Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

realeye

Aktiv medlem
Jag är en glad amatör och har en Nikon D50 med 18-55 objektiv. Tycker dock att detta objektiv zoomar dåligt i vissa lägen och skulle vilja ha ett objektiv med lite mer zoom i.

Har då hittat ett objektiv som verkar rätt okej:
Tamron Objektiv Af 28-300/3,5-6,3 DI XR

Är detta nåt att hänga i julgranen eller skall jag satsa på nåt annat?

Vad tycker ni?

realeye skrev:
Jag är en glad amatör och har en Nikon D50 med 18-55 objektiv. Tycker dock att detta objektiv zoomar dåligt i vissa lägen och skulle vilja ha ett objektiv med lite mer zoom i.

Vad tycker ni?
Då du redan har objektiv med omfånget 18-55 skulle jag rekommendera ett objektiv med brännvidd som börjar ovanför denna, tex från 70. Om du är nöjd med skärpa och liknande på ditt 18-55 kan du ju kolla på tex 55-200. Ett tips är ju att ta med dig kameran till en butik, be att få testa objektiven på kameran, och gå hem och i lugn och ro granska resultaten. Glöm bara inte att på nåt sätt märka upp vilka kort som hör till vilket objektiv. Men en grov generalisering kan sägas som ju större zoomomfång desto sämre/dyrare objektiv. (billigast är ju fasta)

realeye skrev:

Vad tycker ni?

Sigma 70-300/4-5.6 APO DG är bra för relativt lite pengar. Jag vet inte hur den förhåller sig till Tamrons 28-300 vad gäller skärpa, men den har mindre distortion iaf, och lite bättre ljusstyrka i teleläget.

Kan du tänka dig att köpa begagnat så kan du leta efter exempelvis Nikon AF 70-210/4-5.6(D). Detta objektiv har jag och tycker det är mycket bra för pengen (brukar gå att hitta för mellan 1000 och 2000kr, beroende på skick).

Dessa är åxå bra:
AF 80-200/4.5-5.6D
AF 70-210/4
AF 75-300/4.5-5.6

Lite dyrare och tyngre, men betydligt bättre, är AF 80-200/2.8. De kan man hitta begagnade för från 3000kr och uppåt, beroende på skick och viklen version det är.

Om du avser att ersätta ditt kitobjektiv så välj hellre en 18-200, om du vill ha ett "alltiett"-objektiv. 28-300 ger inte mycket till vidvinkel...

jag har aldrig och komemr nog aldrig att förstå varför man vill ha telezoomar som går från extrem vidvinkel till extrem tele.

varför inte dela upp det i tåv eller tre objektviv med zoom och en bra prim? du får en möjlighet att få ljusskarpare objektiv då...

Detta är bara vad jag tycker...

Du får göra vad du vill....

Varför inte spara lite och skaffa fler bättre objektiv?

bara en tanke..

Chris

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto