kort skärpedjup för sina klädmodeller för att frilägga dem från bakgrunden, och då är det bara att öppna bländare ytterligare ett steg (förutsatt att det nu finns ytterligare ett steg att öppna), så kan man inte se skillnad.

okej tack för bra svar, känner mig säkrare nu. va och kolla i butik och jag tror det va 70D eller 700D som jag gilla att hålla i. kommer inte ihåg hur många nollor det va.

men det här är en exempel bild som jag känner att jag vill att min kamera ska klara av.
Det är en tjej som har knäppt åt mig förut. och jag tycker att alla andra hennes bilder vart riktigt bra. men denna är den ända jag hittade just nu.

borde 70D 700D eller D7000 klara det? eller är det fullformat som gäller.

nu kanske inte kvalitén var så bra med tanke på att jag fick den över facebook men ni förstår vilken typ av bilder förutom produktbilder som gäller.

Bilagor

• 11128340_1029195557108601_4906398188028591411_n1.jpg
    11128340_1029195557108601_4906398188028591411_n1.jpg
    65.6 KB · Visningar: 43
okej tack för bra svar, känner mig säkrare nu. va och kolla i butik och jag tror det va 70D eller 700D som jag gilla att hålla i. kommer inte ihåg hur många nollor det va.

men det här är en exempel bild som jag känner att jag vill att min kamera ska klara av.
Det är en tjej som har knäppt åt mig förut. och jag tycker att alla andra hennes bilder vart riktigt bra. men denna är den ända jag hittade just nu.

nu kanske inte kvalitén var så bra med tanke på att jag fick den över facebook men ni förstår vilken typ av bilder förutom produktbilder som gäller.

För den typen av bild räcker det med en kompaktkamera tycker jag.

Den viktiga skillnaden på kompaktkamera och systemkamera är att systemkameran ger dej möjlighet att bygga ut ditt "system" om du får behov av det, andra objektiv och blixt.

Jättebra att du laddat upp en bild så att vi förstår precis vad du menar, blir mkt enklare att hjälpa till då!

Här är en till bild.

ner laddat från hennes facebook :/

Bilagor

• 10420250_740241912728147_4786117756613715579_n.jpg
    10420250_740241912728147_4786117756613715579_n.jpg
    63.2 KB · Visningar: 49
Här är en till bild

Det som egentligen spelar roll för vilka bilder du får är inte kameran, utan du som fotograf. Du måste förstå hur kameran med inställningar och objektiv påverkar den bild du vill ha. Alla systemkameror klarar dessa bilder lätt som en plätt. Det hänger mer på optikens egenskaper, och då menar jag inte kvalitet, utan på dess brännvidd och ljusstyrka.

Men bara för att kameran klarar det, betyder det inte att fotografen gör det. Medioker fotograf, mediokra bilder, oavsett kamera.

Den första bilden du visar går göra med vilken kompakt som helst för webbruk. Den andra kräver ett objektiv med lämplig brännvidd och ljusstyrka och låter sig nog inte göras på samma sätt med en kompakt.

Skulle gissa att med ett sådant här objektiv på en kamera med bildsensor i APS-C storlek så tar du den bilden: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=ef5018stm

Men det har ingen zoom. Skall du fotografera porträtt och mode som de bilder du visar kan det vara ett lämpligt objektiv. Komplettera en normalzoom 18-55 med ett sådant.

Lägg inte för mycket pengar på kameran, det är optiken som gör skillnaden, och då inte ett svindyrt objektiv, utan en uppsättning olika objektiv som passar för de bilder du tänker ta. Det är därför en systemkamera heter just systemkamera. Man skaffar den optik som behövs.

Går du på FF med din budget får du egentligen bara bara en kamera, ingen optik. Och det är optiken som gör skillnaden.

Nu kan man ta den andra bilden du visade också med andra objektiv. Detta var bara ett förslag på ett billigt och bra objektiv för denna typ av bilder.

Observera att detta länkade objektivet inte lämpar sig för den första bilden du visar, där är kitzoomen 18-55 bättre.

Du vet säkert också om att man utan fotografens medgivande inte får publicera deras bilder på nätet, som här i tråden. Gissar du har hennes godkännande, det är i vilket fall bra med exempelbilder på vad du vill göra. Ett annat sätt är att länka i foruminläggen här till den bild man vill visa.

okej absolut förstår att det är så men hon har knäppt dom på uppdrag av mig och vet att jag lägger ut dom. så här är det ingen fara :)

men en 70D med lite optik borde räcka?
såg nu på denna sida att ni hade som ett köp och sälj och där fanns det många fina FF för en liten slant, men det kanske inte är nån ide för mig som inte kan så mycket om inställningar?

Alla kameror du räknat upp klarar det här. Du har stort skärpedjup i dina bilder även för dina klädbilder ser jag. Du tar bilden utomhus i bra ljus. Det innebär att du egentligen inte har något nytta av fullformat just för den typen av bilder. Modellen åker inte skateboard eller något annat snabbrörligt så du behöver troligen inte något superbra autofokus.
Även en gammal Nikon D7000 klarar det här utmärkt.

Fullformat hade varit aktuellt om du hade velat ha lövtunnt skärpedjup, vilket fordrar väldigt ljusstark optik om man ska få det resultatet med mindre filmformat.

Välj en begagnad Nikon D7000 så får du mer pengar till optik, blixtar och annat du kan behöva. Ska du filma mycket välj Canon 70D som har lite bättre autofokus vid filmning så om du ska fillma mycket är den ett bra val. Den åldrade D7000 ger dock bättre dynamiskt omfång vid låga iso, bättre färgdjup och bättre lågisoegenskaper än 70D.

Se http://www.dxomark.com/Cameras/Compare/Side-by-side/Nikon-D7000-versus-Canon-EOS-70D___680_895

Köp den kamera du tycker ligger bäst i handen vilken du tycker känns enklast att fota med. Du kommer ändå inte se skillnad på,en fysisk bild mellan av dom du räknat upp. Köp den nyaste du har råd med utvecklingen går hela tiden framåt med varje modell. Överlag tycker jag Canon har ett skönare grepp än nikon ergonomin är helt enkelt bättre sedan går Canon åt samma håll som alla andra märken om du tex vrider på optiken medans nikon går i motsatt hårt mot alla andra märken.
Känn o kläm köp den du tycker känns bäst är ingen större skillnad mellan kameror i samma prisklass.

Ingen negativt till dig men det låter lite på TS att du tror att kameran är den som är viktigast för bilden om den ska bli bra men du kan ta en lika bra bild med typ vilken av dom kamerorna du räknat upp gäller bara att förstå hur du använder den.
Jag har tex sålt mycket bilder från resemål nu även med aps-c Fuji kamera x-t1 o ingen har sett skillnad på mina bilder att dom inte var tagna med mina ff d800 skillnaden på en A4 är typ omöjlig att se mellan dessa kameror.
Med din budget så glöm ff du får en gammal kamera som inte har lika ny teknik o ska du ha nytta av ff så behövs det ljusstark optik. Den dagen du lärt dig fota o förstår skillnader mellan olika optik,kameror etc då,är det dags att köpa något bättre men skillnaden är liten mellan kameror oftast är det optiken som gör den större skillnaden. Och Rom byggdes inte på en dag utan köp en kamera du tycker känns bra o sedan är det bara att köra på.

Fast Raw kan du använda I lightroom och photoshop också.
Och där får du dxo paketet gratis. Samt lightroom på mobilen,
Sitter du sedan på vischan räcker det med rätt kort buss och padda med wifi(läs nätcafé)
Så är du in business. Sätter du sedan Vsco (rent)
I händerna på någon som aldrig skjutit film så är det underförstått att bilden äta upp av filter.

Vsco eller liknande preset ligger i raw konv på,tex LR eller PS o vad är det för dravel om att bilden äts upp? Inställning på,(filmen) syns i raw konv där alla bilder ändå kommer upp skillnaden är att TS skulle kunna få lite råd på hur hon kan ställa bilden sedan ändrar hon den som hon vill o sparar den i raw konv o då blir alla bilder får den inställningen men vill hon så ändrar hon grundinställningen.

Fördelen med en preset är att hon får förslag på (filmer) o vill o kan hon inte bildbehandling så får hon ett bra utgångsvärde om hon hittar en preset hon gillar.
Behöver inte vara preset från vsco eller exposure finns även i LR o PS.
Vet du överhuvud taget hur vsco fungerar?

Om jag skulle välja mjukvara för sådant här hade jag nog valt Capture One Pro. Det har väldigt bra verktyg för att hantera färger vilket kan vara bra vid produktfoto, och bra tetheringmöjligheter åtminstone om man har Nikon eller Canon. Det är mycket lättare att se hur smyckena eller klockorna blir om man kan se bilden direkt i live view på datorskärmen innan man tar bilden. Capture one har dessutom bra möjlighet att exportera bilder med olika behandling t.ex. små bilder för thumbnails, och större bilder som intresserade betraktare kan få upp när de klickar på.småbilderna. Man kan ladda ned en testversion och köra i en månad ifall man vill prova.

Jag antar att TS kör med LR eller PS varför ska hon byta till capture one som är segt o trögt att jobba med som ligger långt efter Adobe med typ allt. O vsco är en preset inte ett bildbehandlingsprogram utan den ligger i raw konv på LR eller PS om man köper det men det finns redan färdiga preset i tex PS o det går att börja med dom inget krav på köp det bästa sättet är att testa själv.

Fördelarna med preset är att hon får förslag o ett snabbare flöde o så småningom kommer hon säkert börja rycka i (spakarna ) inne i raw konv för att lära sig själv.

tack för hjälpen alla. nu va jag nyss och köpte en canon 70D men bara huset.
nu lär jag beställa lite delar.

några förslag på vad jag borde ha :)
länken på objektivet tidigare verkar bra och bra pris.

några mer tips. ska beställa idag :)

vågar man köpa begagnade grejer? vad borde man hålla koll på då?

vad passar till min 70D?

vågar man köpa begagnade grejer? vad borde man hålla koll på då? [/QUOTE]
Vem du handlar av. Tex ärgamla medlemmar här på fs väldigt säkra.
verkar det för bra för att vara sant så är det oftast det. Säger magkänslan stopp så handla inte.

Mer eller mindre ovetande om vad som erbjuds till Canon i cropformat, har jag i alla fall rätt stor erfarenhet av produktbilder.

Det mest flexibla objektivet för produktfoto är en kort normalzoom. De är också vanligen ganska billiga.

Utöver normalzoomen kan man också ha användning för ett makroobjektiv, och det är mest en smaksak om man hellre tar en kort eller en lite längre.

Ett alternativ är att ha en lite längre normalzoom - typ superzoom - och komplettera med en akromatisk närbildslins för närbilderna. Det har fördelen att man aldrig behöver exponera sensorn för elementen, utan kan ha samma objektiv på för jämnan.

Om jag skulle fotografera det som du har nämnt med en 70D skulle jag troligen välja en 18-135 zoom och en akromatisk närbildslins för att ta små saker som smycken (örhängen, ringar).

Något som också tål att fundera på är stativ. Om man ska till ställen som är lite knepigare att nå, är det värdefullt att ha ett lätt stativ, så om man har råd ska man kanske sikta in sig på kolfiber. Det viktiga med ett stativ är att det är stadigt, och stadigt blir det om man inte behöver dra upp mittpelaren. Man ska alltså i första hand se till att man får upp kameran så högt att man har sökaren i ögonhöjd utan att dra upp pelaren.

Jag antar att TS kör med LR eller PS varför ska hon byta till capture one som är segt o trögt att jobba med som ligger långt efter Adobe med typ allt. O vsco är en preset inte ett bildbehandlingsprogram utan den ligger i raw konv på LR eller PS om man köper det men det finns redan färdiga preset i tex PS o det går att börja med dom inget krav på köp det bästa sättet är att testa själv.

Fördelarna med preset är att hon får förslag o ett snabbare flöde o så småningom kommer hon säkert börja rycka i (spakarna ) inne i raw konv för att lära sig själv.

Vet inte vad du upplever som trögt, för egen del tycker jag nog det är mera snabbarbetat.
Capture One har avsevärt bättre tethering funktioner, bla can du med nikon och canon kameror få upp en live view direkt på datorskärmen vilket skulle kunna vara användbart vid t.ex. klock- och smycke fotot.
Du har även bättre möjligheter att styra output vid för att generera bilder av olika storlek till skärm, t.ex. om du vill göra både thumbnails för din websida, och en lite större bild, eller samtidigt vill göra en bild för tryck. Dessutom bra (fokus peaking liknande) verktyg för att snabbt se var skärpan ligger.
Bättre verktyg för att justera färger och vitbalans. Mera konfigurerbart användargränssnitt gör att man kan plocka bort funktioner man sällan använder för att få verktygen mera överskådliga.

Hur som helst man kan prova gratis i 30 dagar så TS kan se om det är något som passar henne.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar