ANNONS
Annons

Hjälp med mängden vätska i mörkrumsarbete

Produkter
(logga in för att koppla)

pellepotter

Medlem
Hej!
Det är så att jag har lite problem med mängden vätska man behöver för mörkrums arbete, dvs framkallningen, stoppet och fixet. (mörkrummet, alltså inte processen till att framkalla negativet)

Jag har glömt bort att skriva ner mängden kemi man behöver för att skapa ett framkallnings bad, stoppbad och fixbad.

Det skulle vara oerhört snällt om ni någon kunde berätta hur mkt kemi+vatten man behöver för att göra dessa bad.
Jag framkaller med ilford plast papper

mvh JM

Hej
Så här gör jag:
Till framkallaren använder jag Ilford multigrade developer och blandar en del framkallare med nio delar vatten.
Till stoppbad har jag vanlig 24% ättika. Jag tar 50 ml till en liter vatten.
Fixet är Ilford rapid fixer och jag blandar en del fix med nio delar vatten.

/Olle

Proportionerna borde framgå på etiketterna på de produkter du använder. Har dessa trillat av så brukar det gå att hitta det i produktbladen på tillverkarens hemsida.

Rörande mängden så beror det på hur stora kärl du har. För att kunna få en sjyst agitering så brukar jag ha minst 1.5-2cm djupt i framkallningsskålarna.

Hoppas detta var svar på din fråga och inte något annat ;-)

Normalt blandas framkallare & fix i brukslösning 1+9.

Men hellre 1+5 än 1+15.

Skall du använda fixet till film brukar det sedan stå 1+4.

Stopp använder jag med BTB i, då ser man enkelt när det är uttjänat & byter till mörk färg. Jag använder 30x40-tråg & blandar i nästan 1,5 L. I stoppet häller jag bara i en skvätt. När det sedan byter färg så byter jag ut det.

Selenium beror på om du vill ha tonen eller bara är ute efter D-max. För D-max räcker 30 sek. i en svag lösning.

Men det bästa tipset är att läsa etiketterna.

Hmm, detta låter som stenas ruttna universalframkallare. Tro inte på någon som säger att det finns en framkallare som funkar bra för både papper och film.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar