Annons

Hjälp med företagslogga??

Produkter
(logga in för att koppla)

Veganen

Medlem
Hallå, det är så att jag är ny inom det här med Photoshop och har inte använt något annat redigeringsprogram än paint innan. Och nu är det så att jag ska lägga in en text till min företagslogga med hjälp av Photoshop Elements till mac. En bekant hjälpte mig att skissa fram en schysst logga på papper åt mig och denna bild lämnade jag in till en tryckerifirma som vektoriserade den till mig. Så nu sitter jag med bilden jag har fått i ett EPS och PDF format. Till en början är väll tanken att loggan ska tryckas på kläder, visitkort och dylikt. Och även större tryck på bilar inom en snar framtid. Därför undrar jag hur bär jag mig åt nu?

När jag öppnar EPS-filen i Elements så dyker en ruta upp där jag kan ändra storleken och annat smått och gott med bilden. Bilden ligger på 14x12 cm som standard när jag öppnar den, men vilken storlek och upplösning bör jag använda när jag lägger in text i loggan?? Om jag sätter för små värden som funkar idag som ska tryckas på kläder, så kommer den ju pixla sig i framtiden när jag trycker den på större grejer. Och eftersom att jag vill att texten ska vara identisk på allt jag trycker på så är väll det ända rätta att lägga in texten på gigantiska mått så jag bara har en fil att arbeta med??

-Nybörjare
 
ingen expert själv, men jag skulle vilja behålla hela loggan (och eventuella tillägg etc) i vektorformat. Vet dock inte hur Elements hanterar/skapar vektoriserade saker, men kanske adobe Illustrator är ett lämpligare verktyg, eller annan - billigare - programvara med vektormöjligheter.
 
Om jag förstår dig rätt skall texten vare en del av loggan och kunna skalas upp (tryck på bil) därför bör den absolut vara vektoriserad.

Jag jobbar inte med Elements men jag tror inte det programmet kan jobba med/spara i vektorformat. Du bör använda ett annat verktyg, typ Illustrator, CorelDraw eller liknande.
 
Tryckfirman som vektoriserade loggan åt dig borde ju ha orginalfilerna (vilket program man nu använt) jag har dålig koll på EPS men jag tror det är som med PDF att man kan välja bort möjligheten att göra förändringar i vektorfilen.

Hur mycket vill tryckfirman ha för att hjälpa dig? Antaget att du frågat innan du bestämt dig för att göra det själv.

Vill du maila filerna till mig så kan jag kika efter om jag kan hjälpa dig, [email protected]

MVH

Fredrik
 
Eftersom att jag lämnade in filerna till ett "proffs" och betalade därefter så antar jag att jag har fått originalfilerna. Det bästa är att kanske lämna in bilden igen så att firman gör det åt mig istället?

Nej, jag har inte frågat vad det kostar (att det kostar gör mig inget sålänge jag blir nöjd). Anledningen till att jag ville göra det själv var för att jag ville göra texten på "mitt" sätt. Jag var rädd för att texten kanske skulle vara stel och tråkig (vanlig) om jag lät dom göra jobbet åt mig.

Jag drar iväg filerna till din mail ikväll, Fredrik.

Tack för snabba svar :- )
 
En logga eller "platt grafik" bor vara i vektorformatet eftersom det saknar upplosning och kan bli hur stort som helst utan kvalitetsforlust. Det ar först nar det printas som den far en upplosning ( vanligtvis 2540 dpi i trycksammanhang). Nar du tar upp en EPS eller Ai-fil i elements eller PS vill den ge filen en storlek och upplosning. Det vardet kan du ange hur stort som helst utan kvalitetsforlust. Då kan man ju tycka att man kan dra pa rejalt for att klara de flesta behov, men även forminskning foramrar kvaliten. Darfor ar det bästa att behalla filen i vektorformatet. Illustrator, som nagra har namnt, ar det valigaste programmet att jobba i.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.