Annons

Hjälp med fisheye!

Produkter
(logga in för att koppla)

Noobografen

Aktiv medlem
Är rätt sugen på att köpa mig ett fisheye!

Äger idag en Nikon D40, och är inte i behov av ett fisheye med AF-S...

Vad är skillnaden på Circular Fisheye och Full Frame Fisheye?

Hur vid blir bildvinkeln med min D40, med tanke på att den körs på 35 mm-format?

Kan någon rekommendera ett bra fisheye, antingen Nikkor eller Sigma. AS-F/HSM är inget måste!

Cirkular = ger en rund bild mitt i bildytan.
Full-frame = Fyller ut hela bildytan.

Nikons 10,5mm lär funka rätt bra på alla DX-kameror (har inte provat själv, tyvärr) och ger ungefär 180 graders bildvinkel.

Ja det beror ju på vilken typ av fisheye du vill ha, antar att du nu vill ha en fullframe fisheye som jag inte sedan tidigare viste att det hette. Sigma 8mm är ju en bra variant, kommer viserliggen sluta på 2 tusenlappar till än startbudet men kommer ge vinjettering, ingen extrem som en 4.5mm men svarta hörn helt klart. Nikon's 10.5 är nog det du söker om du inte vill ha kraftig vinjettering som i sig inte behöver vara fult på en fisheye bild.

Jag har Sigma 10/2.8 Fisheye. Det är sjukt bra. Lider inte av nån vindare vinjettering på det.

Det är nog kul med fish eye en timme eller två... Jag använder själv Sigma 14mm/2,8 på min Nikon D300, som är raktecknande. Det är väldigt universal i trånga utrymmen. Sigmas 10-20mm är trevlig och ger fina färger. Mycket billigare men bildkvalitet därefter förståss.

Maxieboy skrev:
Det är nog kul med fish eye en timme eller två... Jag använder själv Sigma 14mm/2,8 på min Nikon D300, som är raktecknande. Det är väldigt universal i trånga utrymmen. Sigmas 10-20mm är trevlig och ger fina färger. Mycket billigare men bildkvalitet därefter förståss.

Tack för svar Max!

Skulle du kunna länka mig detta Sigma-objektiv?

Är det någon som lyckats fått tag i det Tokina-objektivet?

Har sucktat över det länge nu men det känns som att det inte finns inne någonstans...

Välj Nikon 10.5 den är bäst o roligast!!

Tjo, Jag har Nikons 10.5 o den är grym, bara hur skarp som helst och den finns faktiskt som begagnad lite här o var. Man behöver lära sig den lite men sedan är den en ren partyfröjd :).

Har du dessutom en SB-600 eller SB-800 så prova följande:

Sätt kameran till:
ISO = 100
programläge = manuell
tid = mellan 1/4s - 1s)
bländare = 5.6
blixtläge = Rear Curtain

Inga speciella inställningar för blixten.

Objektet ska vara så mörkt som möjligt och bakom objektet så mycket färgade ljus som möjligt. OBS, om inga ljus bakom finns så blir den kassa bilder!

Exempelbild:
http://www.mikeimages.com/tmp/forums/nikon_10.5.jpg

/MikaelJ

Det finns inga fisheye som tecknar rakt, det ær dærfør det heter just fisheye.

Cirkulær 180 grads teckning.

Fullframe ær før sensorer som tillsvarar dimensionerna på en 35mm full storlek sensor, typ d3.

Det du letar efter ær en extrem vidvinkel, typ 10-20.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar