Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med fågelart: Trädpiplärka?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo det står mellan dom två tror jag.

Trädpiplärkan i min bok har smala streck på bakre underkroppen, skära ben och näbb, och det stämmer bättre med mina bilder.Den gav också ifrån sig korta enkla pip (förmodligen varningsläte) vilket skulle stämma då Ängspiplärkan enligt boken varnar med dubbelpip.

Men det är svårt, dom är väldigt lika som sagt.

EDIT: Hoppsan, någon svarade Ängspiplärka men hann ta bort svaret igen medan jag skrev detta...

Trädpiplärka kan också sjunga enstaviga korta läten enligt min bok.
Beskrivs som ett skarpt: "sib" eller "pzzi"

Tycker dock det ser ut som en ängspiplärka då den saknar en enkel sträckad markering på sidan om den vita haklappen.

"The jury is still out", som dom visst säger där borta...

Jag skulle gärna vilja att det var en Trädpiplärka förstås, :)
vi avvaktar lite och ser om någon mer vill tycka något.

Ängspiplärka ser det ut som tycker jag men dessa är lättare att skilja på genom läte och biotop. Båda är vanliga men trädpiplärkan är vanligare i skogen och änspiplärkan är vanligare på ängar, åkrar, betesmarker och på fjällen.

Trädpiplärkan brukar inte se så vit ut som sin bild visar. Därför tror jag på Ängspiplärka.

Senast ändrad:
Trädpip

Hej!

Fågeln är en trädpipl.

Stecken på kroppsidorna (de smala, tunna, nedom vingen) är en relativt enkel genväg (förutom sången).

(På skådarspråk kallas dessa kropps-side-streck för flankstreck)

En tumregel är att strecken hos Trädpipl är mer än hälften så breda på kroppssidorna som de är på bröstet

(alt. brösstrecken är vanligen dubbelt så tjocka/kraftiga som strecken på kroppsidorna...).

Alternativarten är ängspiplärkan och den har i regel lika breda streck på bröst som på kroppssidorna.

Mvh/Mattias Nordlund (inbiten och "yrkesskadad" fågelskådare)

Tack för alla svar!

Jag vill helst att det är en Trädpiplärka, så jag tror på Mattias... :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar