Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Hjälp med Norrskens foto
- Trådstartare Ponnytok
- Start datum
avlsutad110823
Avslutat medlemskap
Hej
jag har kört manuell fokus på oändligheten o ca 15-30 sekunder med full bländare (2.8) på dessa bilder:
http://www.roine.nu/jul02/index2.htm
Det var ca 30 grader kallt, tagna med Canon D30 / D60
Tog en bild, kollade den i kameran o så körde jag på.
jag har kört manuell fokus på oändligheten o ca 15-30 sekunder med full bländare (2.8) på dessa bilder:
http://www.roine.nu/jul02/index2.htm
Det var ca 30 grader kallt, tagna med Canon D30 / D60
Tog en bild, kollade den i kameran o så körde jag på.
Nome Nescio
Aktiv medlem
eatfrog skrev:
Troligtvis ligger träden redan i oändligheten. Stjärnorna hinner inte bli några streck vid 15 sekunder.
/Henri
Såg att du använde ISO400, Skulle man inte kunna offta ett eller två steg för att kunna blända ned för att ändra hyperfkalavståndet? Iso800 är ju inga problem i alla fall.
avlsutad110823
Avslutat medlemskap
Hej
Ingen av tiderna längre än 30 sekunder tror jag.
Att träden ser realtivt skarpa ut beror ju på att de e reltiv långt bort de också. Minns inte om jag hadde 24-70 eller 50mm objektiv på.
Ingen av tiderna längre än 30 sekunder tror jag.
Att träden ser realtivt skarpa ut beror ju på att de e reltiv långt bort de också. Minns inte om jag hadde 24-70 eller 50mm objektiv på.
Nome Nescio
Aktiv medlem
eatfrog skrev:
Det var inte mina bilder detdär. ;-) Jag plåtar inte mina norrsken digitalt.
Sorry, gjorde fel.
Ponnytok
Aktiv medlem
Tack så mycket Roine för dina tips. Hoppas på tur imorgon kväll...
En riktig nybörjarfråga bara - vad menar du med att du vid manuell fokus har ställt den på oändlighet? Är det bara att "vrida fullt" åt ena hållet?? Vet att det låter som en korkad fråga men utan att fråga lär jag inte lära mig något heller...
Det andra är jag helt med på hur jag ställer in. Har kört mycket på auto nu i början men sista veckorna börjat försöka fota mer manuellt men det tar ju tid att lära sig såklart.
En riktig nybörjarfråga bara - vad menar du med att du vid manuell fokus har ställt den på oändlighet? Är det bara att "vrida fullt" åt ena hållet?? Vet att det låter som en korkad fråga men utan att fråga lär jag inte lära mig något heller...
Det andra är jag helt med på hur jag ställer in. Har kört mycket på auto nu i början men sista veckorna börjat försöka fota mer manuellt men det tar ju tid att lära sig såklart.
avlsutad110823
Avslutat medlemskap
hej
är hemma nu:
exinfon stårju under bildera, kört blandat bulb med spegeluppfällingmen alla med stativ.
Roine
är hemma nu:
exinfon stårju under bildera, kört blandat bulb med spegeluppfällingmen alla med stativ.
Roine