Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

MarkusK

Medlem
Letar efter ett objektiv till min Nikon D3000, har nu ett Nikkor AF-S DX 18-105/3,5-5,6 G ED VR.

Det jag letar efter är ett ljusstarkt objektiv som jag främst kan ta närbilder på växter eller allmänt fina naturbilder. Skulle även vilja använda det till fotografier på natten eller i dåligt ljus.

Har tänkt köpa ett stativ för att då kunna har lite längre slutartider och kunna utnyttja det till max.

De objektiv jag först har kollat på är:
Nikon Nikkor AF-S DX 35/1,8 G
Nikon Nikkor AF 50/1,8 D
Nikon Nikkor AF-S 50/1,4 G

Jag kan inte vad alla beteckningar som DX, D, G m.m. betyder helt ut men. Tror ni det räcker med ett bländarvärde på 1,8 eller bör jag komma ner i 1,4 för de behov jag har.
Och vad finns det för för-/nackdelar med att ha 35 respektive 50mm istället.

Vore tacksam för svar och gärna förklaringar på lite tankar om vad som är bäst för olika tillfällen.

Tack på förhand!

Markus
 
Du e lite tvetydig.
Om du ska plåta med stativ så är du inte beroende av en ljusstark glugg om de inte är rörliga motiv du avser.

Är det makro, så föreslår jag ett "längre" makro. Typ Sigmas 150mm f2,8.
Funkar fin till porträtt och liknade oxå. Inget kul att ligga med nyllet i myrstacken...eller hur?

Tänk bara på att ju tyngre stativ du orkar släpa med dig ju stadigare är det. Köp inget skit. Lägg åtminstånne 2-3000,- på stativet och en tusing på kulleden så har du grejor som står sig livet ut. Komplettera gärna med en monopod så är du i hamn.

Nu är jag ingen Nikon fan, men när det gäller gluggar så är min erfarenhet att köpa gluggar för ff för förr eller senare så köper man en fullformatare och då e de surt att behöva byta alla gluggar. Köp gärna de bästa gluggar du har råd med. Det lönar sig i längden.
 
Du e lite tvetydig.
Om du ska plåta med stativ så är du inte beroende av en ljusstark glugg om de inte är rörliga motiv du avser.

Är det makro, så föreslår jag ett "längre" makro. Typ Sigmas 150mm f2,8.
Funkar fin till porträtt och liknade oxå. Inget kul att ligga med nyllet i myrstacken...eller hur?

Tänk bara på att ju tyngre stativ du orkar släpa med dig ju stadigare är det. Köp inget skit. Lägg åtminstånne 2-3000,- på stativet och en tusing på kulleden så har du grejor som står sig livet ut. Komplettera gärna med en monopod så är du i hamn.

Nu är jag ingen Nikon fan, men när det gäller gluggar så är min erfarenhet att köpa gluggar för ff för förr eller senare så köper man en fullformatare och då e de surt att behöva byta alla gluggar. Köp gärna de bästa gluggar du har råd med. Det lönar sig i längden.

Kan förstå att jag är lite tvetydig, är fortfarande ganska ny inom området så kan vara en anledning.

Men om du tycker att jag ska ha lite "längre" objektiv för macro så känner jag nog själv att jag klarar mig med det 18-105 jag har tillsvidare. Känns som ett fast med bra ljusinsläpp är vad jag behöver, dels för allmäna bilder men även till sämre ljus förhållande som jag säger.

Vad säger du just om att det inte är någon bildstabilisator i något objektiv jag nämner, är det något jag förlorar mycket på?

Jag har inte bestämt mig för vilket stativ jag ska ha, har mest surfat och kollar. Känner att jag vill "känna" och hålla i ett innan jag bestämmer mig. Men tänker också som du, både med objektiv och stativ så är det bättre att köpa ordentligt från början så man klarar sig länge.
 
Att ha en bra normal zoom tycker jag är viktigt när man bara har kameran med sig. Då är man beredd på det mesta.

Men om inriktningen blir i form av porträtt, vilda djur eller annat så gäller det att renodla sina gluggar för de kostar ju en slant.

Men gör du så att du börjar med ett bra stativ för det kommer du aldrig att ångra oavsett vad du kommer att fota.

Låna gluggar av dina kompisar eller hyr en glugg som du e nyfiken på innan du slänger iväg en halv årslön.

Kom i håg att det är inte prylarna som gör fotografen utan ditt bildsinne.
 
du behöver ingen bildstabilisator på gluggar runt 50mm, inte med bländare 1,4 eller 1,8..

tänk på att D3000 inte har någon inbyggd autofokusmotor och därför fungerar inte autofokus på AF-objektiv. Du måste ha objektiv av typen AF-S för att autofokus ska fungera, eftersom dessa har motor inbyggd i objektivet.

för genomgång av de olika bokstäverna i beteckningarna och skillnaderna mellan olika linser finns ju alltid klassikern www.kenrockwell.com ;)
 
Okej när jag lär mig hur det är att fotografera med stativ så kanske jag själv kommer på vad just jag känner att jag vill ha för objektiv.

Att låna eller hyra några gluggar har jag inte ens tänkt på, men det vore ju perfekt.

Tack för alla tips, tror jag har lite mer kött på benen i mitt val av köp nu.
 
Ta vara på redan gjorda erfarenheter av kompisar och FS.
De e dumt att uppfinna hjulet igen :)

Good luck.
 
Testa med ditt nuvarande objektiv att ställa in det på 35 resp. 50 mm och se vilken brännvidd du tror dig ha mest användning av.
Av de objektiv du radade upp så får du inte autofokus med 50 mm 1.8d då det kräver fokusmotor i kamerahuset. Finns trådar här på fotosidan om 35mm vs 50mm objektiven.
 
Letar efter ett objektiv till min Nikon D3000, har nu ett Nikkor AF-S DX 18-105/3,5-5,6 G ED VR.

Det jag letar efter är ett ljusstarkt objektiv som jag främst kan ta närbilder på växter eller allmänt fina naturbilder. Skulle även vilja använda det till fotografier på natten eller i dåligt ljus.

Har tänkt köpa ett stativ för att då kunna har lite längre slutartider och kunna utnyttja det till max.

De objektiv jag först har kollat på är:
Nikon Nikkor AF-S DX 35/1,8 G
Nikon Nikkor AF 50/1,8 D
Nikon Nikkor AF-S 50/1,4 G

Jag kan inte vad alla beteckningar som DX, D, G m.m. betyder helt ut men. Tror ni det räcker med ett bländarvärde på 1,8 eller bör jag komma ner i 1,4 för de behov jag har.
Och vad finns det för för-/nackdelar med att ha 35 respektive 50mm istället.

Vore tacksam för svar och gärna förklaringar på lite tankar om vad som är bäst för olika tillfällen.

Tack på förhand!

Markus

För en D3000 behöver du inte bry dig om D,G och DX alla passar på din kamera, det du dock bör titta på är AF-S eftersom andra objektiv inte ger autofokus på din kamera.
Prova att tejpa fast ditt objektiv på 35 en dag och sedan 50 en annan dag och se vilket som passar dig bäst. Skillnaden i ljusstyrka mellan 1.4 och 1.8 är 2/3 steg vilket inte är så mycket.

/Karl
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.