Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

hjälp med ramar

Produkter
(logga in för att koppla)

helen-alaby

Aktiv medlem
har problem med att lägga på ram. Har olika ramar på cd och ska lägga på det på ett kort. men det funkar inte! försår inte hur jag ska göra, i instruktionsvideon visar dem inte hur dem flyttar ramen till själva kortet. funkar inte att bara dra den.. om jag drar den till kortet försvinner kortet
vet inte om ni försår, men hoppas det...
 
Jag är inte helt säker på vad du menar, men jag gissar...

Jag skulle gissa att bilden inte alls försvinner utan din ram hamnar bara i ett nytt lager ovanför din bild. Du ska se till att ramen får samma storlek som din bild och sen går du till lagerverktyget och ser till att Blendingmode = Lighten. (den här metoden förutsätter att ramen är en svartvit jpg-fil eller motsvarande)
 
Prova i så fall att öppna ram-bilden, tryck Ctrl-A (Markera allt),

sen Ctrl-C (Kopiera)

Välj din bild och tryck slutligen Ctrl-V (Klistra in)

Nu har du ramen i ett nytt lager i din bild
 
när jag öppnade bilden hamnade den i ett nytt fönster.. med ramen på sig antar jag sen går det inte att göra nåt mer. det går lixom inte ändra så ramen e i samma storlek o så..
 
Vad har ditt fotografi för format (antal pixlar på bredd och höjd), och vad är formatet på ram-bilden du vill använda?
Vad för slags bildformat är rambilden: är det en jpg med svart ram på vit bakgrund, eller ett psd-dokument där du har själva ramen vilande på en genomskinlig bakgrund?
 
bilden e 892*560, 40 kb
ramen e 669 kb, men hur kan man göra den mindre..ja ramen e jpg på vit bakgrund o fotot o också jpg.. jag får ramen att lägga sig på fotot, men sen kan jag inte göra nåt mer, ramen e lixom alldeles för stor för fotot.
 
Är dokumentet med ramen större än fotografiet (som det verkar att vara här) så kan du först se till att ram-dokumentet får samma bredd som bilden, dvs 892 pixlar. Du ändrar storleken på ram-dokumentet genom att gå in på Image -> Image size och ändra bredden till 892 pixlar. Tryck sedan okej.

Dra sedan över ramen till bilddokumentet genom att hålla ned vänster musknapp. Ramen lägger sig då ovanpå bilden. Har inte ramen samma proportion som bilden (dvs bredden stämmer, men inte höjden) så kan du råda bot på det genom att välja Edit -> Transform -> Scale och sedan dra i handtagen tills du är nöjd. Bekräfta med Enter när du är klar.

Är du med?
 
Jag hänger inte riktigt med på din beskrivning. Du har i Photoshop två dokument (fönster) öppna samtidigt: ett med din bild och ett med ramen. Menar du att om du drar ramen över till bilddokumentet så öppnar sig ett tredje dokument(-fönster)???
 
nu fick jag dem att lägga sig på varandra, med fotot under. men ramen ligger helt fel med bilden, alltså ramen e för stor, och så ska den roteras, o hur får jag fram bilden under sen???
 
Du kan flytta ram-lagret med musen, och behöver du tänja ut ramen i någon riktning så använder du dig av Scale-funktionen som jag beskrev tidigare.

För att behålla ramen men få bort det vita så kan du göra på flera sätt, bl a

a) med trollstavs-verktyget klickar du nånstans på det vita området och trycker sedan Delete på tangentbordet (följt av Control + D på tangentbordet för att avmarkera), eller

b) i lagerpaletten så ändrar du blandningsläge från Normal till Linear burn. Då försvinner allt vitt och endast den svarta ramen blir kvar.
 
tack för all hjälp, men ja e inte riktgigt i slutet än..
det sista du skrev funkade inte.. det som hände var att det vita e lkvar, plus att ramen inte ens blev svart.. efter jag hade tryckt ljusare på lagerpaletten.. ramen e vit, plus att allt det vita runt själva ramen fortfarande e kvar.. vad gör jag för fel?
 
Jag har en engelsk version av Photoshop och misstänker att du valt blandningsläget Lighten. Testa istället med alternativet ovanför som på engelska heter Linear burn.
 
Jag har den svenska versionen o på min står det linjär efterbel, antar att det e samma. men jag får inte bort det vita som blir ramen.. och det e inte ens svart.. som sagt
 
om jag, som ni tidigare skrev, att jag tar trollverktyget o klickar på det vita följt av ctrl + V försvinner ramen helt, då blir det bara kortet kvar, som från början.. jag får det inte till o bli en ram
 
Det e inte dem enkla ramarna jag har problem med, utan att infoga en ram från en cd skiva.. det blir lixom ingen ram, det vita runt om försvinner inte...
 
Gå in under HJÄLP och kolla hur du jobbar med lager! Du kanske får dra det ena lagret över det andra för att få det som du vill ha det. Bilden överst och ramen under kanske.

Om du först öppnar din bild, markerar allt och väljer copy, så kan du sedan öppna din rambild och markera en cirkel med elipsverktyget. Därefter väljer du "klistra in i" under menyn redigera, så kan du klistra in din bild i ramen på ett enkelt sätt. om bilden är för stor eller för liten så välj omforma fritt och anpassa bilden till utrymmet efter behag. Om du väljer ludd på 20 pixlar så får du en mjuk övergång mellan bild och ram.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.