Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med inköp för nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)

Patrik Bylund

Aktiv medlem
Tänkte slänga ut en liten fråga. Jag är en enkel nybörjare som står helt kameralös sedan min dåvarande kompaktkamera tappades bort. Funderade då på att köpa en digital systemkamera, men insåg att jag inte har råd med det just nu. Så vad jag grunnar på nu, är att köpa mig en analog systemkamera, samla på mig lite objektiv och annan utrustning, för att sedan enbart byta till ett digitalt hus.

Lutar mest åt Canon, eftersom jag använt dem förut, samt att begagnatmarkanden där verkar vara stor.

Nu till frågan: Min budget är max 5000 kr. Jag vill gärna kunna fotografera natur samt på blommor, eftersom jag är botaniskt intresserad.
Vad är egentligen vettigast: att köpa en relativt ny billig kamera, tex EOS 300, eller köpa ett bättre hus, kanske en EOS 30 eller EOS 5 och få mindre pengar till objektiv. Eller kanske en riktigt billig som EOS 600, som verkar gå för under 1000 kr.

Vilka objektiv ska jag rikta in mig på?

Ja, onekligen billigt. För väl ringa en pling imorgon. Det är ju inte precis några pengar det handlar om.

Då får jag ju 4 kkr över att köpa annat för. Skulle ju vara trevligt med ett makro så man kan fota dom där små blomuslingarna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar