Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med ljussättning

Produkter
(logga in för att koppla)

gunnargren

Aktiv medlem
Hej,
ska fota porträtt på jobbet och behöver lite hjälp med ljussättningen. Kan grunderna i ljussättning i studio, men eftersom jag har firma på sidan om med förhoppning att kunna utveckla det till något mer så är det här perfekt träning för mig och vill göra ett så bra jobb som möjligt då jag kommer att kunna använda en del av bilderna till min portfolio.

Jag har tre studioblixtar att tillgå, med en 150 cm octabox, beauty dish med raster och diffusor, stipbox på 120cm x 30 cm samt 2st 60x90cm softboxar som jag inte har planerat att använda samt reflexskärmar portabel bakgrund.

Jag kommer att fota under tre dagar på olika orter och det rör sig om ett 50-tal bilder. Jag erbjuder dels att ta studiobilder med vit eller grå bakgrund, samt att för de som vill ha ett mer naturligt porträtt kommer jag gå runt och ta bilder vid deras arbetsplats eller liknande.

En rätt "säker" ljussättning som är svår att misslyckas med är octaboxen snett uppifrån med ev upplättning underifrån med reflexskärm, upplättning från sidan med en reflexskärm och hår-/ kantljus från stipboxen. Men jag är sugen på att använda beauty-dishen då jag nyss köpt den och får för mig att det ska bli lite spännande ljus med lite mer kontraster.

Testade beaty-dishen med mig själv som modell, så ni får ursäkta komposition och kanljuset som inte träffar rätt. Svårt att använda sig själv som modell och rikta in ljuset exakt som man vill ha det.

Har bara gjort några mindre förändringar i LR. Men hur tycker ni annars det ser ut, något jag kan göra bättre eller annorlunda? Är skuggan för kraftig som det är nu? Nu är jag rätt skäggig på bilden och är lite osäker på hur jag träffar med upplättningen från reflexskärmen här.
1312_beautydish-test_022.jpg
 
vet du jag tycker det blev skitsnyggt!

intressant bild att kika på, ingen tråkig "personalen-på-detta-ställe-bild"

min första tanke var att det är en klockren ljussättning för män.
en kvinna. typ 35 kanske inte denna ljussättning blir lite smickrande på? om rynkor framhävs? men att lätta upp mer på "skuggsidan" på kvinnorna tycker JAG blir klockrent!

jag är inget proffs, utan förmedlar dig bara mina tankar!
 
vet du jag tycker det blev skitsnyggt!

intressant bild att kika på, ingen tråkig "personalen-på-detta-ställe-bild"

min första tanke var att det är en klockren ljussättning för män.
en kvinna. typ 35 kanske inte denna ljussättning blir lite smickrande på? om rynkor framhävs? men att lätta upp mer på "skuggsidan" på kvinnorna tycker JAG blir klockrent!

jag är inget proffs, utan förmedlar dig bara mina tankar!

Tack för kommentaren, har funderat på att köra ett 150cm stort paraply eller eventuellt Octaboxen som fyllnadsljus vid porträtt av kvinnorna. Får testa vidare.
 
Ljussättningen är nog det enklaste vid denna typ av foto. Svårigheten är kompositionen och utsnittet. Att bara fånga ett "passfoto" rakt framifrån är enkelt men väldigt förutsägbart och tråkigt.

Hur är bilderna tänkta att användas? På företagets webbsida?, intern/publikt? , säljande?, i anställningsregister? För att fånga intresse och skapa nyfikenhet hade jag strävat efter något annorlunda, något oväntat eller udda. Kanske samla folk som jobbar med samma saker på samma bild, fota i företagets lokaler/produktion/installation e.d. Fota från en ovanlig vinkel, t.ex. stå högt på en stege och fånga porträtt ovanifrån.

Tänk utanför boxen...
 
Ljussättningen är nog det enklaste vid denna typ av foto. Svårigheten är kompositionen och utsnittet. Att bara fånga ett "passfoto" rakt framifrån är enkelt men väldigt förutsägbart och tråkigt.

Hur är bilderna tänkta att användas? På företagets webbsida?, intern/publikt? , säljande?, i anställningsregister? För att fånga intresse och skapa nyfikenhet hade jag strävat efter något annorlunda, något oväntat eller udda. Kanske samla folk som jobbar med samma saker på samma bild, fota i företagets lokaler/produktion/installation e.d. Fota från en ovanlig vinkel, t.ex. stå högt på en stege och fånga porträtt ovanifrån.

Tänk utanför boxen...

Bilderna kommer att användas på vårat interna "LinkedIn". Men som jag skrev så kommer jag att låta dom bestämma själv om dom vill ha mer tradiotionella porträtt med grå eller vit bakgrund, eller dom vill att jag ska fota dom vid deras arbetsplats. Porträtt vid deras platser kommer jag vara lite mer kreativ, och försöka utnyttja det naturliga ljust på bästa sätt. Kommer inte släpa med mig blixtarna på de porträtten, är tanken alla fall.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.