Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med filter till min nyinköpta Nikon D40?

Produkter
(logga in för att koppla)

mg12b

Aktiv medlem
Har precis köpt en Nikon D40 och läst någonstans här på detta forum att filter är mer eller mindre ett måste för att få bra bilder, så min fråga blir då självklart vad och vilka filter måste man ha.

Har tittat på cyperphoto och där finns många 1000 att välja mellan (känns det som).

Vilka filter är bra filter att börja med.

Jag kommer att fotografera lite allt möjligt, men speciellt vid resor utomlands kommer det bli.

Tack på förhand.
 
Man behöver inga filter överhuvudtaget för att få bra bilder. De som är användbarast är polarisationsfilter och avtonade gråfilter. Resten är i princip överflödiga med en digitalkamera. Strängt taget är även det avtonade gråfiltret det, men många tycker ändå att det är trevligare än att hålla på och lappa ihop bilder i datorn.

Polarisationsfiltret dämpar reflexer i t ex vatten, vilket används bl a för att ge djupare mättnad i grönska, blåare himlar och för att se igenom vattenytor.

Det avtonade gråfiltret har en klar halva och en grå halva. Där man placerar den grå halvan blir bilden mörkare. Det används t ex för att balansera exponeringen mellan himmel och resten i en landskapsbild.

Men som sagt, man kommer bra långt utan några filter alls. Att det skulle vara mer eller mindre ett måste tror jag inte det är många som ställer sig bakom.

Sen har man filter till objektiv, inte till kameran. Så det som avgör storleken är vad dina objektiv har för filtergänga.
 
Oftast brukar man anväda ett UV filter på dagens digitala systemkameror, detta mest för att skydda frontlinsen från repor. Ett UV filter gör ingen åverkan på bilden direkt, men en del säger att man kan förlora lite i skärpa med ett UV filter på objektivet, vet ej detta säkert dock. Själv har jag inte några filter på mina gluggar, egentigen är det lite dumt, men eftersom jag alltid har motljusskydd på objektiven så skyddar det ganska bra.

Hälsningar
 
Albwah skrev:
Oftast brukar man anväda ett UV filter på dagens digitala systemkameror, detta mest för att skydda frontlinsen från repor. Ett UV filter gör ingen åverkan på bilden direkt, men en del säger att man kan förlora lite i skärpa med ett UV filter på objektivet, vet ej detta säkert dock. Själv har jag inte några filter på mina gluggar, egentigen är det lite dumt, men eftersom jag alltid har motljusskydd på objektiven så skyddar det ganska bra.

Hälsningar

Uv filter filtrerar bort en del av uvljuset, det gör tex att en hel del av soldiset tonas av en del och renerelt får man lite renare och klarare bilder när man är ute i solljus, dock är det oftas inte så märkbart.
Anledningen till att man ska ha ett uv filter eller skylightfilter får är framförallt för at skydda objektivet och underlätta underhållet av det.
Du köper oftast filtret och objektivet på samma gång och det första du gör när du packar upp objektivet är att skruva på filtret så det sitter stadigt och vara nog med att inte få några damkorn mellan detta båda ellement och sen så sitter filtret där. (du tar inte bort det före du har repat eller haft sönder det, eller objektivet så klart).
Ett filter är ytterligare ett ellement som ljuset ska passera genom så det är givet att en viss försämring av skärpa osv alltid sker, men detta är gennerelt försummbart, det är väldigt mycket större skillnad på olika objketiv och olika zoomlägen, bländare och fokusavstånd än om du har ett filter på eller inte. (givet då att det är ett filter av god kvalite och att det inte är skadat) Filter finns i lite olika prisklasser och det är givetvis en skillnad i kvalitet också, men om du kör med kittobjektivet och inte ställer proffskrav på dina bilder så spelar det inte så stor roll. Jag använder mina sämsta filter på mina sämsta gluggar och använder de bästa filtrena på de skarpaste gluggarna.
Som skrivet ovan så har du ett "neutralfilter" (som uv eller skylight) på varje objektiv och sedan låter du det sitta där, ta inte bort det föränn det är skadat. Om du redan använder objektivet utan så ha en lite petig ritualhemma där du ser till att det är heltdammfritt och rent i övrigt mellan frontlins och filter innan du skrivar dit det, skit i om du på köpet för fingeravfryck på utsidan av filtret. Allt bygger på att skulle du få en repa byter du bara filtret och inte hela gluggen och det är mycket lättare att hålla rent den plana glasytan än den krökta glasyta som är innanför.

Ett polfilter(som förövrigt slår ut alla typer av reflexer olika mycket, vänta dig inga mirakel. Ofta går det att se in genom fönster som annars bara skulle se ut som en spegelfasad) är helt klart användbart men mer än det behöver du inte, inte för normalt fotograferande iaf.
 
Vad är det för typ av filter man ska ha på en D40 då?

Finns det något filter som inte roterar då D40in fokuserar?
 
Det beror väl på objektivet vad jag vet. Om kitobjektivets frontlins roterar vid fokusering följer ju filtret med.. ;) På mitt 55-200 VR är det internfokusering (stavning?) och frontlinsen åker varken fram eller roterar vid fokusering, alltså gör inte heller filtret det. :)
 
mg12b skrev:
Har precis köpt en Nikon D40 och läst någonstans här på detta forum att filter är mer eller mindre ett måste för att få bra bilder,

Då har du nog läst fel! Det enda som filter som är riktigt vanligt är ett UV-filter, som dock används mest för att skydda frontlinsen. Om du använder linsskyddet på din kamera behövs inget sådant heller.

Lägg pengarna på något annat, är mitt råd.

Per.
 
Fabian.Gafvelin skrev:
Uv filter filtrerar bort en del av uvljuset, det gör tex att en hel del av soldiset tonas av en del och renerelt får man lite renare och klarare bilder när man är ute i solljus, dock är det oftas inte så märkbart.
Anledningen till att man ska ha ett uv filter eller skylightfilter får är framförallt för at skydda objektivet och underlätta underhållet av det.
Du köper oftast filtret och objektivet på samma gång och det första du gör när du packar upp objektivet är att skruva på filtret så det sitter stadigt och vara nog med att inte få några damkorn mellan detta båda ellement och sen så sitter filtret där. (du tar inte bort det före du har repat eller haft sönder det, eller objektivet så klart).
Ett filter är ytterligare ett ellement som ljuset ska passera genom så det är givet att en viss försämring av skärpa osv alltid sker, men detta är gennerelt försummbart, det är väldigt mycket större skillnad på olika objketiv och olika zoomlägen, bländare och fokusavstånd än om du har ett filter på eller inte. (givet då att det är ett filter av god kvalite och att det inte är skadat) Filter finns i lite olika prisklasser och det är givetvis en skillnad i kvalitet också, men om du kör med kittobjektivet och inte ställer proffskrav på dina bilder så spelar det inte så stor roll. Jag använder mina sämsta filter på mina sämsta gluggar och använder de bästa filtrena på de skarpaste gluggarna.
Som skrivet ovan så har du ett "neutralfilter" (som uv eller skylight) på varje objektiv och sedan låter du det sitta där, ta inte bort det föränn det är skadat. Om du redan använder objektivet utan så ha en lite petig ritualhemma där du ser till att det är heltdammfritt och rent i övrigt mellan frontlins och filter innan du skrivar dit det, skit i om du på köpet för fingeravfryck på utsidan av filtret. Allt bygger på att skulle du få en repa byter du bara filtret och inte hela gluggen och det är mycket lättare att hålla rent den plana glasytan än den krökta glasyta som är innanför.

Ett polfilter(som förövrigt slår ut alla typer av reflexer olika mycket, vänta dig inga mirakel. Ofta går det att se in genom fönster som annars bara skulle se ut som en spegelfasad) är helt klart användbart men mer än det behöver du inte, inte för normalt fotograferande iaf.
Bör kanske påpeka att UV filter inte gör någon nytta annat än för skydd på en digitalkamera då det redan sitter ett UV och IR filter monterat framför sensorn.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.