Annons

Hjälp med FA-skatt

Produkter
(logga in för att koppla)

Edvin.B

Aktiv medlem
Hej!
Jag funderar på att registrera mig för FA-skatt som egen firma, då jag vill börja kunna ta betalt för fotojobb. Jag vet att andra alternativ finns, så som t.ex. frilans finans, men förhoppningen är att jag ska kunna göra fler och fler betalda fotojobb med tiden och då känns det lika bra att ha egen firma från början. Jag har ett gäng funderingar:

1. Finns det några problem med att registrera ett företag där ingenting händer under kanske flera månaders tid? Har jag förstått det hela rätt måste jag gå in och skatteredovisa 0:- varje månad i så fall, men finns det något annat som hindrar att man har en verksamhet som man använder sig av "lite då och då" och som under perioder ligger passiv?

2. Måste jag skaffa ett företagskonto på banken? Det verkar ju onekligen ganska praktiskt då man håller sär alla pengar osv. men är det ett krav att ha separata konton?

Tack på förhand!
 
1. Finns det några problem med att registrera ett företag där ingenting händer under kanske flera månaders tid? Har jag förstått det hela rätt måste jag gå in och skatteredovisa 0:- varje månad i så fall, men finns det något annat som hindrar att man har en verksamhet som man använder sig av "lite då och då" och som under perioder ligger passiv?

Problemet är att Skatteverket vill ha en uppskattning av hur mycket du kommer att tjäna första året. Om du anger 0 är risken stor att du inte blir beviljad FA-skatt. Anger du för mycket kommer du att få betala preliminärskatt varje månad baserat på din angivna inkomst, även innan du har fått in pengar Du får naturligtvis tillbaka pengar efter deklarationen om du har betalat in för mycket.
När jag skaffade FA-skatt för några år sedan angav jag en låg femsiffrig uppskattning på inkomst första året. Det var tillräckligt för att bli beviljad FA-skatt, men tillräckligt lågt för att inte behöva betala preliminärskatt varje månad.

Man måste inte gå med vinst första året, men man måste ha lite omsättning åtminstone. Annars finns risken att Skatteverket drar in din F-skatt.

2. Måste jag skaffa ett företagskonto på banken? Det verkar ju onekligen ganska praktiskt då man håller sär alla pengar osv. men är det ett krav att ha separata konton?

Tack på förhand!

Rent tekniskt sett är det inget krav att ha separata konton. Problemet är att din bokföring måste ta med alla kontohändelser, så varje gång du får in "privata" pengar (skattad lön etc.) så måste du bokföra det som en egen insättning, och varje gång du tar ut pengar eller handlar på ICA måste du bokföra det som eget uttag. Så du kanske förstår varför det är en fördel att ha ett separat konto för firman. :) Det behöver inte vara det som banken säljer som "företagskonto", utan det duger utmärkt med ett helt vanligt konto.
 
Redovisningskonsult

Ämnet har ju varit uppe här på fs då och då, du kan väl titta på tidigare svar.

Utöver att kunna ta betalt så blir man momspliktig vilket har en fördel, man betalar netto för kameror mm. Men pappershanteringen är en nackdel. Och så behövs en försäkring utöver hemförsäkringen, kolla med ditt försäkringsbolag.

En rekommendation är att skaffa redovisningskonsult! Skattereglerna ändras oavlåtligt och med proffshjälp betalar man det man ska, inget mer. För min del bedömer jag att hjälpen varit självfinansierande, troligen mycket mer än så.

Man ska nog inte ha en stor drake som hjälp utan en liten firma. Jag frågade på min bank (Handelsbanken) vem dom rekommenderade. Det blev rätt från början och, sen jag flyttat, rätt igen.
 
Tack för tips och input! Känns som att det kanske är lika bra att ha lite is i magen och köra de första fakturorna genom ett annat företag i alla fall. :)
 
En rekommendation är att skaffa redovisningskonsult! Skattereglerna ändras oavlåtligt och med proffshjälp betalar man det man ska, inget mer. För min del bedömer jag att hjälpen varit självfinansierande, troligen mycket mer än så.

Ett annat alternativ är ju att köpa en bra programvara. De är normalt mycket lättskötta och kräver inga specialkunskaper i bokföring. Samtidigt fixar programmen din deklaration enligt de senaste skattereglerna. Själv har jag använt Visma Enskild Firma under flera år med gott resultat.
 
Jag startade upp min firma förra året (i juni) och behövde inte betala in någon preliminärskatt etc... Allt sånt gjordes på årets deklaration. Momsinbetalningen för förra året gjordes i år (skall in senast 14 maj om jag inte minns helt fel)...

Använder också, som föregående talare nämnt, Visma Enskilda Firman. Enkelt program och man får dessutom en bra vägledning för att göra bokslut, deklaration etc.
 
sant att skatteverket vill ha en uppskattning vad man kommer att omsätta men sen går man bara in och redigerar detta.

Jag drog igång firma på grund av ett bokprojekt, jag kommer inte omsätta något alls dom första månaderna så jag uppskattade 50k sen drog jag ner detta till 0
 
Hej!
Jag funderar på att registrera mig för FA-skatt som egen firma, då jag vill börja kunna ta betalt för fotojobb. Jag vet att andra alternativ finns, så som t.ex. frilans finans, men förhoppningen är att jag ska kunna göra fler och fler betalda fotojobb med tiden och då känns det lika bra att ha egen firma från början. Jag har ett gäng funderingar:

1. Finns det några problem med att registrera ett företag där ingenting händer under kanske flera månaders tid? Har jag förstått det hela rätt måste jag gå in och skatteredovisa 0:- varje månad i så fall, men finns det något annat som hindrar att man har en verksamhet som man använder sig av "lite då och då" och som under perioder ligger passiv?

2. Måste jag skaffa ett företagskonto på banken? Det verkar ju onekligen ganska praktiskt då man håller sär alla pengar osv. men är det ett krav att ha separata konton?

Tack på förhand!

Jag vet inte om det här ens känns som ett alternativ för din del, men jag befinner mig i liknande sits med skillnaden att jag inte har något arbete eller inkomst alls men har fått ett fotouppdrag genom en väns företag.
Då hen nu har F-skatt, så undrade hen om jag hade möjligheten att fakturera och då jag inte har företag själv så blev jag lite ställd. Summan är ganska liten som jag tänkte ta ut för just detta uppdrag, men med förhoppning om att i framtiden kunna ta fler fotojobb så registrerade jag mig här: http://www.convoy.se

Nu är just detta företag lokaliserat ganska nära min egen bostadsort, och jag hade fått tipset om dem redan långt innan, men det finns flera liknande om du hellre tittar på deras koncept.
Det går ut på att du skaffar en sk. egenanställning, och kan både fakturera och göra inköp som om du vore företagare.De har flera fotografer i sin "skara", så man är långt ifrån ensam :)

Har nyss börjat med detta, och inte hunnit med ens att skicka min första faktura, plus att man ju tyvärr får räkna med att de vill ha en mindre % av din försäljning så det är kanske kan kännas som en onödig grej.. men jag tänkte prova åtminstone och fungerar det inte så är det bara att avsluta.

Du kan ju kolla upp det i alla fall, om det kan vara ett alternativ för stunden åtminstone :)

/Kicki
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.