Annons

Någon som är vass på FA-Skatt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Om du startar en firma eller AB så ge dig inte in i att sköta din egen bokföring.
Jag är civilekonom men med inriktningen mot marknadsföring.
Jag har lärt mig svensk bokföring ett antal gången från gymnasiet tiil Universitet.
Idag kör jag större IT projekt där ofta ekonomisystemen ingår.
Jag har inga problem med att diskutera med en ekonomidirektör hur kontoplanen bör ser ut heller hur fakturor bör matchas.
Att sköta min egen bokföring och förstå hur avdragsreglerna för en lunch eller bilförmån har förändrats från ett år till ett annat kan ta timmar.
Dessa regler ändras konstant av klåfingriga byråkrater. För att bokföra det rätt måste man kunna bokföra det rätt.
Kör man sin egen bokföring så riskerar man också att de kollar hårdare. Att svara på deras frågebatterier tar många timmar.
Så köp tjänsten från en bokföringsbyrå.
Revisor är ett flyktigt begrepp idag. Det finns auktoriserade revisorer och de kostar mycket per timme. De enda som behöver det idag är större företag.
En revisor som inte är auktoriserad är i princip likställt med en bokföringsbyrå.
Så mitt förslag är att köpa den tjänsten och undvika problem.
 
Bara för att man köper tjänsten inebär det inte att man slipper problem, man är alltid själv ansvarig för bokföringen även om man inte själv gör den.

Jag har använt Vismas enskildfirma sedan -07 och det har fungerat bra för mig utan några som helst förkunskaper i bokföring. Det mesta man behöver veta hittar man på nätet.
 
Om du startar en firma eller AB så ge dig inte in i att sköta din egen bokföring.

Dina fotouppdrag är i början säkert inte speciellt komplicerade rent ekonomiskt. Börja med FA-skatt och sätt ett mycket lågt tag för inkomster och preliminärskatt, typ några hundralappar. Skaffa bokföringsprogram och ta hjälp av det som finns på nätet. Minimera dina utgifter. Börja så. Att använda dig av faktureringstjänst är att ge bort pengar på grund av egen sin lathet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.