Annons

Hjälp med Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)
1303178 sa:
Finns det något sätt för lightroom att kopiera nyckelord till en fil som heter likadant, fast med en annan filändelse?

Att exempelvis filen 080403_0005.CR2 i mappen ORGINAL/2008/april ärver nyckelorden från filen 080403_0005.JPG i mappen URVAL/2008/april

Annars känns det lite jobbigt att ångra sig, ja menar jag har också alla mina RAW bilder icke nyckelmärkta.

Nej inte som jag känner till. Och hittar du ett nu så kommer jag att slita mitt hår. För såhär gjorde jag:

Jag gjorde collections där jag la både mina råfiler och motsvarande JPEG-filer. Sedan sorterade jag efter namn, så att det blev varannan råfil, varannan JPEG.

Sedan tryckte jag Ctrl+Shift+Alt+C, Enter, högerpil, Ctrl+Shift+Alt+V, högerpil. 7 700 gånger. :)
 
Senast redigerad av en moderator:
Hahahahaha!!

Skönt att höra att det finns fler neurotiska människor.

Tänk om man kunder räkna ut alla timar man ägnat åt sortering och arkivering, man skulle nog bli mörkrädd.

Men seriöst, startar jag det här projektet och blir sittande i veckor med en klipp- och klistrauppgift så tar nog gubben min ut skillsmässa!

Jag ska nog programmera något som gör det åt mig. Det borde inte vara så krångligt. Det är ganska simpelt eftersom den bara ska kopiera över från en fil på ett ställe till en annan med exakt samma mapp namn och filnamn (förutom filändelsen och startmappen)
 
1303198 sa:
Men seriöst, startar jag det här projektet och blir sittande i veckor med en klipp- och klistrauppgift så tar nog gubben min ut skillsmässa!

Jag ska nog programmera något som gör det åt mig. Det borde inte vara så krångligt. Det är ganska simpelt eftersom den bara ska kopiera över från en fil på ett ställe till en annan med exakt samma mapp namn och filnamn (förutom filändelsen och startmappen)

Jag är nygift och det gick bra. :)

Wow, ja kan du programmera något så vore ju det en underbart smidig lösning. Lycka till!
 
Senast redigerad av en moderator:
Eftersom Lightrooms katalog är en standard SQLite-databas så finns det i princip oändliga möjligheter att lösa såna här problem utanför LR.
 
Hej Marie

Använder LR 1.4 och har många bilder och taggar i min katalog. Jag har också haft problem med att keywords ovanför i hierarkin kommer med och ibland vill jag inte ha med det. Jag har testat fram och tillbaka i LR och kommit fram till att det är "Export Containing Keywords" som påverkar detta. Jag har många gånger högerklickat på nyckelordet i listan och fått klicka ur detta.
Ibland skapar jag nya kewords i en textfil och importerar till LR, då är denna ruta ikryssad. Har försökt läsa mig till hur hierarkiska KW fungerar men inte hittat nåt om just detta.

Finns KW redan skrivet till bilden så hjälper det inte alltid med att klicka ur rutan och spara om. Ta bort KW och spara, och sedan lägga dit det igen brukar fungera.

Ett tips!
Gör en liten katalog och bilder som du bara använder för test och sedan kan slänga bort. Då kan du pröva hej vilt utan att riskera dina riktiga bilder och katalog.

Misströsta inte, det går att lösa!

Mvh Lotta
 

Bilagor

  • Edit_Keyword_Tags.jpg
    Edit_Keyword_Tags.jpg
    11.6 KB · Visningar: 145
En sista sak...

Nu har jag strukturerat om lite. Men en ska funkar fortfarande inte. Om jag har en hierarki likt följande

Innehåll
...Djur
......Hundar
.........Golden Retriver
............Lizzy

Det hade varit smutt och kunna klicka på Lizzy och få med allt uppåt i ledet utan innehåll.

Går det? Jag fattade det som att jag valde "Edit keyword tag" och sen "include on export" på alla utan innehåll. Men det blir ett minustecken på alla utan den jag klickar på.
 
Går det inte att väla att det ska skrivas

Innehåll; Lizzy > Golden retriever > Hundar > Djur

Om ni förstår vad jag menar.
 
1306173 sa:
Det hade varit smutt och kunna klicka på Lizzy och få med allt uppåt i ledet utan innehåll.

Vad menar du med "klicka på Lizzy"? Om du visar Keywordlist och klickar ute till höger så filtrerar du på det ordet.

1306173 sa:
Går det? Jag fattade det som att jag valde "Edit keyword tag" och sen "include on export" på alla utan innehåll. Men det blir ett minustecken på alla utan den jag klickar på.

Om du har alla i hierarkin markerade "include on export", ja då kommer de med vid exporten.

Exempel:

Jag har en simpel hierarki. Jag har ett keyword "Djur", under dessa har jag keywords "Katt", "Hund" osv.

Om jag taggar en bild med "Katt" och epxorterar den, ja då kommer JPG-filen innehålla keworden "Katt"; "Djur" när jag kollar på den i Windows utforskaren. Dvs båda keyworden skrivs ut fast jag egentligen bara taggat det med ett. Detta eftersom de utgör en hierarki och alla i kedjan är markerade "include och export".
 
Senast redigerad av en moderator:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.