Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med studio fotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonson

Aktiv medlem
Är ganska novis när det gäller detta ämne. Har just köpt ett studiokit med 2 blixtrar och en paraplysoftbox. Undrar lite hur jag ska placera blixtarna så att det belyser motivet rätt, sen undrar jag lite vad jag ska använda för kamera anställningar. Finns det några bra böcker som behandlar detta ämne, Tacksam för svar
/Simon

Använd en ljuskälla för att belysa motivet. Vill du ha ett mjuk ljus använder du din paraplysoftbox.

Den andra ljuskällan använder du till att komplettera ljussättningen. Ställer du den i samma linje som kameran kan du utjämna mörka skuggor med den.

En enkel ljussättning att börja med är att ställa den första ljuskällan försedd med softbox nära motivet med en vinkel på 45° från motiv-kamera-linjen. Den andra ljuskällan ställer du någonstans bakom kameran. Om denna ljuskälla saknar ljusformare kan du använda den till att lysa upp rummet bakom dig för att få ett allmänljus. Detta ljus ställer du 1-2 bländarsteg lägre än den första ljuskällan.

Den första ljuskällan är den som ger karraktär åt ljuset. Den andra är bara ett komplement.

Kamerainställningar:
  • Grund-ISO (beror på kamera men oftast ISO 200)
  • Blixtsynkroniseringstid (ofta 1/125 s eller 1/250 s)
  • Bländare 1:8 eller liknande.

Det finns många böcker som avhandlar ljussättning. Det behöver inte ens vara böcker om foto utan det kan vara konstböcker i allmänhet.

Hej, mitt bästa råd är nog att börja med en av dina blixtar och experimentera med olika placering för att du ska lära dig hur en blixt fungerar. Se till att skaffa lite olika svarta och vita skärmar (papp eller liknande) som du kan använda som reflexskärmar och även blockera ljuset med.

När väl det sitter kan du lägga till en till blixt för att se vad den kan göra.

Kolla gärna på min blogg om du vill se lite olika exempel, man kommer rätt långt med en blixt och en reflexskärm om man varierar avstånd och vinkel.

Sen kanske en softbox av något slag vara ett bra inköp. Oftast lättare att styra ljuset jämfört med paraplyer, speciellt om du är i en mindre lokal.

Lycka till

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar