Annons

Hjälp med första kamera köp

Produkter
(logga in för att koppla)

milan979

Medlem
Hjälp med kamera köp
Hej allihopa, ny i forumet här.

Blir ett långt hjälpinlägg här till alla experter.
Ska köpa min första systemkamera som kommer användas mest för familjebilder/porträtt, resor och semester där det kan förekomma att fota fina vyer. Får också vara bra på video men är sekundärt. Viktigt att den klarar dåliga ljusförhållanden.
Har en totalbudget mellan 8000-15000kr men vill att det ska vara så prisvärt som möjligt samt att den håller i flera år.

Efter att ha gjort lite egen research känner jag att spegellösa vore rätt då det dels är de moderna som verkar ersätta spegelreflex mer och mer men också då de är mindre i storleken.
Sen ser jag ingen större skillnad på fullformat vs APS-c, de flesta rekommenderar fullformat men det är ingen dealbreaker för mig om det blir mer prisvärt/billigare med APS-c.

Sen har jag läst flertal reviews och bland spegelreflex verkar ju Nikon vs Canon dominerat men bland spegellösa verkar det också vanligt med Fujifilm, Sony och olympus. Har hittat mycket lovord om Fujifilm, dock lite osäker.

De modeller jag har kollat in är:
Fujifilm X-S10
Fujifilm x-t30
Fujifilm x-t3
Fujifilm x-t200
Nikon Z5
Nikon Z50
Canon EOS RP
Canon EOS M6 Mark II
Sony A6500

Rekommenderar ni någon annan som kommer passa bättre?
Jag kan tänka mig begagnade men vill nog helst ha nytt. Osäker också på vad för objektiv/lins som jag kommer behöva så även rekommendationer om det efterfrågas när kameramodell valts. Nån som funkar för de flesta ändamålen? haha

Av rescensionerna lockar faktiskt Fujifilms kameror mest, ska tydligen vara välbalanserat mellan pris, funktioner och bilderna som fås. Verkar också vara bra på video.
Överväger mellan x-s10, x-t30 och x-t3 där förstnämnda verkar mest prisvärt?
Hur är detta paket?

Jag har inte jätte bråttom men vill ställa in mig på någon eller några kameror jag bör överväga. Tänkte invänta någon rea eller prissänkning för rensning av gamla modeller. Finns det nån närliggande rea för kameror/bra tidpunkt som kommer?

Jag är övertygad om att alla nya spegellösa kommer vara tillräckliga för dina behov. Om prestation i dåligt ljus är av stor vikt bör du satsa på en fullformatskamera som vanligtvis klarar detta bättre. Jag själv kan bara Nikons modeller. En begagnad Nikon Z6 borde du kunna få för under 15 000 kr tillsammans med ett objektiv. Generellt sett har jag personligen positiva erfarenheter av begagnade kameror. Är modellen ny finns det även en stor chans att det finns en giltig garanti även om den är begagnad.

Vad gäller objektiv skulle jag nog satsa på en ljusstark 50mm eller 85mm med en maximal bländaröppning på i vart fall 1,8 för porträtt. För resor och miljöer bör du införskaffa en vidvinkelzoom som ger lite flexibilitet. Men den kombon klarar du det mesta om du inte vill fota vilda djur. Då behöver du ett teleobjektiv och/eller ett makroobjektiv.

Lycka till i sökandet!

Fuji's 15-45 är riktigt trevligt och duger gott, men i dåligt ljus är 3,5 litet fel. Å andra sidan funkar OIS väldigt bra, så bra att man riskerar rörelsoskärpa på springande barn.
S-10 är den nyaste och har fått bra omdömen.
Vad gäller det eviga FF eller APS-C, så är det i 90% av fallen egalt, det är storlek och vikt som skiljer.
Kuta ner til an affär och se på skillnaden, då ser du hur mycket nättare en Fuji är.

S-10 mot Z6:

Lägg sedan till objektiv så blir det en gelt annan sak att släpa på..

--J!

Fuji's 15-45 är riktigt trevligt och duger gott, men i dåligt ljus är 3,5 litet fel. Å andra sidan funkar OIS väldigt bra, så bra att man riskerar rörelsoskärpa på springande barn.
Vad gäller det eviga FF eller APS-C, så är det i 90% av fallen egalt, det är storlek och vikt som skiljer.
Kuta ner til an affär och se på skillnaden, då ser du hur mycket nättare en Fuji är.

S-10 mot Z6:

--J!
Hrm... 🙃

Nej, det finns ingen automatik i att APS-C är mindre och lättare, särskilt inte totalt sett för direkt jämförbara kombinationer och framförallt inte när kameran inte behöver rymma en större spegelmekanik. Notera att X-T4 är snäppet större än X-T3, för att inte tala om utgångna X-H1. Det är i stor utsträckning en fråga om konstruktionsval och hur mycket ljus man vill kunna samla in med kombinationen av sensor och objektiv, vilket i sin tur ger effekt på skärpedjup, brus etc. Sedan finns inte alla tänkbara kombinationer i alla kamerasystem och sensorstorlekar. I småbildsssystem kan man helt enkelt i flera fall inte få till en kombination som samlar in så lite ljus som det går med mindre sensor.

I fallet ovan är den största skillnaden att Nikon-kameran har större grepp och att sökaren ger mer utrymme mot baksidan.

Frågan är nog mer vad man faktiskt vill ha och vad man tycker är viktigt.

S-10 mot Z6:

--J!
Ska göra det, hoppas elgiganten eller mediamarkt har någon Fuji inne för enl prisjakt verkar det bara vara online butiker som har dem.
Räcker 15-45 för dålig belysning alltså?

Den som verkar ingå och rekommenderas hålla rätt så bra enl reviews är XF 18-55/2,8-4 R LM OIS, men på rescensionerna kommenteras inte bilder i dåligt belysning så mycket. Har du koll på om den linsen klarar sig bra i dåligt ljus?

Kolla efter vilket objektiv som verkar mest intressant innan köp av kamera.
Hmm okej så jag ska utgå från objektiv primärt.

Fördelen med de stora tillverkarna är att de har bättre utbud med objektiv och andra tillbehör i fall du fattar tycke om fotografering och bestämmer dig för att så småningom utvidga systemet.

Har du råd köp full frame! Det ger möjlighet till kortare skärpedjup och bättre lågljusegenskaper. Se det som en mer långsiktig investering. Om du vill uppgradera dig senare kan du behålla objektiven. MEN! För dina nuvarande behov fungerar APS-C hur bra som helst!

Sedan brukar jag rekommendera att om du har möjlighet gå och pila på kamerorna i en fysisk butik! Att du fattar tycke om en kamera, hur den ligger i handen, hur den låter, hur sökaren upplevs etc. är minst lika viktigt som allt ovanstående!

Ska göra det, hoppas elgiganten eller mediamarkt har någon Fuji inne för enl prisjakt verkar det bara vara online butiker som har dem.
Räcker 15-45 för dålig belysning alltså?

Den som verkar ingå och rekommenderas hålla rätt så bra enl reviews är XF 18-55/2,8-4 R LM OIS, men på rescensionerna kommenteras inte bilder i dåligt belysning så mycket. Har du koll på om den linsen klarar sig bra i dåligt ljus?

Hmm okej så jag ska utgå från objektiv primärt.
18-55:an är snäppet ljusstarkare än 15-45, så den är bättre om det är svagt ljus om du accepterar eller vill ha kortare skärpedjup.

Hej och välkommen till Fotosidan.
Jag har inte någon kunskap om Nikons och Canons spegellösa eftersom jag inte äger en. Däremot har jag några Fuji och här kan jag säga att du bör testa någon av de du nämner. Det finns en viss skillnad. Jag har glasögon och tycker att sökaren på min X-T1 är stor och bra. Däremot är sökaren på min X-E3 en besvikelse i jämförelse men den kameran har andra fördelar. X-T30 har tydligen samma sökare som X-E3 vad jag vet. Om man inte är van vid en elektronisk sökare, lär man få en överraskning till en början innan man finner sig tillrätta. Jag gick från Nikons fullformatare D810 till Fuji och jag behövde viss tid innan jag vande mig vid en elektronisk sökare.
Fujis spegellösa kameror är mycket trevliga. Lagom små, lätta, inte jättekomplexa och ger en mycket fin bildkvalitet direkt ur kameran utan att man behöver jobba med bilderna i efterhand. De har också en inbyggd råkonverterare, visserligen en enkel historia men ändå, man kan manipulera bilderna en del.
Jag kan inte uttala mig om Fujis objektiv då jag enbart använder äldre, manuella objektiv.
Lycka till med sökandet, hoppas du hittar något du blir nöjd med.

Om du överväger Fuji skulle jag nog kolla in det här paketet:

Mer prisvärt blir det nog inte om du ska köpa nytt. Förutsatt att du tycker modellen är OK. Den ska ju kännas bra att hålla i och eventuellt tilltala dig estetiskt också.

Skillnaden i bildkvalitet jämfört med senaste sensorgenerationen från Fuji är försumbar i sammanhanget, Lägg hellre pengarna på ett ljusstarkt objektiv som komplement.

Tack för svaren, väldigt stor hjälp. Ska kolla upp X-e3 mer.

Hej och välkommen till Fotosidan.
Jag har inte någon kunskap om Nikons och Canons spegellösa eftersom jag inte äger en. Däremot har jag några Fuji och här kan jag säga att du bör testa någon av de du nämner. Det finns en viss skillnad. Jag har glasögon och tycker att sökaren på min X-T1 är stor och bra. Däremot är sökaren på min X-E3 en besvikelse i jämförelse men den kameran har andra fördelar. X-T30 har tydligen samma sökare som X-E3 vad jag vet. Om man inte är van vid en elektronisk sökare, lär man få en överraskning till en början innan man finner sig tillrätta. Jag gick från Nikons fullformatare D810 till Fuji och jag behövde viss tid innan jag vande mig vid en elektronisk sökare.
Fujis spegellösa kameror är mycket trevliga. Lagom små, lätta, inte jättekomplexa och ger en mycket fin bildkvalitet direkt ur kameran utan att man behöver jobba med bilderna i efterhand. De har också en inbyggd råkonverterare, visserligen en enkel historia men ändå, man kan manipulera bilderna en del.
Jag kan inte uttala mig om Fujis objektiv då jag enbart använder äldre, manuella objektiv.
Lycka till med sökandet, hoppas du hittar något du blir nöjd med.
Låter väldigt lovande kring Fuji!

18-55:an är snäppet ljusstarkare än 15-45, så den är bättre om det är svagt ljus om du accepterar eller vill ha kortare skärpedjup.
Ska nog sikta in mig då på en 18-55 lins.

Att tänka på är att det kan vara knepigt att se i sökaren vid starkt solljus, speciellt från sidan..jävligt irriterande. Därför har jag inte längre någon Fuji..

Jag skulle inte köpt någon av Canon-modellerna, speciellt M6 mk ii (trots att jag har en själv). Det är mycket tveksamt om det finns en framtid för M-modellerna och Canon fokuserar inte på objektivutbudet. RP börjar bli till åren och RF-objektiven är få och många är dyra.

Kolla även in M4/3 systemen. Objektiven är snuskigt billiga och du har bildstabiliseringen i kamerahuset. Små kameror som kan mycket och följer alltid med.
Vist, inget slår FF i bildkvalitet, men det blir ofta tungt och dyrt.

Det är inget konstigt att du inte ser skillnad på APS-C vs FF då det bara blir skillnad i vissa situationer. En större sensor ger dig generellt sett lägre brus på höga ISO, större dynamiskt omfång och potentiellt högre upplösning. Utöver dessa saker så är objektivet viktigare för bildkvalitén. Saker som t.ex skärpa och kontrast ligger nästan helt uteslutande i objektivet.

För en nybörjare så är ju alltid ett så kallat kitobjektiv bra att börja med. När det t.ex gäller Fuji så är ju deras 18-55/2.8-4 som tidigare nämnts i tråden utmärkt att börja med. Det ska tom. vara ett av de bästa kitobjektiven på marknaden.

Sen är det absolut viktigaste för att ta bra bilder att lära sig använda det man har.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar