Annons

Hjälp med Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

mie009

Avslutat medlemskap
Nu har jag sökt och sökt men hittar inget svar på mina frågor. Kanske ni kan hjälpa mig.

Jag försöker få det här med hierarkiska nyckelord att fungera. Jag har ett nyckelord som heter namn under dessa ligger alla namn som jag taggat bilderna med. Problemet är att när jag klickar på Marie så kommer både Marie och namn med i filen. När jag öppnar den och tittar så står det Manre: Namn istället för bara Marie.

jag har testat att sätta namn i hakklamrar (som man gör i Bridge) Men det funkar inte. Då blir det bara Marie:[namn] istället.

Jag fattar inte hur man gör. Jag vill att i min fil så ska det bara stå Marie, medan i Lightroom så ska det stå Marie > Namn

Hoppas någon orkar svara på detta
 
Alltså, jag måste bara inflika att jag tycker det här med nyckelorden är en jäkla röra! Jag har taggat flera tusen bilder i Bridge. Varit noga med att högerklickat på alla hierarkiska nycklord och valt "uteslut" så de hamnar inom hakparantes. Men När jag tittar på dem i Lightroom så står det så olika. På vissa står det
objekt < båtar men inte namn < Marie utan bara Marie.

Vilken soppa! Vad har jag gjort för fel?
 
Jag vet inte riktigt hur du gjort med dina hirarkiska taggar.
Jag skapar en som heter evenemang och sen en som heter Konserter. Konserter har jag sedan dragit in under evenemang så att man ser trädstrukturen.
Då ser jag även samma trädstruktur under library filter.

Under metadatamenyn kan du exportera och importera keywords.
Så om du precis ska starta med keywords så är det ganska smidigt att bygga sin struktur i en textfil för att snabbare få en bas att arbeta utifrån.

En liten bit av min keywordfil nedan.
Källkod:
Evenemang
	Konserter
		Lambretta
		LOK
		Pet Shop Boys
		Sophie Zelmani
Land
	Brasilien
		Ilha Grande
		Rio de Janeiro
	Cypern
	Danmark
		Roskilde
	England
	Frankrike
		Biarizze
		Marsille
		Paris
	Italien
	Spanien
		Lanzarothe
	Sverige
		Göteborg
			Billdal
			Kungshamn
			Kållered
 

Bilagor

  • keywords.jpg
    keywords.jpg
    63.7 KB · Visningar: 894
Tack, för respons, fast det svarade ju inte på min fråga.

Hur ger jag en fil nyckelordet Brasilien utan att den tar med Land också?
 
Ctrl/höger klicka på nyckleorden i nyckelordslistan. Kryssa för om de ska exporteras eller inte.

Ovanför fältet för varje bilds nyckelord finns en popup-lista där man väljer om man vill se alla nyckelord eller bara de som exporteras.

Glöm inte att spara metadata till fil (cmd/ctrl S) så nyckelord och annat verkligen skrivs ner i bildfilen.
 
Först och främst så löste jag mitt andra problem, att det på vissa nyckelord visades som undernyckeord < Huvudnyckelord och ibland inte.
Det berodde på om jag hade råkat lägga in Marie någon annanstans också så definierade bara lightroom till vilket huvudnyckelord den hörde till.
Jag fick helt enkelt gå igenom och kolla var jag hade råkat göra fel. Nu är det löst.

MEN, jag förstår fortfarande inte hur jag ska tagga mina filer från Lightroom utan att huvudnyckelordet hänger med?

Stina.D:
ctrl + högerklicka eller bara högerklicka gör samma sak, det kommer fram samma meny. I denna meny hittar jag inte lösningen till mitt problem.

Snälla...har någon lösningen? Jag har suttit uppe hela natten, mina ögon faller ut snart!

Min keywordfil:

[Namn]
Marie
Lizzy
osv...
[Objekt]
Hund
Katt
Osv...
[Platser]
Stockholm
Osv...


Jag vill kunna klicka på Stockholm utan att Platser hänger med in i filen. Spelar ingen roll om jag ser den eller ej, jag vill inte ha den där!
 
Sov ett tag och ta tag i det när du är utvilad ;-)

Ett par förtydliganden:

ctrl-klickar gör man på Mac, högerklickar på PC.

När du ctrl/högerklickat på ett nyckelord i Keyword List väljer du Edit Keyword och kryssar för eller bort Include on export.

Överst i Keywording kan du välja mellan:
Keywords and containing keywords – visar alla nyckelord både de som ska skrivas ner i bildfilen och de som ligger ovanför i hierarkin oavsett om dessa ska exporteras eller ej
Will export – nu ser du bara de nyckelord som kommer att skrivas ner i bildfilen och som då kan läsas av andra program.
 
Det går utmärkt att högerklicka på en Mac för samma funktion. Detta under förutsättning att man inte använder originalmusen, snygg men opraktisk.
 
Jag är inte helt säker på att jag fattat rätt.

Är det vid export du vill att bara "Marie" skall bäddas in?

Hur har du inställt "Write Keywords as Lightroom Hierarchy" i export dialogrutan?
 
Hmm, nu kanske du är inne på något som jag missat här.

Var hittar jag den? Allt jag skriver exporteras ju automatiskt till mina filer.

ps (ja, jag vill bara att Marie ska lagras, det funkar i bridge, där syns till och med mina hakparanteser. Men inte i Lightroom.)
 
Sov ett tag och ta tag i det när du är utvilad ;-)

Ett par förtydliganden:

ctrl-klickar gör man på Mac, högerklickar på PC.

När du ctrl/högerklickat på ett nyckelord i Keyword List väljer du Edit Keyword och kryssar för eller bort Include on export.

Överst i Keywording kan du välja mellan:
Keywords and containing keywords – visar alla nyckelord både de som ska skrivas ner i bildfilen och de som ligger ovanför i hierarkin oavsett om dessa ska exporteras eller ej
Will export – nu ser du bara de nyckelord som kommer att skrivas ner i bildfilen och som då kan läsas av andra program.


Jag missade ditt inlägg, förlåt.
Jag skrev i ett inlägg som tydligen inte kom med att jag har testat att bocka av denna ruta, "Include on export". När jag kollar på vad som kommer exporteras så står det inte "namn" med när jag kolla i filen så hänger det irriterande "namn" med i alla fall.
 
Suck

Just nu känns det verkligen som tusenlappar i sjön. Jag struntar verkligen i allt förutom keywords funktionen. Det var det enda jag verkligen behövde. Och nu kan jag inte använda den.

Finns det verkligen ingen som har haft samma problem.
- Jag har bockat av Include on export
- Jag har kollat i Lightroom keywordfil om de översta nyckelorden verkligen ligger i hakparanteser
- Det står i Will Export - rutan att den bara ska Exportera

Men så går jag in i utforskaren och kollar på min fil, och där står det
; Namn
 
Senast redigerad av en moderator:
Nu kollade jag lite mer och det verkar hel skumt. Jag har aldrig använt keywords utanför Ligthroom så jag har inte lagt något större vikt vid att kolla hur det funkar.

När jag nu med Windows utforskaren kollar på tusentals filer som jag exporterat från RAW till JPG så finns det ju i utforskaren en kolumne "Taggar". Jag ser då att allt som oftast är denna tom, trots att jag alltid har minst ett keyword per bild.

Jag provade att exportera om - samma problem. Lustigt är att vissa bilder så kommer keyword med, andra inte.

Om jag i dilogrutan vid export kryssar i "write keywords as Lightroom hierarchy" - ja då kommer keyworden med trots att de inte är i någon hierarchy och trots att när jag väljer "edit keyword tag" sä är "include on export" avbockat. Hur kan det komma sig?

När jag går igenom min keyword list så ser jag nu att en del keywords har include on expoert ibockat, andra inte. Hur kommer det sig? Jag kan inte minnas att jag någonsin har redigerat den här inställningen.

Jag vill normalt sett ha med alla keywords, finns det något trick för att redigare detta på alla keywords på en gång?

Mycket konfunderad - tur jag inte är så beroende av keywords i mina exporterade filer...
 
Hej Marie,
Jag är såklart ingen expert men vill hjälpa till ändå.
Jag har testat fram och tillbaka och tror jag listat ut vad du menar och hur det fungerar.

Om min keywordfil ser ut som följande. Altså det jag kan exportera under Metadatamenyn -> Export Keywords. Detta är det lightroom har i sig och som du ser i det jag gjorde screenshot av i tidigare inlägg.
Källkod:
Namn
	Kalle
	Pelle
Så får jag korrekt resltat i lightroom. Altså Kalle eller Pelle syns ensama i när jag taggat en bild inne i Lightroom. Sparar jag metadata till fil så får jag Kalle;Namn i filen.

Om min keywordfil ser ut som följande
Källkod:
Namn
	Kalle
	Pelle
Kompisar
	Kalle
Så får jag samma resultat som dig. Altså Pelle ser ok ut men Kalle blir "Kalle > Namn" och när jag sparar metadata till fil så får jag Kalle;Namn i filen.

Min slutsats är att du har dubletter som du behöver göra dig av med för att första delen ska fungera. Det tror jag du redan hade listat ut.

Jag tror tyvärr inte det finns en lösning på det sättet som lightroom exporterar taggar när du sparar till din bildfil direkt i lightroom. Däremot är lightroom väldigt lättmanipulerat. Det borde därför vara ganska lätt att bygga en egen exportplugin som sparar metadata på det sätt du vill. Detta kräver dock programmeringskunskaper men det kanske du har? Annars kanske någon annan redan har fixat en plugin.

Ett annat alternativ är att eftersom du köpt programmet kontaktar adobe och framför dina åsikter. Det kanske är fler som vill ha funktionen och få in den i nästa uppdatering?

Vågar jag fråga varför du måste ha metadatan på ett speciellt sätt i bildfilen? Flyttar du informationen mellan olika program?

Angående när du högerklickar i lightroom på ett keyword och väljer edit. De tre checkboxarna som finns där gäller när du gör en backup/exporterar av keywordfilen och har inget med att exportera metadata till bildfilen.

//erik
 
OK, nu har jag testat lite mer.

Jag förstår inte riktigt vad "Write keywords as Lightroom hierarky" har för funktion, jag kör med den avbockad.

Om jag har en Keyword som heter "Djur" och därunder keword Elefant, Tiger, Lejon. Om jag då väljer att editera keyword "Djur" och där bocka av "Include on export", ja då kommer bara respektive art med. Om jag bokcar i så blir det "Djur; Tiger"

Alltså, det verkar funka som det skall, om än en anning "kluddigt".

Kan fortfarande inte förstå varför vissa av mina keywords har include on export avbockat, men men...

Edit: Verkar som om det är "gamla" keywords som jag har avbockat på, kanske beror på någon uppgradering. Förändrades inte Keywordhanteringen i någon av de första versionerna...
 
Senast ändrad:
Angående när du högerklickar i lightroom på ett keyword och väljer edit. De tre checkboxarna som finns där gäller när du gör en backup/exporterar av keywordfilen och har inget med att exportera metadata till bildfilen.

//erik

Är du säker på detta?

Så vitt jag förstår är det just när man exporterar BILDEN som dessa inställningar används.

Men jag kan mycket väl ha fel, har som sagt inte satt mig in så mycket i hur keywords funkar utanför Lightroom.
 
Erik > Tack så mycket för att du försöker hjälpa mig.

Jag är VÄLDIGT pedantiskt när det gäller mina metataggar och detta har jag tacksamt fått äta skörden av i min musikdatabas.

Jag tröttnade på Itunes och valde ett annat system och då var det väldigt behändigt att jag varit noga och sett till att mina taggar var ordnade. (jag har 400 gb musik)

Dels känns det inte bra att logiken inte stämmer. Antingen exporteras namn eller så gör det inte. Jag vill veta hur det kommer se ut när jag har taggat klart mina 300 gb bilder. Jag vill kunna byta system i framtiden utan att det är världens röra i nyckelorden. Om det bara handlade om att Namn åkte med, men det är ju massor av nyckelord som jag har gjort bara för att katalogisera mina nyckelord.

Man är ju orolig. Det handlar om väldig mycket tid man lägger ner på det här och då vill man att det är rätt. Jag får helt enkelt byta system om inte lightroom kan hjälpa mig med det här. Jag vill inte ha nåt strul.

Hmm, jag får fundera på det här.
 
Som jag förstår det så överstyr "Write keywords as Lightroom hierarcy" vad du har anget i "Edit keyword tag" så att om den är förbockad så skrivs hierarkin alltid ut oavsett om "Include on Export" är förbockad eller ej.

Så lösningen om man inte vill ha med hierarkin av nyckelord vid export borde vara:
- Se till att "Include on Export" inte är ikryssad för ord högre upp i hierarkin (i Edit keyword tag fönstret)
- "Write keywords as Lightroom hierarcy" ska inte vara ikryssad vid exporten.
 
Som jag förstår det så överstyr "Write keywords as Lightroom hierarcy" vad du har anget i "Edit keyword tag" så att om den är förbockad så skrivs hierarkin alltid ut oavsett om "Include on Export" är förbockad eller ej.

Så lösningen om man inte vill ha med hierarkin av nyckelord vid export borde vara:
- Se till att "Include on Export" inte är ikryssad för ord högre upp i hierarkin (i Edit keyword tag fönstret)
- "Write keywords as Lightroom hierarcy" ska inte vara ikryssad vid exporten.

Jag förstår inte detta snack om export? Jag ger nyckelord till mina bilder, metadatan skrivs automatiskt i realtid till bilden...
Vad är det här "Write keywords as Lightroom hierarcy"?

Tack för responsen dock
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.