Annons

Hjälp med NEX-7

Produkter
(logga in för att koppla)

Hampus_6

Aktiv medlem
Har en NEX-5 sen ett par månader tillbaks skaffat mig några objektiv som jag använt med adapter och det har funktat bra - var på fotomässan i Sonys monter och tittade på NEX-7:an och frågade om det funkade med andra objektiv en Sonys egna - säljaren visade då om man använder objektiv som inte är Sonys för att då få hjälp med fokuseringen så ställer man in en lämplig färg som syns var fokus ligger och kan då justera in vart man vill fokusera...
...har nu köpt en NEX-7 som jag fick för några dagar sen och kväll skulle jag testa med de objektiv som jag använt på NEX-5:an med får då upp text på displayen att "objektivet är fel monterat"

Vet eller kan någon hjälpa mig - är det någon inställning som jag inte har rätt inställd eller???

Hittar inte heller inställningen som säljaren på mässan visade mig om fokusfärgen.

Har läst igenom handboken flera gånger och inte hittat något som kan hjälpa mig.

Tacksam för svar och om någon kan hjälpa.

MVH Sören

Har en NEX-5 sen ett par månader tillbaks skaffat mig några objektiv som jag använt med adapter och det har funktat bra - var på fotomässan i Sonys monter och tittade på NEX-7:an och frågade om det funkade med andra objektiv en Sonys egna - säljaren visade då om man använder objektiv som inte är Sonys för att då få hjälp med fokuseringen så ställer man in en lämplig färg som syns var fokus ligger och kan då justera in vart man vill fokusera...
...har nu köpt en NEX-7 som jag fick för några dagar sen och kväll skulle jag testa med de objektiv som jag använt på NEX-5:an med får då upp text på displayen att "objektivet är fel monterat"

MVH Sören

Meny -> Installation ->utl u objektiv -> möjlig

Hur ställer man in de av dig nämnda färgerna?

Senast ändrad:
Hittade detta också på samma sida:

"The NEX-7's setup menu is long and sprawling, and separated into several sub-sections. Once again, there are some crazy interdependencies in which settings you can access at any given time - for example you're only allowed to set your preferences for focus peaking if the camera is in MF or DMF mode (set in the Camera Menu)."

Enligt den svenska manualen så är det Installation -> Konturframhävningsfärg som man ställer in det på. Ovanför kan man också ställa in nivån på konturframhävningen, dvs. hur mycket den ska markera saker som är i fokus.

Ett tips om man använder adapter med icke-Sony objektiv är att konfigurera någon av knapparna på kameran till MF-hjälp, dvs. läget där kameran zoomar in så att det är lättare att se fokus. Använder man ett Sony-objektiv så känner ju kameran av när man vrider på fokusringen på objektivet, och går automatiskt in i det läget om man har det inställt så. Men med ett manuellt objektiv med adapter så har ju kameran ingen elektronisk koppling till objektivet, så då får man aktivera den funktionen själv om man vill.

Den svenska manualen, som följer med på CD, kan även laddas ned här: http://www.sony.se/support/sv/product/NEX-7/manuals

Enligt den svenska manualen så är det Installation -> Konturframhävningsfärg som man ställer in det på. Ovanför kan man också ställa in nivån på konturframhävningen, dvs. hur mycket den ska markera saker som är i fokus.

Ett tips om man använder adapter med icke-Sony objektiv är att konfigurera någon av knapparna på kameran till MF-hjälp, dvs. läget där kameran zoomar in så att det är lättare att se fokus. Använder man ett Sony-objektiv så känner ju kameran av när man vrider på fokusringen på objektivet, och går automatiskt in i det läget om man har det inställt så. Men med ett manuellt objektiv med adapter så har ju kameran ingen elektronisk koppling till objektivet, så då får man aktivera den funktionen själv om man vill.

Den svenska manualen, som följer med på CD, kan även laddas ned här: http://www.sony.se/support/sv/product/NEX-7/manuals

Tack Pierre och Per för hjälpen jag ska nu sova på saken och testar i morgon!

//Sören

Tack själv. Det fungerar med min Novoflexadapter (för Leica M som ändå är manuella).
Ja nu funkar det bra med mitt Minolta macro zoom 35-70 och även med Konica Hexanon 135 bjektiv som jag köpt billigt på Tradera i väntan på mina Sony Objektiv.
Jag har Sonys 2.8/16, 18-55 och 55-210 som jag uppler helt OK.

Har du Laica objektiv till din Nex kamera - då får du väl väldigt bra resultat?

//Sören

Ja nu funkar det bra med mitt Minolta macro zoom 35-70 och även med Konica Hexanon 135 bjektiv som jag köpt billigt på Tradera i väntan på mina Sony Objektiv.
Jag har Sonys 2.8/16, 18-55 och 55-210 som jag uppler helt OK.

Har du Laica objektiv till din Nex kamera - då får du väl väldigt bra resultat?

//Sören

Själv har har jag Sony Zeiss E 24/1.8 Sony 16/2,8, 18-55, 18-200, och är positivt överraskad av 18-200, trots att det inte tiptopp på full glugg och 200 mm. Bäst är det runt 18-120mm enligt min amatörutvärdering. 24/1,8 är också väldigt bra enligt min enkla mening.

Jag skall beställa en Canon EF-adapter vid tillfälle.

Så långt jag testat med Leica är väl resultat helt ok. (noctilux 50/0,95, Summilux 21/2,8 summicron 90/2.0)

Dock känns det lite avigt att använda sony-zeiss alfagluggar, då dessa är veritabla stridsvagnar. Förvisso får man AF, men ändå. Det förtar lite av poängen med smidigt kamerahus. Leicas 2.0 eller 2.8 gluggar är väl
de som storleksmässigt känns bäst. 1.4, för att inte tala om monstret noctilux är relativt stora.

Sökare som förr i tiden

Använder alltid sökaren som i gamla tider, och LCD-skärmen endast för info och inställningar. Har nu "lyckats" ställa in på något sätt så att sökarbilden automatiskt blir ljusare i mörker, dvs inte längre visar hur det är "på riktigt". Jag vill att sökarbilden ska vara mörk om det är mörkt, så jag ser vad jag gör med tid/bländare utan att behöva titta på exponeringskontrollen i sökarens nederkant. Hade det så tidigare, och vet inte vad jag har ändrat ... För många grejer att prova att skruva på ... Är man analognörd, så är man. Kan någon hjälpa mig?

Ej förstoring på LCD

Nästa fråga: Använder LCD-skärmen endast vid fotografering "över huvudet", men får inte hela bildutsnittet på skärmen utan bara förstoring av en del av den. Hur stänger man av förstoringen?
Jag växlar mellan normalläget på LCD-skärmen (bara inställningar/värden) och sökarbild på skärmen med funktionsknappen uppe till höger. Der funkar bra, om det inte vore för den onödiga förstoringen ...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar