ANNONS
Annons

Hjälp med Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)
Anders,
Jag är inte säker :) det var bara den slutsatsen jag drog av det jag testade. Men jag testade nog inte alla fall. Ska göra lite mer försök när jag får tid!

1303075 sa:
Jag förstår inte detta snack om export? Jag ger nyckelord till mina bilder, metadatan skrivs automatiskt i realtid till bilden...
Vad är det här "Write keywords as Lightroom hierarcy"?

Tack för responsen dock

I ditt första inlägg pratade du om att skriva till fil och det tolkade jag som Export men du kanske menar när du sparar metadata? Jag vet inte om det har betydelse men pratar vi i så fall Raw eller jpeg bilder?

Senast redigerad av en moderator:
Det är som Erik skriver, man måste skilja på vad som skrivs ner i bildfilerna när man väljer att spara metadata och vad som kommer med när man exporterar via exportfunktionen. Jag har varit luddig här.

När man tänker igenom det så är det logiskt. Naturligtvis vill jag ha med allt ner i bildfilerna, även de ord jag använder för att skapa hierarkier. Det är ju troligt att jag vill kunna använda hierarkier även i framtida system och då finns ju hela logiken med i bildfilerna. Men när jag ska skicka iväg en fil till någon annan så vill jag inte ha med mina sorteringsord utan bara själva nyckelorden.

Marie – om du är osäker på hur det fungerar kan du ju alltid öppna bildfilerna i photoshop och kolla under Arkiv/filinformation, så ser du vad som kommer ut ut LR.

Det är som Erik skriver, man måste skilja på vad som skrivs ner i bildfilerna när man väljer att spara metadata och vad som kommer med när man exporterar via exportfunktionen. Jag har varit luddig här.

När man tänker igenom det så är det logiskt. Naturligtvis vill jag ha med allt ner i bildfilerna, även de ord jag använder för att skapa hierarkier. Det är ju troligt att jag vill kunna använda hierarkier även i framtida system och då finns ju hela logiken med i bildfilerna. Men när jag ska skicka iväg en fil till någon annan så vill jag inte ha med mina sorteringsord utan bara själva nyckelorden.

Marie – om du är osäker på hur det fungerar kan du ju alltid öppna bildfilerna i photoshop och kolla under Arkiv/filinformation, så ser du vad som kommer ut ut LR.

Ja, Stina här har svaret på din gåta.

När du trycker Ctrl+S för att spara dina metadata till dina foton så ignoreras bland annat rutan "Include on Export".

Lightroom lyder bara dina val just för export. Så om du exporterar bilder för t ex Flickr eller vad som helst så följer bara namnet "Marie" med, inte din kategori [namn].

Förut tyckte jag detta var dumt, men precis som Stina förklarar så är det bra att kategorin sparas i/med ditt original. Om du byter till ett annat program så finns kategori-nyckelordet redan med i fotot, och det borde bli lättare att få till din nyckelordshierarki igen.

Jag kan bara rekommendera dig att ge Lightroom en chans. Jag har i stort sett också bara använt det för nyckelorden. I början förstod jag inte riktigt vad som hände men nu tycker jag att det är alldeles ypperligt.

[QUOTE1302604]Först och främst så löste jag mitt andra problem, att det på vissa nyckelord visades som undernyckeord < Huvudnyckelord och ibland inte.
Det berodde på om jag hade råkat lägga in Marie någon annanstans också så definierade bara lightroom till vilket huvudnyckelord den hörde till.
Jag fick helt enkelt gå igenom och kolla var jag hade råkat göra fel. Nu är det löst.

MEN, jag förstår fortfarande inte hur jag ska tagga mina filer från Lightroom utan att huvudnyckelordet hänger med?

Stina.D:
ctrl + högerklicka eller bara högerklicka gör samma sak, det kommer fram samma meny. I denna meny hittar jag inte lösningen till mitt problem.

Snälla...har någon lösningen? Jag har suttit uppe hela natten, mina ögon faller ut snart!

Min keywordfil:

[Namn]
Marie
Lizzy
osv...
[Objekt]
Hund
Katt
Osv...
[Platser]
Stockholm
Osv...

Jag vill kunna klicka på Stockholm utan att Platser hänger med in i filen. Spelar ingen roll om jag ser den eller ej, jag vill inte ha den där![/QUOTE]

om man lägger till ordet stockholm (i detta fallet) så syns bara stockholm i lightroom. Så var det inte tidigare om jag minns rätt (kör nu V2.3). då syntes nämligen platser, stockholm även i lightroom. Vilket var lite tydligare tycker jag.

Om du högerklickar på stockholm och väljer "edit keyword tag" bocka sedan ur " export containing keyword" så får du bara stockholm att sparas till filen när du kör "save metadata to file" gäller ju bara jpg, om man kör RAW sparas det väl i medföljande xmp-fil.

om man lägger till ordet stockholm (i detta fallet) så syns bara stockholm i lightroom. Så var det inte tidigare om jag minns rätt (kör nu V2.3). då syntes nämligen platser, stockholm även i lightroom. Vilket var lite tydligare tycker jag.

Nja, så har det nog alltid varit tror jag.

Om du högerklickar på stockholm och väljer "edit keyword tag" bocka sedan ur " export containing keyword" så får du bara stockholm att sparas till filen när du kör "save metadata to file" gäller ju bara jpg, om man kör RAW sparas det väl i medföljande xmp-fil.

Nja igen. "Export containing keyword" gör precis vad det säger, det gäller alltså bara vid export och har ingen betydelse när man sparar metadata.

Kategori-nyckelordet sparas oavsett bock eller ej.

Tack för alla kloka inlägg. Ju mer man tänker på det så är det helt logiskt uppbyggt.

Nu kan jag sova gott! :)

Mvh
Anders

Nja, så har det nog alltid varit tror jag.

Nja igen. "Export containing keyword" gör precis vad det säger, det gäller alltså bara vid export och har ingen betydelse när man sparar metadata.

Kategori-nyckelordet sparas oavsett bock eller ej.

prova på en jpg fil får du se. så fungerar det iaf här och nu. Har precis testat, fungera även på RAW. behöver alltså INTE xportera filen. det räcker att spara metadata. iaf i V2.3

1303075 sa:
Jag förstår inte detta snack om export? Jag ger nyckelord till mina bilder, metadatan skrivs automatiskt i realtid till bilden...
Vad är det här "Write keywords as Lightroom hierarcy"?

Tack för responsen dock

Jag använder Lightroom så att jag börjar med att importera mina RAW-filer. Sedan gör jag justeringar av exponering, beskär, fixar kontrast mm. Därefter EXPORTERAR jag mina bilder till JPG för att ha en "färdig" kopia eller för att kunna skicka som mail eller lägga upp på webben.

Jag får intrycket att du jobbar annorlunda och att du helt enkelt aldrig exporterar dina filer.

Om du kollar under file-export så ser du alternativet "Write keywords as Lightroom hierarchy" men det är säkert inte den inställningen som är problemet för dig.

prova på en jpg fil får du se. så fungerar det iaf här och nu. Har precis testat, fungera även på RAW. behöver alltså INTE xportera filen. det räcker att spara metadata. iaf i V2.3

Haha, du har ju banne mig rätt! (Jag har v2.2.) Jag har nog bara experimenterat med "Include on Export" och "Export synonyms" och utgick från att det tredje "Export"-alternativet funkade likadant.

Det betyder att Lightroom är inkonsekvent i sitt beteende:

- "Export containing keywords" gäller både vid export och Ctrl+S.

- "Include on Export" gäller bara vid export, ignoreras vid Ctrl+S.

- "Export synonyms" funkar också bara vid export. Synonymer sparas aldrig till originalet.

JA! Tack!

Nu kan vi nog alla sova gott. Tack tina, du förklarade det perfekt.

Nu har jag dock ett litet sista fråga. Bridge har INTE sparat "Namn" på mina tusentals filer i filernas metadata. Ska jag markera alla mina filer och välja "save metadata to file" nu...

Vågar jag det haha.

1303149 sa:
Nu kan vi nog alla sova gott. Tack tina, du förklarade det perfekt.

Nu har jag dock ett litet sista fråga. Bridge har INTE sparat "Namn" på mina tusentals filer i filernas metadata. Ska jag markera alla mina filer och välja "save metadata to file" nu...

Vågar jag det haha.

Vad är det du vill göra? Migrera från Bridge till Lightroom?

Vad du än bestämmer dig för: testa på ett par filer först! :D

Om du kollar under file-export så ser du alternativet "Write keywords as Lightroom hierarchy" men det är säkert inte den inställningen som är problemet för dig.

denna inställninger ger mig ingen skillnad vad jag kanse. oavsett ikryssad eller inte kommer alla keyword med vid en export från raw til jpg???

naylor83 sa:
Det betyder att Lightroom är inkonsekvent i sitt beteende:

- "Export containing keywords" gäller både vid export och Ctrl+S.

- "Include on Export" gäller bara vid export, ignoreras vid Ctrl+S.

ja det verkar väl iof lite "klantigt" skrivet. Bra vi redde ut det iaf :)

denna inställninger ger mig ingen skillnad vad jag kanse. oavsett ikryssad eller inte kommer alla keyword med vid en export från raw til jpg???

Om du alla dina keywords är i bockad för att exporteras, ja då gör det ingen skillnad.

Om däremot något keyword är exkluderat från att exporteras, ja då kommer det att ge skillnad.

Se post #19 från Joakim.

Taggar ni era RAW filer? Då blir det ju dubbelt så stort antal keywords.

I listan står det ju 3780 brevid nyckelordet Namn. Om jag hade nyckelordsmärkt RAW filerna så skulle ju det stå 7560 där.

Eller kan man få lightroom att bara räkna ifrån en viss katalog? Det spelar ju ingen roll vilken katalog jag står i, den talar ju om hur många filer som fått nyckelordet totalt i hela databasen.

Nu höll jag på att skriva nyckelhålsmärkt haha!

ps. Självklart kommer jag inte öppna Bridge något mer, om jag bara kan bli bra kompis med Lightroom. Jag är svårflörtad och konservativ! Brukar hålla mig till ett arbetsflöde.

Bridge känns lite överspelat nu.

Jag taggar självklart mina orignalfiler, varför skulle man inte göra det?

Jag jobbar dock inte i något annat program så det blir inget "dubbelräknande" (bortsett från virtual copies).

De bilder jag exporterar från Lightroom läser jag INTE in i databasen.

1303164 sa:
Taggar ni era RAW filer? Då blir det ju dubbelt så stort antal keywords.

I listan står det ju 3780 brevid nyckelordet Namn. Om jag hade nyckelordsmärkt RAW filerna så skulle ju det stå 7560 där.

Eller kan man få lightroom att bara räkna ifrån en viss katalog? Det spelar ju ingen roll vilken katalog jag står i, den talar ju om hur många filer som fått nyckelordet totalt i hela databasen.

Nu höll jag på att skriva nyckelhålsmärkt haha!

ps. Självklart kommer jag inte öppna Bridge något mer, om jag bara kan bli bra kompis med Lightroom. Jag är svårflörtad och konservativ! Brukar hålla mig till ett arbetsflöde.

Bridge känns lite överspelat nu.

Tror tyvärr inte det går att begränsa vilka mappar som räknas. Men du kan ju om du vill skapa två olika kataloger.

Om du vill ta med nyckelordsstrukturen så kan du skapa en kopia av den ena och sedan importera de nya bilderna och ta bort de gamla. (I kopian.)

Jag har jobbat en del med detta:

Tidigare framkallade jag mina råfiler med Canon Raw Image Task och katalogiserade JPEG-filerna i Lightroom.

Nu har jag övergått till att bara ha mina råfiler i Lightroom (Och målet är att jag inte ska ha några JPEG-filer som bara ligger. De exporteras vid behov.)

Det innebar att jag var "tvungen" att överföra nyckelord, titel, bildtext, m m, från varje enskild JPEG-fil till varje enskild råfil. :D Om du vill kan du läsa den långa versionen här: http://davidnaylor.org/blog/2009/01/major-lightroom-project-completed.html

Bra kortkommandon: Ctrl+Shift+Alt+C och Ctrl+Shift+Alt+V

Aha, intressant. Ska läsa igenom det där.

Men jag har haft det så jättelänge, att bara ha RAW filer. Jag vet inte varför jag inte känt att det varit ett klockrent sätt att jobba på.

Men det är först nu som jag börjat nyckemärka och jag började med JPG.

Finns det något sätt för lightroom att kopiera nyckelord till en fil som heter likadant, fast med en annan filändelse?

Att exempelvis filen 080403_0005.CR2 i mappen ORGINAL/2008/april ärver nyckelorden från filen 080403_0005.JPG i mappen URVAL/2008/april

Annars känns det lite jobbigt att ångra sig, ja menar jag har också alla mina RAW bilder icke nyckelmärkta.

Jag gör precis motsatt. Jag sätter keywords på alla mina Raw filer först. Oftast gör jag ingen JPG konvertering alls utan först när jag behöver det. En redigerad raw ser ju andå precis ut som en JPG och jag kan skriva ut direkt från dem.
Dessa lägger jag i en under katalog till originalen som heter Developed. De ärver då raw filernas keywords.
Vill jag senare bara se alla Raw filer använder jag filter funktionens Filetype först, sedan Keywords.

mmm, jag har haft det exakt så hela året, men inte blivit vän med det.

Vet inte varför? Min Man säger att han vill ha bilder och jag har gjort fina actions i photoshop som man kunnat anropa från bridge (hade inte lightroom)

Men ändå var det något i arbetsflödet som gjorde att det inte kändes snabbt.

Jag trodde väl kanske att det skulle gynna mig med JPG filer som jag kan öppna lite när jag vill, redigerad dem (utan att behöva spara kopia...bara spara dem rakt av redigerade) Märka med nyckelord, Rent och prydligt, ingen blandning av filformat (tiff, psd, RAW) Nu sparar jag alla mina kreativa montage, Redigerade TIFFAR som publicerats i tidningen, Orginal filer mm i En katalog, och bara färdiga JPG filer i en.

Vill jag göra om en bild så får jag framkalla en ny.

Är jag fast i negativtänket kanske? haha...Men så arkiverade jag mina negativ tidigare. Jag satt ju inte och bläddrade i dem, monterade dem i scrapbooks mm.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar