Annons

Hjälp med fotografering i mörker.

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag vill fotografera i mörker, men ej använda blixt för att få den rätta känslan. Saken är den att då måste man ofta ha en exponeringstid på flera sekunder. Bilderna blir då väldigt suddiga eftersom jag inte äger ett stativ.

Finns det en alternativ teknik eller är stativ det enda som hjälper för att få bättre skärpa?
 
Ett bra stöd är det enda som hjälper & då är stativet en nödvändighet, dessutom så behöver du en trådutlösare (eller elektronisk fjärrutlösare) till din kamera.

Larsa
 
Ett väldigt enkelt alternativ till stativ som fungerar bra om du inte har en allt för stor kamera/tillgång till vettigt underlag är en "rispåse/bönsäck" som du sätter kameran på. Kostar inte så många kronor heller :)
 
Beroende på hur mörkt det är kan det kanske räcka med snabbare film.
Det bästa är dock att införskaffa ett stativ.

En fjärrutlösare är inget måste men kan vara ett bra hjälåmedel.

Lycka till
 
Ett alternativ till tråd- eller fjärrutlösare är den timer som de flesta kameror har. Den fungerar lika bra till att få bort de skakningar som den vanliga "knapptryckningen" ger.
 
Jag tackar alla som svarat. Det där med bönpåse verkar intressant. Jag ska dock kanske få låna ett stativ av en som varit i fotobranschen under en längre tid men som slutat. Säkert ett proffsstativ. Hoho. Tack igen för alla svar.
 
drakesmithmarshall skrev:
Jag tackar alla som svarat. Det där med bönpåse verkar intressant. Jag ska dock kanske få låna ett stativ av en som varit i fotobranschen under en längre tid men som slutat. Säkert ett proffsstativ. Hoho. Tack igen för alla svar.

Om du ska fotografera i mörker så är det bara stativ som gäller, bönpåsvarianten kan vara bra under sämre ljusförhållanden men är oanvändbar vid nattfotografering.

Som någon skrev så kan du använda självutlösaren istället för trådutlösare, under förutsättning av att kameran klarar långa tider förstås. Annars så måste du använda B-inställningen (bulb), då måste nån typ av fjärrutlösare användas.
 
Jag ska försöka få tag i en sån där fjärrutlösare för jag har en bulbfunktion som jag gärna vill testa. Det ska gå att koppla in en sådan i min kamera. Du kanske vet hur mycket de brukar kosta?
 
drakesmithmarshall skrev:
Jag ska försöka få tag i en sån där fjärrutlösare för jag har en bulbfunktion som jag gärna vill testa. Det ska gå att koppla in en sådan i min kamera. Du kanske vet hur mycket de brukar kosta?

Ser på din profil att du har en Dynax 4.

Kollade in på Scandinavianphoto.se, tyvärr så anger dom inte till vilka minoltor fjärrutlösarna passar men priserna ligger från 300-700 kronor, finns kanske nån annan här som vet? Annars så får du maila eller ringa & fråga.
 
Nope, utan jag tryckte ner kameran så hårt jag kunde mot underlaget med ena handen och sen så tryckte jag av med den andra. Dock så blir man mer begränsad i sitt skapande om man inte har stativ med sig, eftersom man måste förlita sig till att det finns stöd att använda, men det går helt klart :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.