Annons

Hjälp med HDR

Produkter
(logga in för att koppla)

Tomte0

Aktiv medlem
Hej!
Jag har litet problem som jag har kört fast rätt hårt på.
Det är så att jag försöker lära mej lite HDR, Jag tror att jag har fått till den skapligt bra för att vara den första bilden.

Det som syns på bilden syns över hela sjön och jag vet inte hur jag ska göra för att få bort det?
Problemet visas på bilden:

Vet inte riktigt mer vad jag ska skriva som kan va för hjälpmedel åt er, så fråga gärna om det är något.
jag håller på att jobba med bilden i Photoshop.

PS: jag gissar på att jag skriver i rätt forums tråd annars får Mod flytta!

Tack i för hand

Mvh / johan

Om nån av din aoriginalbilder inte har dessa bitar av överexponering ka du ju lägga på denna i ett eget lager och maska fram de valda delarna.

Annars kan du ju måla over "fläckarna" med den vit färg.

Bilagor

• fs_blnk_fix.jpg
    fs_blnk_fix.jpg
    66.4 KB · Visningar: 305
Senast ändrad:
Jonnossi: jag använder mej enbart Photoshop.
När jag tog bilderna så använde jag mej av Exponeringskomp/AEB-inställning som gav mej en mörkare, en ljusare och en normal bild, sen dom övriga inställningarna för att få en bra bild.
Sen när jag kom hem la jag in dom på datorn körde jag bara upp den i HDR vilket photoshop la ihop dom här 3 bilderna.
Jag gjorde inga för inställningarna på bilderna samt.

pellepiano
hmm kan ju vara en variant värt att pröva.. =)

Det som syns på bilden syns över hela sjön och jag vet inte hur jag ska göra för att få bort det?

Problemet är att du inte har tillräckligt omfång i bilderna, samt att HDR-tekniken i PS (ännu) inte är bra nog att hantera sånt här. Lägg till det att den de-ghosting som finns i PS inte är särskilt vass så är detta ett vanligt fenomen när man ger sig på

Gissningsvis skulle Photomatix ge dig ett bättre alternativ (även om du skulle få jobba som ett litet djur med selektiv de-ghosting.)

Vad som händer är att när vattnet rör sig mellan exponeringarna så flyttar sig reflektionerna, och du får utbrända partier på olika ställen. Dessutom gissar jag att du inte på någon bild faktiskt har en exponering som inte bränner ut något överhuvudtaget, det finns troligen en del partier som är utbränt även i din kortaste exponering.

När jag själv ger mig på vatten/reflektiva motiv använder jag som regel 5-9bilder i min gaffling. Dock så har jag ett kamerahus som klarar av dessa 9 bilder på ganska exakt en sekund, vilket hjälper till att minimera skakningsoskärpan och rörelseoskärpan. Jag brukar sällan ANVÄNDA mer än 4 bilder i min HDR, men jag vill ha betydligt mer än tre stegs förskjutning på omfånget.

Om man inte är ute efter den look som tonemappningen i photomatix ger, så tycker jag att det är mycket bättre att ta den bästa exponeringen av de tre av vattenytan och klistra in som ett nytt lager och maska fram bara vattenytan. Alltså blanda en normal exponering med resten av HDR-bilden. Personligen gillar jag inte tonemapp-looken, så för min del brukar jag försöka att få HDR-bilder att se 'normala' ut. Då är det klockrent att maska in bitar från någon av de tre originalexponeringarna. Speciellt på rörliga grejor som vatten, stora lövverk eller motorvägar.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto