Annons

Hjälp med Norrskens foto

Produkter
(logga in för att koppla)

Ponnytok

Aktiv medlem
Hej på er.
Jag är i Jokkmokk nu och har jag tur får jag se lite norrsken :)

Men kan ni ge mig lite tips på hur jag bär mig åt för att fotografera detta. Inställningar mm. samt om ni har andra tips och råd.

Jag har en konica minolta dynax 5D

Väldigt fina bilder Roine!

men hur kan dina träd vara skarpa om du fokuserade på oändligheten ? och hur har du fått stjärnorna å bli så skarpa ? rörde du på kameran ? Obs! inget påhopp, bara nyfiken.

Mvh Simon

Troligtvis ligger träden redan i oändligheten. Stjärnorna hinner inte bli några streck vid 15 sekunder.

/Henri

eatfrog skrev:
Troligtvis ligger träden redan i oändligheten. Stjärnorna hinner inte bli några streck vid 15 sekunder.

/Henri

Såg att du använde ISO400, Skulle man inte kunna offta ett eller två steg för att kunna blända ned för att ändra hyperfkalavståndet? Iso800 är ju inga problem i alla fall.

Hej

Ingen av tiderna längre än 30 sekunder tror jag.
Att träden ser realtivt skarpa ut beror ju på att de e reltiv långt bort de också. Minns inte om jag hadde 24-70 eller 50mm objektiv på.

Tack så mycket Roine för dina tips. Hoppas på tur imorgon kväll...

En riktig nybörjarfråga bara - vad menar du med att du vid manuell fokus har ställt den på oändlighet? Är det bara att "vrida fullt" åt ena hållet?? Vet att det låter som en korkad fråga men utan att fråga lär jag inte lära mig något heller...

Det andra är jag helt med på hur jag ställer in. Har kört mycket på auto nu i början men sista veckorna börjat försöka fota mer manuellt men det tar ju tid att lära sig såklart.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar