Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med fjärrutlösning av kamera.

Produkter
(logga in för att koppla)

Dadigan

Avslutat medlemskap
Hej alla.
Jag ska fotografera ett bröllop i september och har då fått för mig att jag ska använda mig av fjärrutlösta kameror till viss del; jag tänkte nämligen ställa en kamera med normalobjektiv på orgelläktaren och sedan utlösa den från golvet där jag smyger runt med telezoom -typ.

Till mitt förfogande har jag två Eos 1D MarkIIN och eftersom jag tänkte ha båda kamerorna på mig nere på golvet behöver jag köpa en ny kamera. Jag tänkte då passa på att slå två flugor i en smäll genom att köpa en liten och lätt systemkamera som jag dessutom kan ha på resor och liknande då jag inte vill släpa på klumparna.
Valet föll alltså på en Eos 350D men då visade det sig att den kameran INTE kan användas med canons fjärrutlösare Lc-5...snacka om snopet!

Min fråga är nu alltså: hur och vad ska jag göra?
Ska jag bita i det (alltför) sura äpplet och köpa ett par pocketwizards istället och en 350D (skulle bli typ 13 papp) eller ska jag försöka hitta en annan kamera som funkar med Lc-5?

Till saken hör att kameran måste vara tyst -vilket 350D är men inte 20/30D...

Som sagt: Hur och vad ska jag göra?

/Tacksamme Daniel

EOS 350D fjärrutlöser du med Canons RC-1. En infraröd sändare som har en räckvidd på 5 meter i alla fall.

Kanske kan vara ett alternativ...

Finns det någon här på fotosidan som har använt pocket wizards för att kunna utlösa kameror?
Jag har mest hört om folk som använder dem till blixtar.

Hur är 10D på 1600iso? Jag tänkte eventuellt försöka hitta en sån,förutsatt att den klarar av lc-5.

pocket wizard

om du sätter en pocket wizard med motor kabel så kan du fjärra på ett par hundara meters hål. vet ej om det funkar mot 350d men mot 10d. Och ja jag har och använder det själv funkar kanon bra både för bixtar och mot kamera.

Finns nåt som funkar med alla kameror?

Har liknande undring fast mer generell.
Finns radiostyrda grejor som funkar med alla kameror med uttag för trådutlösare? (Pocket wizard, vad är det?)

Re: pocket wizard

o.f skrev:
om du sätter en pocket wizard med motor kabel så kan du fjärra på ett par hundara meters hål. vet ej om det funkar mot 350d men mot 10d. Och ja jag har och använder det själv funkar kanon bra både för bixtar och mot kamera.

Var hittade du motorkabeln?

Det är en bra lösning att köpa sig Pocket Wizards och sedan hyra eller köpa till en motorkabel. Jag har en motorkabel till salu men dock till Nikon (10-polig). Det är företaget LPA Design som tillverkar dessa och det är samma företag som skapar Pocket Wizards. Det är en liten dosa som man kopplar till kameran, finns två lägen på den. Fotar man action eller annat där man inte kan vara på två ställen samtidigt så är det en jättebra lösning. Dina Pocket Wizards kan du alltid ha nytta av både för att driva ett hus eller för att slippa sladden om du fotar med studioblixtar eller en dag använder dig av ett batteriaggregat typ Pro-7b. Fördelen med PW är att de verkligen funkar. Går på radioteknik och har räckvidd på upp till 100 meter. Jag upplever att produkter med infraröd teknik kan falera och när man bara har en chans så får det inte hända.

Det är Profoto/YFO som är generalagenter för Pocket Wizards och motorkablarna till dessa (LPA)
Pocket Wizard Plus Kit kostar strax över 5000 och motorkablarna varierar i pris. CM-N3 till Canon kostar 2750:- och N90M3 Till Nikon kostar 3525:-.

Bilagor

• n90m3.jpg
    n90m3.jpg
    23.5 KB · Visningar: 371
Senast ändrad:
Heberg skrev:
Två Eos 1D MarkIIN och en 350D/10D. Vad har man alla dem till?
Slipper missa bra bilder för att du inte hinner byta objektiv och är alldeles för nära för att använda 70-200:an som sitter på ;)
har du 2 kameror med dig kan du ha t.ex. 28-75 på ena och 70-200 på den andra...

Tusen tack för alla svar, jag tror dock att jag kommer göra så att jag hyr en 5D eller en Eos1:a den helgen tillsammans med ett par pocketwizards vilket slutar på mindre än 4 tusen.
Eventuellt kanske jag köper ett par pocketwizards senare i år, lite beroende på vad som dyker upp i i kameraväg på Photokina, det kanske kommer en efterföljare till 350D.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar