Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp.. [med gröna fläckar i vissa bilder]

Produkter
(logga in för att koppla)
Har en Nikon D60 och just nu sitter det ett Nikon AF-S 50mm f/1.4G på.

Det blir gröna lysande prickar på bilderna jag tar. De syns direkt i kameran. Vad kan det vara?

Bilagor

• DSC_0326ps.jpg
    DSC_0326ps.jpg
    17.6 KB · Visningar: 2,439
Du har väl ett UV-filter e dyl på. Filter ger extra reflexer i motljus. Nattbilder har i princip alltid motljus.

Släng filtret i sjön eller behåll (i väskan!) tills du ska fota på stranden där det flyger saltvatten och sand.

Tusen tack!
Jag tror jag stoppar filtret i väskan ;-)
Tänkte aldrig på att det kunde vara det..

Vill bara för ordningens skull påpeka att det gjorts åtskilliga tester i många olika fototidningar och medier i övrigt utan att man kunnat påvisa att filter skulle påverka vare sig reflexer eller skärpa. Till och med billiga "skräpfilter" klarade sig så pass bra att man måste anstränga sig för att över huvud taget upptäcka någon skilnad. Motljusskyddet kan naturligtvis vara bra, inte minst för att skydda objektivet för lättare stötar o dyl. Däremot är det min uppfattning att dessa är alltför grunda för att över huvud taget ha någon effekt. Personligen har jag slutat att använda dem eftersom de flesta har en jä....la förmåga att hela tiden ramla av. Det är bättre att i så fall skugga kameran med någon handhållen tidning e dyl utanför bild. Sätt du på filtret igen så har du ett bra skydd ifall någonting skulle hända. Ett filter är billigare än att åtgärda hack och repor på linsen. Överstråling vad gäller motljus är någonting vi för leva med och i viss mån anpassa oss efter när vi tar bilden. Ändra "kameravinkeln" något så kommer du att upptäcka att det blir skilnad, till det bättre eller sämre. Sedan återstår bara att photoshopa bort resten om man tycker att det stör. Din bild tyckte jag var mycket bra som den var och inte störde jag mig på det du kallar gröna punkter.
Mvh
JB

Beror helt på objektivets konstruktion och förstås filtret. Vissa är mer känsliga än andra. Jag hade ett Minolta 28/2.8 en gång i tiden som var HELT omöjlig att använda med filter vid gatufoto kvällstid...behövdes inga tester för att komma fram till den slutsatsen.

Vill bara för ordningens skull påpeka att det gjorts åtskilliga tester i många olika fototidningar och medier i övrigt utan att man kunnat påvisa att filter skulle påverka vare sig reflexer eller skärpa. Till och med billiga "skräpfilter" klarade sig så pass bra att man måste anstränga sig för att över huvud taget upptäcka någon skilnad. Motljusskyddet kan naturligtvis vara bra, inte minst för att skydda objektivet för lättare stötar o dyl. Däremot är det min uppfattning att dessa är alltför grunda för att över huvud taget ha någon effekt. Personligen har jag slutat att använda dem eftersom de flesta har en jä....la förmåga att hela tiden ramla av. Det är bättre att i så fall skugga kameran med någon handhållen tidning e dyl utanför bild. Sätt du på filtret igen så har du ett bra skydd ifall någonting skulle hända. Ett filter är billigare än att åtgärda hack och repor på linsen. Överstråling vad gäller motljus är någonting vi för leva med och i viss mån anpassa oss efter när vi tar bilden. Ändra "kameravinkeln" något så kommer du att upptäcka att det blir skilnad, till det bättre eller sämre. Sedan återstår bara att photoshopa bort resten om man tycker att det stör. Din bild tyckte jag var mycket bra som den var och inte störde jag mig på det du kallar gröna punkter.
Mvh
JB

skulle vilja se några sådana tester .. jag som nybörjare kan tom utan problem ge bevis på att tar du kort i mörker med ljuspunkter i så ger filtret ofta (nästan jämt) reflexer. tar alltid av filtret vid mörkerfotografering.

dessa genomen kan uppstå annars med mellan linserna i objektivet men inte lika stor risk.

Mvh
JB

Lustigt, jag har gjort precis tvärt om. Slutat med filter och börjat med motljusskydd. Filter är för övrigt inte så billiga och skulle det värsta hända är frontlinen relativt enkel att byta.

Prova följande:

1) sätt kameran på stativet på kvällen, rikta mot men inte exakt rakt emot ett par gatlampor. Ta en bild med filter och en utan. Du kommer se att bilderna med filter ger fler reflexer.

2) ställ upp kameran så solen når frontlinsen med motljusskyddet av men inte med skyddet på. Notera att kontrasten i bilden är högre med motljusskyddet på.

Att skugga med handen är det bästa men det kan man bara om man har tid och exakt koll på var solen är.

Senast ändrad:
Jag har upplevt flera gånger att filter ger flare etc oavsett om det är hasselblads filter,lee,cokin,hoya. Personligen tycker jag att skylight och allt vad det heter för att skydda objektiven är ett ofog som bara påverkar bilden negativt.
Jag använder filter när det tillför något antingen ett polfilter eller avtonat filter. På analoga tiden Dia film körde jag även varmare,kallare filter typ 81c,85 etc men idag så är det bara pol samt avtonat som kan vara bökigt att ersätta i ps.

Snacket om att skydda gluggarna med ett filter tycker jag inte stämmer jag har fått en repa på en glugg på 20 år o jag använder aldrig skyddsfilter utan det viktiga är att man alltid sätter på objektivlocket när man lägger när optiken i väskan. Det som kan skydda är att du har en proglugg som oftast har bra motljusskydd som tar upp dom flesta smällar.
Till din fråga vad som orsakar gröna fläckarna det är antingen ett filter eller taskiga motljusegenskaper på din optik.

Alla dessa uv,skyligt filter tycker jag är trams i 99% av fallen, står du på ett högt berg då kan du behöva det annars inte. Det är mest fotoaffären som vill tjäna pengar på merförsäljning när du köper optiken. Jag har gått på det en gång för länge sedan men märkte snabbt att det är inget att ha.

Mvh
JB

Tack så mycket!
Tog några bilder på olika saker och de där gröna prickarna är där hela tiden. På en svart jacka tex. Det är som ett pärlband av gröna prickar.Tycker det förstörde bilderna totalt..

Nu är den här bilden väldigt suddig.. blev så sur när jag upptäckte de gröna prickarna så jag fotade allt jag såg bara för att se om de alltid kom med. Vilket de gjorde..

Bilagor

• DSC_0317ps.jpg
    DSC_0317ps.jpg
    15.2 KB · Visningar: 2,241
Tack till alla er som gett råd och kommit med tips :)

Kan meddela att jag tagit bort mitt UV-filter (Kenko) och de gröna prickarna slutade visa sig :)

Tack för all hjälp! Det är inte så lätt att vara okunnig och ny ;-)

Tack till alla er som gett råd och kommit med tips :)

Kan meddela att jag tagit bort mitt UV-filter (Kenko) och de gröna prickarna slutade visa sig :)

Tack för all hjälp! Det är inte så lätt att vara okunnig och ny ;-)

Det är nu man ska vara ödmjuk och låta bli att säga "vad var det jag sa" :)

Men som du såg är det ett hett debatterat område. Och du gjorde rätt
; provade själv.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar