FlyerOne
Aktiv medlem
Åtskilliga? Knappast, möjligen några, men det har definitivt gjorts betydligt fler där man HAR kunnat påvisa att filter kan ge reflexer, och att vissa (främst billiga) filter även kan försämra skärpan tydligt.Vill bara för ordningens skull påpeka att det gjorts åtskilliga tester i många olika fototidningar och medier i övrigt utan att man kunnat påvisa att filter skulle påverka vare sig reflexer eller skärpa. Till och med billiga "skräpfilter" klarade sig så pass bra att man måste anstränga sig för att över huvud taget upptäcka någon skilnad.
...
Fel, de HAR effekt. Det finns massor av olika motljusskydd som är olika djupa och olika skarpt vinklade, och dessa har givetvis OLIKA mycket effekt. När det gäller zoomobjektiv så blir det ju mera problematiskt eftersom bildvinkeln inte är konstant. Tillverkarna struntar oftast i detta problem och nöjer sig med att bara göra motljusskyddet tillräckligt vitt (brett) för att inte vignettera i det mest vidvinkliga läget, vilket medför att det blir tämligen ineffektivt i teleläget. Själv brukar jag ta med mig något extra motljusskydd med snävare "avskuggningsvinkel" (som jag plockar från något av mina fasta teleobjektiv), och använda när jag zoomar in till teleläge....
Motljusskyddet kan naturligtvis vara bra, inte minst för att skydda objektivet för lättare stötar o dyl. Däremot är det min uppfattning att dessa är alltför grunda för att över huvud taget ha någon effekt.
...
De flesta? Definitivt inte enligt min erfarenhet. Jag har haft ETT motljusskydd som har suttit lite dåligt. Det finns ett antal olika sätt att montera motljusskydd, och dessa kan ju sitta lite olika bra. Jag har objektiv med "inbyggt" motljusskydd, dvs. har en väldigt djup front, som t.ex. Tamron 90/2,8 Macro (vilket definitivt inte kan ramla av), fasta objektiv med integrerade framskjutbara skydd (har heller aldrig ramlat av), skydd som skruvas fast i filtergängan (skulle teoretiskt sett kunna gänga upp sig och ramla av, men har aldrig hänt mig), skydd som monteras med bajonettfattning (har inte heller ramlat av från något av mina objektiv) samt clip-on skydd. Av den sistnämnda typen har jag i och för sig haft ett motljusskydd som ramlade av några gånger, men då var detta ett billigt begagnat piratobjektiv som dessutom inte hade behandlats särskilt väl av sin förre ägare (det följde med i ett paket med andra, bättre objektiv - så detta piratobjektiv var ett rent "avskrivningsobjekt")....
Personligen har jag slutat att använda dem eftersom de flesta har en jä....la förmåga att hela tiden ramla av.
...
Detta försöker väl alla göra vid motljusstagningar, men inte ISTÄLLET för motljusskydd, utan i kombination med....
Det är bättre att i så fall skugga kameran med någon handhållen tidning e dyl utanför bild.
...
Edit: Detta var alltså ett svar på inlägg #8, och jag hade då inte läst att andra redan hade svarat på flera av dessa punkter.
Senast ändrad: