Annons

hjälp med inställningar!

Produkter
(logga in för att koppla)

pussystar

Ny medlem
vet inte vilken tråd jag ska ta detta i. svår fråga. jag har precis köpt en begagnad kodak DX6490. jag har tittat på nätet och sett folk med samma kamera som tagit otroliga bilder med den. där är särskilt en tjej jag fastnat för som har en likadan kamera som tar fantastiska bilder. jag är ganska ny på det här med foto bara.

nedan är ett exempel på en bild hon tagit.
http://u.helgon.net/g/{C4B/{C4B...0A3D44EC}.jpg

hur vet man vad hon har för inställning på sin kamera? vi har samma kamera. jag älskar färgerna!

Jacqueline, I hate to break this to you, men modellen på kamera har väldigt lite, knappt något, att göra med hur ens bilder blir.

Ljuset när du fotograferar och inställningar som bländare, iso och tid är det viktiga när du fotograferar, modellen på kamera betyder i praktiken ingenting, (förutom att du med kameror som har speciella egenskaper som tex väldigt hög iso, stor sensor, hög upplösning och annat kan ta bilder som är svåra eller omöjliga att få med andra kameror).

Inställningarna som en bild är tagen med kan ibland finnas kvar i den så kallade EXIF-datan som kameran lägger med i bildfilerna. Den kan ses i tex photoshop. (den visas ibland på Flickr oxå)

Nu funkar inte länken du skrev, så det är svårt att veta vad du strävar efter, men om det är färgerna som är viktigast så brukar man fixa det mesta av det i Photoshop.

hej!
nej självklart har inte modellen något med bilden att göra. jag formulerade mig mig dåligt. tjejen på bilden är hon som tar bilderna är också fotografen, det var det jag menade.

http://www.onlinecenter.nu/?52728080109073122

denna länken kanske fungerar istället

bilden ser liksom lite gammal ut. om du förstår vad jag menar. jag gillar färgerna och det här dimmiga

Den bilden har Exif data kvar så ladda ner den till din dator och öppna den i ditt bildbehandlingsprogram kan du se vilka instlällningar som användts. I det här fallet 1/64 och f2.8

Sedan kan det vara så att färger, kontraster mm är justerade i efterhand i datorn, det ser du inte i EXIF.

Personligen gillade jag inte alls bildens färger men smaken är ju olika! :)

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar