Annons

Hjälp med köp av min alldeles första digitala systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

ansen

Ny medlem
Hej jag är ny här och jag kommer säkert med frågor ni sett tusen gånger förr.

Jag är en total novis när det kommer till kameror men tycker om att ta kort...hehe

Jag ska åka till Amerikat och tänkte passa på att köpa mig en kamera när jag är där, för de är ju hysteriskt mycket billigare.
Har kikat runt lite vad som finns och läst lite om dem men jag blir inte klokare för det.

Mina frågor är följande:

- Vad är skillnaden mellan Point & Shoot advanced och Digital SLR förutom priset. Spelar det så stor roll för mig som ska köpa min första systemkamera? Läste att SLR kameror tar snabbare kort!? Är det enda skillanden?

- Jag vill inte lägga en hel förmögenhet på en kamera och undrar därför vilken kamera att välja som funkar bra för en novis.

Tack :eek:)

Om du jämför en godtycklig systemkamera med en godtycklig kompaktkamera så är det i princip alltid som så att systemkameran är bättre på precis allt utom möjligheten att stoppa den i fickan.

Hej,
Vilken typ av fotografering vill du ägna dig åt? Har du någon idé om vad du vill att din kamerautrustning skall göra för dig? Hur mycket stålar vill du investera? (investera är INTE samma sak som att bränna)

Hej jag är ny här och jag kommer säkert med frågor ni sett tusen gånger förr.

Jag är en total novis när det kommer till kameror men tycker om att ta kort...hehe

Jag ska åka till Amerikat och tänkte passa på att köpa mig en kamera när jag är där, för de är ju hysteriskt mycket billigare.
Har kikat runt lite vad som finns och läst lite om dem men jag blir inte klokare för det.

Mina frågor är följande:

- Vad är skillnaden mellan Point & Shoot advanced och Digital SLR förutom priset. Spelar det så stor roll för mig som ska köpa min första systemkamera? Läste att SLR kameror tar snabbare kort!? Är det enda skillanden?

- Jag vill inte lägga en hel förmögenhet på en kamera och undrar därför vilken kamera att välja som funkar bra för en novis.

Tack :eek:)

Du kan använda sökfunktionen för att få fram alla trådar om just dina frågor, men några snabba svar:
* en DSLR ger bättre bildkvalitet pga av att sensorn som "gör" bilden är mycket större
* bilder i mörker blir mindre gryniga med DSLR
* en DSLR ställer skärpan snabbare och är snabbare på att ta bilderna - när du ser bilden du vill ha är chansen större att du hinner fånga den
* du kan ta flera bilder mycket snabbare

Nu kommer kanske andra uppfattningar, men om du inte tycker en systemkamera är för stor så att risken är att du lämnar den hemma, så är systemkameran helt enkelt bättre på nästan allt.

Kompaktkameror har två stora fördelar: smidigheten och att man ofta kan få större zoomomfång än med systemkameran och dess standardoptik.

Prismässigt kan en avancerad kompaktkamera t o m kosta mer än en enkel systemkamera, fast systemkameran ändå tar bättre bilder.

Min tanke är en att investera i en kamera som jag kan använda för att kunna ta porträtt, bra bilder på mina resor och i sociala sammanhang. Med andra ord de mesta... och som sagt jag är nybörjare och vill mest bara ha roligt med kameran och kunna ta vackra bilder på min fritid.

Jag tittade just på Canon EOS 1000D den kostar runt 4000 kr på Best buy i USA

Sen har jag också tittat på Nikon P90 vilken kostar ca 2800 kr i amerikat.

och Sony DSLR-A230L vilket kostar runt 3100 kr i usa.

Jag är helt lost, vet inte skillnad på nånting utan försöker läsa mig till vad som skulle vara bra för mig men det finns så mycket att välja mellan.

Prismässigt kan en avancerad kompaktkamera t o m kosta mer än en enkel systemkamera, fast systemkameran ändå tar bättre bilder.

Ja, efter att ha tittat runt lite så har jag sett att det iblad är så.

Och kanske är det också så som du säger att kameran lämnas hemma eftersom man som sagt inte bara kan stoppa den i fickan.

Hm...men om man skulle satsa på en schysst kompaktkamera, vilken skulle isåfall det vara? Läste mig till att Nikon P90 ska vara bra men då är det precis som du säger nästan i princip samma pris som en enklare systemkamera...

Kompakt: Canon S90 är riktigt bra
System: Nikon D90 är riktigt bra

Det tråkiga med USA-versioner av Canon's enklare systemkareror är att de heter EOS Rebel??? over there, men EOS ???D här hemma.

Kompakt: Canon S90 är riktigt bra
System: Nikon D90 är riktigt bra

Det tråkiga med USA-versioner av Canon's enklare systemkareror är att de heter EOS Rebel??? over there, men EOS ???D här hemma.

Nikon D90 är lite över gränsen för vad jag hade tänk lägga på en kamera.

Känner du till Sony DSLR-A230L och Canon EOS 1000D och har du något att säga om dessa?

Tycker att Jesper Lundgren sammanfattar det rätt bra.

Men missar en punkt.
När man har köpt en kompaktkamera så är det klart, man har handlat färdigt, kanske en separat blixt också.

Riktigt så är det kanske inte med en systemkamera.

Visst, man kan köpa en kamera & ETT objektiv men sedan börjar man inse att man gärna vill ha det DÄR OCKSÅ.

Känner du till Sony DSLR-A230L och Canon EOS 1000D och har du något att säga om dessa?

Har ingen koll på Sonys produkter.

Canon EOS 1000D är helt OK, gärna tillsammans med ett EF-S 18-55 IS objektiv. Observera att objektivet måste heta IS, det finns en enklare variant som inte heter IS och det är bara skräp. Köp INTE det!

För ytterligare $100 får du en EOS 450D istället för en EOS 1000D med motsvarande objektiv, väl värt pengarna tycker jag.

Jämförelse mellan olika modeller är svårt, för å ena sidan finns det förespråkare för olika märken, å andra sidan blir resultatet - bilden - ganska likartat. Grundrådet är alltid att känna sig för, t ex hos underbara BHphoto i NY, och se vilken kamera som känns bäst när man testar. Att trivas med sin kamera är viktigare än man kan tro.

Annars tror jag A-550 är bättre än 500D som är bättre än 1000D som är bättre än A-230 som är bättre än..osv. En kamera jag tror hårt på är Pentax K-x som med två objektiv kan hittas för under 5000 inklusive lokal skatt. Riktigt mycket för pengarna, och kanske 4000 om man nöjer sig med ett objektiv.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto